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학습조건과 과업유형이 한국인 EFL 학습자들의 문법규칙 습득에 미치는 영향에 관한 연구

Title
학습조건과 과업유형이 한국인 EFL 학습자들의 문법규칙 습득에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
Learning Conditions and Task Types for Korean EFL Students' Learning of Simple and Complex Grammatical Rules
Authors
고미숙
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
양혜순
Abstract
본 연구는 한국인 EFL 학습자들이 난이도가 다른 문법규칙을 배울 때 학습조건과 과업유형이 미치는 영향을 살펴보는 것에 목적을 두었다. 제 2 언어학습자들이 효과적으로 문법규칙을 습득하는 방법적 측면에 있어서 학습조건과 과업의 중요성이 강조되어 왔으나 목표언어의 문법적 복잡성에 따른 효과적인 학습조건과 과업유형에 관한 연구는 활발하게 이루어지지 못했으며 또한, 기존 연구들의 논의 주장이 다르다. 본 연구의 대표적 이론적 근거는 다음의 두 가지 논의에 중점을 두었다. 첫째, 암시적 학습조건에서 어려운 규칙학습이 효과적임을 주장하는 연구들 (Krashen, 1982; Reber, 1989)과 명시적 학습조건에서 쉬운 규칙은 물론 어려운 규칙의 학습이 더 효과적이라고 주장하는 연구 ((DeKeyser, 1997; Robinson, 1996a, 1996b; Rosa, 1999; Rosa & O'Neil, 1999)들을 근거로 암시적, 명시적 학습조건에 따라 난이도가 다른 문법규칙의 학습효과를 살펴보았다. 둘째, 입력중심교수(input-based instruction)에서 주장하는 이해중심과업과 산출가설(Output Hypothesis, Swain (1985, 1995))에서 주장하는 산출중심과업이 난이도가 다른 문법규칙의 학습에 미치는 효과를 비교하여 살펴보았다. 본 연구의 실험 설계는 다음과 같다. 먼저, Robinson (1996b)이 제시한 규칙친숙도검사(rule familiarity test)와 경험 있는 원어민 교사의 주관적인 규칙난이도 조사를 통해 쉬운 규칙과 어려운 규칙을 분류하였다. 130명의 낮은 영어숙련도를 가진 한국인 EFL대학생들을 대상으로 위의 학습조건과 과업유형에 따라 네 집단으로 나누어, 2주간에 걸쳐 위의 문법규칙 교수처치를 실시하고 그 효과를 양적으로 비교하였다. 각 문법규칙 학습효과는 한 번의 실험전 시험과 두 번의 실험후 시험으로 측정하였고 각 시험은 이해중심시험과 산출중심시험으로 나누어 구성되었다. 본 연구의 주요한 결과를 학습조건과 과업유형, 문법의 복잡성을 중심으로 요약해 보면 다음과 같다: (1) 학습조건의 효과를 살펴보면, 문법의 복잡성과는 상관없이 문법규칙의 이해에서는 명시적, 암시적 학급조건간의 효과 차이가 유의미하지 않았다. (2) 문법규칙의 산출에서는 명시적 학습조건이 문법의 복잡성과는 상관없이 암시적 학습조건보다 더 긍정적인 효과를 보였다. (3) 명시적 학습조건의 유의미한 효과는 장기적으로 유지되었다. (4) 과업유형의 효과를 살펴보면, 쉬운 규칙의 이해에서는 이해중심과업과 산출중심과업사이에 유의미한 효과 차이는 보이지 않았다. (5) 산출중심과업은 쉬운 규칙의 산출과 어려운 규칙의 이해와 산출 모두에서 이해중심과업보다 더 긍정적인 효과를 보였다. (6) 산출중심과업은 어려운 규칙의 산출에서만 장기적인 효과를 보였다. 전반적으로 위 결과는 명시적 학습조건과 산출중심과업의 효과가 암시적 학습조건과 이해중심과업보다 더 긍정적인 효과를 보이고 있음을 말해주고 있다. 위의 연구 결과를 바탕으로, 본 연구가 문법교수과정에서 제 2 언어학습자들이 문법규칙의 난이도에 따라 효과적으로 입력에 노출되어 목표언어형태를 도출하는 데 방법론적 시사점을 제시할 수 있기를 기대한다.;The present study investigated the effects of learning conditions and task types on EFL learning of simple and complex grammatical rules. This study was driven by the following necessities: (1) A lack of studies on the relationship between learning conditions and rule complexity in the context of natural language and classroom; (2) controversy on the effects of a comprehension and production task to promote detection of formal linguistic features in the input processing. This study focused on two main issues. First, it examined the effects of an implicit and an explicit learning condition on the learning of grammatical rules, based on the following controversial claims. Some researchers claim that implicit learning is more advantageous in learning complex rules (Krashen, 1982; Reber, 1989), others claim that more explicit learning is more effective in learning grammatical rules regardless of rule complexity (DeKeyser, 1997; Robinson, 1996a, 1996b; Rosa, 1999; Rosa & O'Neil, 1999). Second, it investigated the effects of the two tasks on the learning of the rules to compare the effect of a comprehension task asserted in 'input-based instruction' with that of a production task supported from the Output Hypothesis (Swain, 1985, 1995). As for the overall experimental design, simple and complex rules which would be presented to learners were sorted by learners' rule familiarity test and EFL experts' survey of rule complexity suggested by Robinson (1996b). One hundred and thirty Korean college EFL learners with low proficiency were exposed to the simple rule and the complex rule under four different experimental treatments combining either of the learning conditions and any of the two tasks. The experiment was done over two weeks and the effects were measured with a pre-test and two post-tests, each consisting of a grammaticality judgment test (GJT) and a controlled written test (CWT). The major findings of the study are as follows: (1) Regardless of rule complexity, there was no significant difference between the two learning conditions in the comprehension of the rules; (2) an explicit learning condition was more effective than an implicit learning condition on the production of both the rules; (3) an explicit learning condition had delayed effects; (4) as for the effects of task types, there was no significant difference between the two task types in comprehension of a simple rule; (5) a production task was found to be more effective in the production regardless of rule complexity and in the production of a simple rule; and (6) a production task had a delayed effect on the production of a complex rule only. From the findings of the present study, the effects of an explicit learning condition and a production task were more positive than those of an implicit learning condition and a production task on the learning of grammatical rules, respectively. Based on the findings of this study, the present study is expected to give empirical evidence and suggestions for more effective ways of promoting noticing of formal linguistic features in input processing and leading L2 learners to develop their interlanguage.
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일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
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