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韓國 幼兒敎育에 關한 硏究資料 分析

Title
韓國 幼兒敎育에 關한 硏究資料 分析
Other Titles
(An) Analysis of Research Resources of Korean Early Childhood Education
Authors
康錦姬
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육연구자료연구동향Early Childhood Education
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
奉 硏究의 目的은 우리나라의 幼稚園에 관한 法令이 최초로 規定된 1922年부터 1982년에 이르기까지의 幼兒敎育에 관한 연구자료들의 實態와 傾向을 파악하고, 교육자료정보센타( ERIC)가 수집한 자료에 나타난 幼兒敎育의 硏究傾向을 分析하는 것이었으며, 이에 따라 다음과 같은 硏究問題를 설정하였다. 1. 수집한 資料들의 전체적인 傾向은 어떠한가? 2. 수집한 資料들의 연도별 傾向은 어떠한가? 3. 硏究가 중점적으로 이루어진 분야와 미비하고 개발되어야 할 분야는 어떤 분야인가? 4. 교육자료정보센타(ERIC)가 수집한 資料에 나타난 幼兒敎育의 硏究傾向은 어떠한가? 本 硏究에서는 우리나라의 자료 700편과 교육자료정보센타(BRIC)가 수집한 자료 중 255편등 총 955편의 자료를 대상으로 分析을 실시하였는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 전체적 傾向을 보면, 제3기(1979-1982년)의 자료가 381편으로 가장 많이 차지하고 있으며 ,제2기(1969-1978년)가 273편, 제1기(1922-1968년)가 46편으로 나타났으며, 資料形熊別로 보면 學位論文이 274편, 一般硏究報告書가 234편,書籍이 192편으로 집계되었다. 대부분의 자료가 1970년 이후의 것으로 특히 1980년 이후 현저한 증가를 보이고 있어 우리나라의 幼兒敎育分野에 관한 硏究가 최근에 급증하고 있음을 알 수 있었다. 2. 연도별 傾向을 보면, 제1기는 우리나라의 幼兒敎育이 겨우 시작되고 있는 시기로 幼兒敎育의 중요성이 認識되지 못하였으며, 硏究活動도 매우 저조했던 것으로 나타났다. 제2기 동안의 자료는 1기에 비해 많은 증가를 보였고 특히 認知發達과 幼兒敎育의 現況과 問題點部分에서 현저한 증가를 보이고 있으나, 全 分野에 걸쳐 고른 硏究가 이루어지지 못했으며, 敎育現場과 연결된 硏究가 활발히 진행되지 못했다. 제3기 동안엔 幼兒敎育 全般에 걸쳐 다각적인 硏究가 이루어 졌으며 幼兒敎育 프로그램 및 父母敎育에 관한 硏究가 시도되었다. 3. 자료의 내용별 傾向을 보면, 敎育課程의 領域에 관한 자료가 103편으로 가장 많이 차지하고 있으며, 幼兒敎育의 現況과 問題點, 놀이와 環境構成, 認知發達, 子女養育部分에서는 비교적 많은 硏究가 이루어졌음을 알 수 있었다. 그러나 敎授方法, 父母敎育 및 父母參與, 幼稚園·國民學校의 連繫性部分 및 敎育課程領域의 社會, 數, 科學部分의 자료는5편 이하로 나타났으며, 다양한 幼兒敎育 프로그램의 개발과 敎育現場에서 활용될 수 있는 敎育資料의 개발을 위한 硏究가 미비했음을 알 수 있었다. 4. 교육자료정보센타(ERIC)가 수집한 자료에 나타난 幼兒敎育의 硏究傾向을 보면 각 분야별로 비교적 고른 硏究가 이루어졌는데, Day Care에 관한 자료가 31편으로 가장 많이 차지하고 있으며, 父母敎育및 父母參與部分이 30편, 敎育課程構成과 運營部分이 29편의 순으로 나타났다. 우리나라에 비해 幼兒敎育 프로그램 및 父母敎育 프로그램의 개발과 그 효과측정을 위한 硏究, 敎師再敎育 프로그램에 관한 硏究들이 활발히 이루어져 硏究들이 敎育現場과 밀접한 관계를 맺고 있음을 알 수 있었다.;For the last several decades, the importance of early childhood education has been gradually recognized by the scholars together with the public. And the government, keeping with this tendency of the educational world, has been on promoting proper measures for the more efficient education of children. Under this cooperative climate, the increase of the research materials on the childhood education not surprisingly is a matter of course. However, the lack of comprehensive study on those research resources threw us into the standing where we can hardly figure out the actual situation of the early childhood education in Korea. For this reason, the researcher attempted to extract some general trend of the field by analyzing the regulations on kindergarten of Korea, which are formulated from 1922 through 1982, and the research resources collected by Educational Resource Information Center(ERIC). After all the object of this study is to classify the resources so as to find a new key to the improvement of the early childhood education. For the fulfillment for this object the researcher set up four research problems as follows: 1. What is the general tendency of the research resources? 2. Is there any notable trend in the resources when examined periodically? 3. Aren't there specified fields emphasized or to be emphasized? 4. Do the research resources collected by ERIC show any particular inclination? On the groundwork of these questions the researcher analyzed a total of 955 resources: 700 of those from the general resources and 255 of those from ERIC. The result is as follows: 1. In total tendency, the third period (1979-1982) reached the highest rank in numbers with its 581 of the resources. And next to this appeared the second period (1969-1978) and the first period (1922-1968), respectively displaying a total number of 273 and 46 resources. From this we cannot miss the fact that the resources has been strikingly increasing from 1970. Accordingly the study on early child education is also a phenomenon of late. 2. For the periodic tendencies, as the early childhood education of Korea was initiated from this time, the first period, is lacking not only in research activities but also in recognizing the importance of the childhood education. Increased in numbers of the resources, the second, period placed emphasis on the parts of cognitive development, the contemporary condition and the problems or early childhood education. But wider studies were not accomplished evenly in each division and couldn't be applied to the actual field of education. In third period, we find various studies on the whole early childhood education as well as studies on the parent education and early childhood education program. 3. As for the contents, 105 of the resources-were on the early childhood curriculum. And the rest of the resources showed comparatively much emphasis on various studies of the present condition and the problem of early childhood education, play and circumstance construction, cognitive development, child rearing and so on. But few of the resources were on the instructional method, teacher inservice education, parent education and parent participation, kindergarten-elementary school connection, and social studies, mathematics, sciences of early childhood curriculum. Especially conspicuous were the studies on the development of-various early childhood creation programs and educational materials to be practiced. 4. For the research tendency of the early childhood education resources collected by ERIC, the studies were evenly exercised all over the divisions. Among those resources 31 were on Day Care, 50 on parent education and participation, and 29 on the early childhood curriculum planning and administrating. From all these it was not so difficult to know that the studies on the development and effect of early childhood education program and the teacher inservice program have been vitally accomplished, keeping tight relationship with the field of education.
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