View : 763 Download: 0

순환 학습 이론에 근거한 과학 탐구 실험 전략 및 학습 프로그램의 개발

Title
순환 학습 이론에 근거한 과학 탐구 실험 전략 및 학습 프로그램의 개발
Other Titles
The Development of experimental strategy stressing process and skill based on the learning cycle -for the growth of hypothetical thinking skill-
Authors
김효진
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강순희
Abstract
제7차 교육 과정의 초등학교와 중등학교 과학에서는 탐구 과정이 중심이 되는 과학 교육의 필요성을 강조하고 있다. 학생 중심의 탐구 학습이 가능하기 위해서는 먼저 교사가 탐구 교수ㆍ학습에 대해 잘 인지하고 탐구 수업 및 실험을 잘 진행할 수 있는 능력을 갖출 수 있도록 예비 과학 교사들에 대한 탐구 실험 교육이 요구 된다. 이 연구는 교사 양성 기관인 사범 대학에서 예비 과학 교사들이 탐구 실험을 경험하는데 활용할 수 있도록 탐구 과정을 강조한 대학 실험용 순환 학습 전략과 9가지 모델을 제시하고, 제시된 전략에 따라 구성된 탐구적 일반 화학 실험을 개발하는 데 그 목적을 두고 있다. 이러한 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구된 결과를 간추려 보면 다음과 같다. 첫 번째, 로슨의 순환 학습을 수정ㆍ발전시켜서 대학용 실험 개발에 활용할 수 있는 실험 전략을 개발하여 제안하였다. 두 번째, 개발한 실험 수업 전략을 9가지 모델로 구체화시켜 제시하였다. 세 번째, 실험 수업 전략 모델에 대한 실례로 탐색 실험은 경험 귀추 실험을 개념 적용 확장 실험은 가설 연역적 실험으로 구성한 탐구적 일반 화학 실험을 개발하였다. 네 번째, 개발한 실험에 대하여 학생들의 수행 과정을 평가할 수 있는 구체적인 채점 기준을 개발하였다. 이 연구에서 개발한 구체적이고 상세한 9가지의 모델을 사용하면 동일 주제의 경우라도 교실의 상황, 교사의 의도에 따라 9가지 형태의 실험을 개발할 수 있음을 알 수 있었다. 또한, 다양한 주제를 중심으로 한 탐구 과정 중심의 대학용 실험 개발에 9가지 모델을 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 이러한 탐구 실험을 경험한 예비 과학 교사들이 장차 과학 교사가 되었을 때 탐구 실험에 대한 자신감을 갖고 지도할 수 있는 능력을 갖게 될 것으로 기대한다.;In this study, based on the learning cycle of Lawson, an experimental strategy which stresses an inquiry has been developed The results of this study are as follows : 1. In the first place, the disadvantages of general chemistry experiment now in use were carefully analyzed. Then ways which compensate for the weak points in the current experiment were suggested. 2. An experimental strategy, improving the learning cycle of Lawson at the same time stressing inquiry was developed. 3. Nine models, which are concrete forms of fore-mentioned experimental strategy were made. 4. An inquiry experiment was developed following one of the nine models, that is EA-HD(empirical abductive-hypothetical deductive) 5. A criteria was developed to decide the level of students‘ achievement. Each standard has three levels; satisfactory, average and poor. The conclusion of this study is as follows. Basing on the so-developed experimental strategy science, teachers can easily make various inquiry experiments that contribute to the ability of teachers to guide an inquiry.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE