View : 569 Download: 0

또래갈등 상황에 대한 유아들의 인식과 연령별 특성

Title
또래갈등 상황에 대한 유아들의 인식과 연령별 특성
Other Titles
Children's recognition about peer conflict according to age
Authors
김신형
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 교실 상황에서의 유아들의 갈등상황 관찰과 유아들과의 인터뷰를 통해 유아들은 갈등상황에 대해 어떻게 인식하고 표현하는지 살펴봄으로써 유아 또래간의 갈등상황에 대해 좀 더 새로운 통찰력을 갖고 폭넓은 이해를 하는데 도움이 되는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아의 갈등상황의 질문내용에 대한 인정/부정 경향과 연령별 특성은 어떠한가? 2. 유아의 갈등회상 경향과 연령별 특성은 어떠한가? 3. 인정한 행동들에 대한 설명 경향과 연령별 특성은 어떠한가? 4. 갈등에 대한 유아들의 전반적인 인식과 연령별 특성은 어떠한가? 본 연구는 광주광역시에 소재한 유치원 한 곳과 어린이집 한 곳의 만4세 2학급과 만5세 2학급을 대상으로 실시하였다. 관찰대상은 만4세 50명, 만5세 60명으로 총 110명이었으나 실제 결과 분석이 가능한 갈등 상황이 관찰된 유아는 만4세 42명, 만 5세 44명이었다. 이렇게 갈등 상황이 관찰 된 유아를 대상으로 인터뷰 하였으며, 유아들의 평균연령은 만4세는 만4년 4개월, 만5세는 만 5년 5개월이었다. 갈등상황에 관한 유아의 행동 및 인식에 대한 면접지는 총 4부분으로 첫째, 갈등상황에 대한 4가지 구체적인 행동에 대한 유아의 인정/부정을 기록하는 부분이고, 둘째, 유아들의 갈등상황에 대한 회상과 어떤 행동들이 포함되었는지 기록하는 부분, 셋째, 유아들이 인정한 행동에 대한 유아들의 설명을 적고 설명의 유형을 분류하여 기록하는 부분, 마지막으로 넷째, 유아들이 갈등에 대해 어떻게 인식하고 있는지 4가지의 질문에 대한 유아들의 반응을 기록하는 부분이다. 이상의 면접지 구성은 Ross외(2004)가 사용한 질문유형을 참고로 하였다. 연구문제의 분석은 유아의 연령에 따라 갈등상황에서의 행동에 대한 질문의 인정/부정 빈도의 차이와 갈등의 전반적인 이야기에 질문에 포함된 행동들의 포함빈도의 차이, 유아가 인정한 행동의 설명유형의 차이, 유아의 갈등에 대한 인식의 차이가 있는지 검증하기 위하여 카이검증을 실시하였다. 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 갈등상황에 대한 4가지 질문에 대해서는 자신의 긍정적 행동, 상대방의 긍정적 행동, 상대방의 부정적 행동에 대해서는 대부분 인정하였고, 반면에 자신의 부정적 행동을 인정하는 비율이 제일 낮았다. 또한 연령에 따른 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 갈등의 회상경향을 살펴보면 갈등상황의 행동 중 상대방의 부정적 행동을 가장 많이 포함시켰으며, 다음으로 자신의 긍정적 행동, 자신의 부정적 행동, 상대방의 긍정적 행동의 차례로 포함시켰다. 연령에 따라 살펴보면 자신의 부정적 행동과 상대방의 부정적 행동에 대해서는 5세가 4세보다 포함하는 비율이 높았으며 통계적으로 유의미한 차이가 있었으며 5세가 4세에 비해 갈등상황에 대해 더 솔직하고 이야기하는 것을 알 수 있다. 셋째, 인정한 행동에 대한 설명 유형을 살펴보면 자신의 긍정적 행동에 대해서는 ‘행위자의 의도’라고 한 경우가 가장 많았고, 이와 대조적으로 자신의 부정적 행동에 대해서는 ‘상대방의 사전행동’, 상대방의 부정적 행동은 ‘행위자의 의도’, 상대방의 긍정적 행동에 대해서는 4세는 ‘행위자의 의도’, 5세는 ‘상황적 요인’으로 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 이를 통해 유아들은 자신의 긍정적 행동은 ‘자신의 의도’라고 과장하고 부정적 행동은 상대방의 사전행동 때문이라고 자신의 행동을 합리화시켜 자신을 더 나아보이게 하려는 의도를 갖고 있음을 알 수 있다. 넷째, 유아들은 갈등의 원인에 있어서는 상대방 때문이라고 인식하고, 갈등에 대해 전반적으로 심각하게 인식하지 않는 경우고 많았으며 갈등의 결과와 관계없이 상대유아와 계속 또래관계를 유지하고 싶어 함을 알 수 있다.;The purpose of this study is to have new and better insight and help further a deeper understanding about conflict situations between children by looking into how children express and understand conflict situations through observation of conflict situations and interviews with children in class circumstances. According to this, premise, the main points that this study will focus on are the following: 1. What are the characteristics of affirming and denying actions in children conflict situations, according to age group. 2. What are the tendencies and characteristics of children’s' memory of conflict according to age groups? 3. What are the tendencies and characteristics of children's explanations about affirmed actions according to age group? 4. What are children's general recognition about conflict and the characteristics of conflict, according to age group? This subjects for this study were 2 classes of 4-year-old students, and 2 classes of 5-year-old students from a kindergarten and a nursery in Gwangju City. The total number of subjects in this study was 110, with 50 4-year-old students and 60 5-year-old students. The questionnaire I used to interview the subjects about conflict situations consisted of 4 total parts. First, I recorded the children's affirmation and denial about 4 concrete actions in conflict situations. Second, I asked children to described the children's memories and what kind of behavior was used during conflict situations was recorded. Third, I wrote down the children's explanation about the actions which the children affirmed to and classified them according to explanation type. Finally, the fourth part recorded the children's reactions to 4 questions about how the children recognize and understand conflict. This questionnaire's composition was based on the question types which Ross (2004) used. Chi square was used in the analysis of the subjects to verify difference of frequency. A summary of the results of this study follows: First, most of them affirmed about their positive actions, opponent's positive actions and opponent's negative actions. On the other hand, the rate of affirmation of their own negative actions was the lowest. And there was no differences according to age groups. Second, in the children's narratives of their conflicts, the highest rate of inclusion was for their opponent's negative actions, followed by their own positive actions, their own negative actions and their opponent's positive actions. As for the difference according to age, in the rate of inclusion of actions, the 5-year-old subjects was higher than 4-year-old subjects. Third, the children were more likely to explain their positive action in terms of 'Actor's goal', their negative action in terms of 'Adversary's prior actions', in contrast to this, opponent negative action in terms of 'Actor's goal', opponent positive action in terms of 'Actor's goal' in 4-year-old subjects, 'Situation factor' in 5-year-old subjects. According to these results, we found that the children have intention to make themselves look better through rationalization of their own actions, blaming their negative actions on the opponents' prior actions. Finally, we can find that the children realized that the cause of the conflict was because of the opponent. Also, most of the subjects didn't seriously realize about conflict, and they want to keep the relationships inside their age group without connection to the results of conflicts.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE