View : 28 Download: 0

Effects of Text, Task and L2 Reading Ability on Korean EFL Students’ Reading Comprehension and Strategy Use

Title
Effects of Text, Task and L2 Reading Ability on Korean EFL Students’ Reading Comprehension and Strategy Use
Other Titles
텍스트와 과업, 영어 읽기 능력이 한국 학생의 영어 독해와 전략사용에 미치는 영향
Authors
전은실
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문은 텍스트와 과업의 종류, 영어 읽기 능력이 EFL 학습자의 영어 독해와 전략사용에 어떻게 영향을 미치는지 조사하였다. 연구대상자는 110명의 한국 대학생들로서 이들은 이야기체 글, 혹은 설명문을 읽으며 단어번역하기, 주제어 중심 요약하기, 질문 만들기의 세 가지 과업을 수행하였다. 각각의 과업을 마칠 때마다 학생들은 지문 친숙도, 지문과 과업 난이도, 과업 선호도, 전략 사용에 관한 설문조사에 응답하였다. 그리고 텍스트 기억 시험을 통하여 표면적인 수준에서 텍스트의 내용을 얼마나 잘 이해하고 기억하고 있는가를 측정하고, 추론 문제를 통하여 심층적인 수준에서 텍스트를 얼마나 깊이 있게 이해하였는지 측정하였다. 또한 여덟 명의 학생들의 사고구술기법(think-aloud)을 통한 보고 자료에 의하여 과업 수행시 전략 사용을 조사하였다. 텍스트 기억 시험의 결과에서는 세 가지 요인들이 모두 시험 점수에 유의한 영향을 미친 것으로 나타났다. 이야기체의 글을 읽은 학생들이 설명문을 읽은 학생들보다 내용을 더 많이 기억하였으며, 상대적으로 높은 수준의 영어 읽기 능력을 가진 학생들이 낮은 수준의 학생들보다 더 많은 내용을 기억하였다. 과업의 종류도 텍스트의 이해와 기억에 영향을 미친 것으로 조사되었다. 학생들은 주제어 중심 요약하기 과업보다 질문 만들기 과업을 수행했을 때 더 많은 내용을 기억하였고, 단어 번역하기 과업보다 주제어 중심 요약하기 과업을 수행했을 때 더 많은 내용을 기억하였다. 요인들 간의 유의한 상호작용은 발견되지 않았다. 추론문제의 경우, 영어 읽기 능력만이 점수에 유의한 영향을 미친 것으로 조사되었고, 요인들 간의 유의한 상호작용은 발견되지 않았다. 설문지를 통한 전략사용 조사에서는 텍스트의 종류나 영어 읽기 능력에 따라 집단 간에 큰 차이를 보이지 않았다. 과업의 종류에 따라서는 연구대상자들이 어느 정도 다른 전략을 사용하였으나 차이는 제한적인 것으로 생각되었다. 전체적으로는 몇 가지의 특정 전략이 텍스트나 과업의 종류, 영어 읽기 능력과 관계없이 자주 사용되었다. 읽기전략을 전체적 이해전략과 국지적 이해전략으로 나누어 분석하였을 때 학생들의 평소 전략사용과 비교하여 과업의 수행이 전체적 이해전략 사용을 증가시킨 것으로 나타났다. 사고구술기법을 통한 보고 자료의 분석 결과에 의하면 과업의 종류가 전략사용에 어느 정도는 영향을 미쳤지만 설문조사의 결과에서 나타났듯이 그 효과는 제한적인 것으로 보였다. 또한 본 연구 결과에 근거한 교육적, 이론적 시사점과 앞으로의 연구에 대한 제안 등이 제시되었다.;The present study investigated the effects of text type, task type, and L2 reading ability on EFL students’ reading comprehension and strategy use in English. The participants were 110 Korean college students, and they performed word translation, theme summarization, and question generation tasks while reading either narrative passages or expository passages. After completion of each task, the participants responded to the questionnaire on text familarity, text and task difficulty, task preference, and their strategy use. A recall test and inference questions were administered to measure the students’ resultant comprehension of the textbase and of the situation model, respectively. The strategy use was also examined through think-aloud statements produced by eight additional participants. As for the recall results, all of the three variables were found to affect the recall scores significantly. The recall was significantly better for the narrative text than for the expository text, and the students with the higher-level L2 reading ability recalled more of the text content than did the lower-level students. The task type also affected the recall. The students recalled the text content better after performing Question Generation than Theme Summarization, and they recalled better after performing Theme Summarization than Word Translation. None of the interactions were found to be significant. With regard to the inference question results, only L2 reading ability was found to affect the inference question scores significantly, and none of the interactions were found to be significant. When investigated by the questionnaire, the students’ strategy use patterns were not very different between the two text type groups and between the two L2 reading ability groups. The task type seemed to affect the strategy use to some degree, but the difference was not extensive. Overall, a few particular strategies were used very often regardless of the text type, the task type and L2 reading ability. When the strategies were divided into global comprehension strategies and local comprehension strategies, performing tasks were found to increase the use of global comprehension strategies compared to the usual strategy use of the students. The results of the verbal protocols on the strategy use suggested that the task types affected the strategy use to some degree, but the influence was limited as was shown in the results of the questionnaire. Based on the findings of the study, pedagogical and theoretical implications and recommendations for further study were presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE