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Effects of Form-Focused Instructions on Korean EFL Students' Learning of English Unaccusative Verbs

Title
Effects of Form-Focused Instructions on Korean EFL Students' Learning of English Unaccusative Verbs
Other Titles
한국인 EFL 학습자들의 영어 비대격동사 학습에 대한 연구- 형태중점교수의 효과를 중심으로 -
Authors
김은희
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
양혜순
Abstract
This study examines the effects of form-focused instructions on Korean EFL students’ learning of English unaccusative verbs. English unaccusative verbs are chosen as the target structure of the study because it is one of the most difficult linguistic elements for L2 learners to acquire. The study first researches into fundamental characteristics and learnability problems of English unaccusative verbs, then reviews the form-focused instructions in SLA. Finally, three different types of form-focused instructions are employed. The influence of the three types of form-focused instructions on English unaccusative verbs was compared quantitatively. In an experimental study involving 123 Korean learners of English, three different types of instructions ― lexical decomposition (LD), input enhancement plus rule search (IE), and negative feedback (NF) ― were given to three groups, respectively, over four weeks, and their progress in the knowledge of English unaccusative verbs was measured with a pretest and two post-tests, each consisting of two elicitation tasks. The major findings of the study are as follows: (1) the LD and the NF treatments had greater effects than the IE treatment in the comprehension task with English unaccusative verbs; (2) the LD treatment had greater effects than the NF and the IE treatments in the comprehension task with English unaccusative verbs with transitive counterparts; (3) the LD and the NF treatments had greater effects than the IE treatment in the comprehension task with English unaccsuative verbs without transitive counterparts; (4) no significant differences applied in instruction effects between three treatments in the production task; (5) the LD treatment was effective for both comprehension and production tasks, and the NF treatment was more effective for the comprehension task than for the production task, whereas the IE treatment was more effective for the production task than for the comprehension task (6) form-focused instructions had long-term effects on learning of English unaccusative verbs; (7) possibility of narrowing the gap existed between three experimental groups and the advanced learners in acquiring English unaccusative verbs by way of form-focused instructions. This study is expected to contribute to the development of L2 instruction by showing how a linguistic question, a question of second language acquisition, and a teaching methodological question can be synthesized to guide learners to effective L2 acquisition.;본 논문의 목적은 형태중점교수에 대한 효과를 중심으로 한국인 EFL 학습자들의 영어 비대격동사 습득을 살펴보는 데 있다. 영어 비대격동사가 본 논문의 목표 구조로 선택된 이유는 이것이 모국어 배경과 상관없이 제 2 언어 학습자들이 습득하기에 가장 어려운 언어적 요소 중의 하나로 알려져 있기 때문이고 한국인 EFL 학습자들의 경우도 예외가 아니다. 본 연구는 먼저 비대격동사의 기본적인 특징을 영어와 한국어로 나누어 살펴보고 영어 비대격동사의 학습가능성의 문제를 살펴보았다. 영어 비대격동사의 학습가능성과 관련하여, 한국인 학습자들의 영어 비대격동사 이해나 사용에 있어서 나타날 수 있는 모국어 간섭 현상을 예측하여 언어학적으로 살펴보고, 실험후 논의의 근거로 삼았다. 또한, 제 2언어 습득론의 틀 안에서 형태에 촛점을 둔 연구들을 전반적으로 살펴보고, 이 문헌연구에 기초하여 세 가지 다른 유형의 형태 중점교수의 교수방법, 즉 어휘의미해체(LD), 입력강화및규칙찾기(IE), 그리고 부정피드백(NF)의 교수방법을 채택하였다. 본 연구의 설험 설계는 다음과 같다. 먼저, 123명의 한국인 EFL 학습자들을 대상으로 위 세 가지 형태중점교수방법에 따라 세 집단으로 나누어, 각각 4주간에 걸쳐 영어 비대격동사 교수를 실시하고 그 효과를 양적으로 비교하였다. 실험의 목표구조인 영어 비대격동사는 두 가지 유형, 즉 타동사로도 쓰일 수 있는 유형과 쓰일 수 없는 유형으로 구분하여 교육을 실시하였다. 각 교수방법의 효과는 한 번의 실험전 시험과 두 번의 실험후 시험으로 측정하였고, 각 시험은 이해과업과 산출과업으로 나누어 구성되었다. 본 논문의 주요한 결과를 나누어 살펴보면 다음과 같다: (1) 비대격동사의 전반적인 이해과업에서는 어휘의미해체(LD) 교수방법과 부정피드백(NF) 교수방법이 입력강화및규칙찾기(IE) 교수방법보다 더 효과적이었다. (2) 타동사로도 쓰일 수 있는 비대격동사의 이해과업에서는 어휘의미해체(LD) 교수방법이 가장 효과적이었다. (3) 타동사로 쓰일 수 없는 비대격동사의 이해과업에서는 어휘의미해체(LD) 교수방법과 부정피드백(NF) 교수방법이 효과가 있었다. (4) 산출과업에서는 세 교수방법 사이에 의미있는 차이를 보이지 않았다. (5) 위 내용을 다시 교수방법 중심으로 정리해보면, 어휘의미해체(LD) 교수방법은 이해과업과 산출과업 모두에서 효과적이었고, 입력강화및규칙찾기(IE) 교수방법은 이해과업보다는 산출과업에서 더 효과적인 반면, 부정피드백(NF) 교수방법은 산출과업보다는 이해과업에 더 효과적이었다. (6) 이 논문에서 채택한 세 가지 형태중점교수는 모두 장기적인 교육 효과를 보였다. (7) 마지막으로, 형태중점교수를 통해 비대격동사의 이해와 산출과업 모두에서 중위학습자들도 상위학습자들 수준에 이를 수 있는 가능성을 확인하였다. 이 논문은 외국어 학습에서 고려해야 할 세 가지 중요한 문제, 즉 언어학적 문제, 제 2언어 습득의 문제, 그리고 교수 방법론적 문제를 종합적으로 다룸으로서 이러한 통합적인 접근이 한국인 학습자들의 효과적인 영어 문법 습득에 어떻게 공헌할 수 있는가에 대한 의미있는 시사점을 제시할 것으로 기대한다.
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일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
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