View : 806 Download: 0

생명공학기술의 윤리적 특성 교수-학습 프로그램 개발 및 효과

Title
생명공학기술의 윤리적 특성 교수-학습 프로그램 개발 및 효과
Other Titles
Development and effect of ethical teaching-leaning program on biotechnology - Focused on feminism -
Authors
김현경
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
오늘날 급속도로 발전하고 있는 생명공학기술은 심각한 윤리적 문제를 야기하고 있으며, 과학 교육에서는 이에 대한 교육의 중요성이 어느 때보다 강조되고 있다. 특히 생명공학기술은 여성과 밀접한 관련이 있다. 생명공학기술을 여성에게 적용하는 과정에서 신체적ㆍ정신적 고통을 주는 경우가 증가하고 있고, 생명공학기술의 연구 과정에서 여성의 몸을 도구화하는 등 여성과 관련된 윤리적 문제가 대두되고 있다. 따라서 여성주의에서는 생명공학기술과 여성과의 관련성에 대한 교육의 필요성을 주장하고 있다. 위와 같은 시대적 요구에 따라 본 연구에서는 생명공학기술의 발달 및 적용 과정에서 여성과 관련된 윤리적 문제를 검토하였다. 또한 이에 대한 교육의 실태를 알아보기 위해 제7차 교육과정의 중ㆍ고등학교 과학 교과서를 분석하였다. 교과서 분석 결과, 여성관련 생명공학기술의 윤리적 문제에 대해서는 거의 다루고 있지 않았다. 이를 통해 현재 우리나라 학생들은 생명공학기술과 여성과의 관련성을 인식할 수 있는 기회가 거의 없음을 알 수 있다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 여성주의적 관점에서 생명공학기술의 윤리적 특성 교수-학습 프로그램을 개발하였다. 교수-학습 내용은 인공수정과 불임, 배아연구, 유전자 정보 이용 등 세 분야로 이루어졌으며, 교수-학습 방법으로는 학생들이 의사결정 과정을 수행할 수 있도록 조사와 토론 등의 방법을 사용하였다. 프로그램은 총 9차시로 서울시 소재 중학교 3학년 96명을 대상으로 3개월간 현장 적용하였다. 프로그램 적용결과, 남학생보다 여학생이 더 큰 인식의 변화를 보였다. 과학이 사회ㆍ문화에 영향을 받는다는 것에 대해서는 남녀 모두 유의미한 인식의 변화를 보였으며, 특히 여학생은 과학자의 사회적 책임에 대한 인식이 남학생에 비해 향상되었다. 또한, 사전ㆍ사후 검사 모두에서 여학생들은 남학생보다 여성과학자가 남성과학자보다 인간의 가치를 더 소중히 여긴다고 응답하였다. 이는 그들 자신을 포함한 여성 집단이 남성 집단보다 인간의 가치를 더 소중히 여긴다고 인식하고 있음을 의미한다. 따라서 생명공학기술이 인간의 가치를 소중히 여기는 방향으로 발전하기 위해서는 여학생들이 생명공학기술계에 보다 많이 진출할 수 있도록 노력을 기울여야하고, 또한 생명공학기술계에서 그들이 바람직한 역할을 수행할 수 있도록 이에 대한 인식 교육이 필요하다.;In this study, we reviewed the female-related ethical issues in developing and applying biotechnology and selected the most appropriate female-related topics on ethical issues related to the Korean biology curriculum. The selected topics were artificial insemination, sterility, human embryo research, and the use of genetic information. Based on these selected topics, we investigated the reality of education by analysing secondary science textbooks developed under the 7th National Curriculum and we developed teaching-learning program on biotechnology from the feminist point of view. For the teaching-learning methods, investigation and discussion were used that students can perform the process of decision-making. 96 9th grade students were sampled for the intervention from a middle school in Seoul. The intervention consisted of 9 class hours for 3 months and 45 minute pre- and post-tests were administered to the study subjects before and after the intervention. The results of this study show that there were statistically significant differences between male and female students. Especially the level of female students' awareness on the social responsibility of scientists were greater than male students both before and after the intervention. Also, female students replied that female scientists are more likely to consider human values in research than male scientists do, which means they recognize that female group including themselves take human value more carefully than males. Both male and female students made significant change in the level of awareness for the fact that scientists and scientific research are affected by the religious or ethical views of the culture where the work is done. The results imply that there should be more effort on female students' participation in this field for the sake of developing biotechnology in direction of taking human value more significantly. And there is a need to explore ethical issues related to biotechnology in science education to promote female scientists' awareness and performance on their roles in biotechnology field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE