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부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능

Title
부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능
Other Titles
Parent's Rearing Attitude, Consistency in Rearing Attitude styles and Children's Emotional Intelligence
Authors
배문주
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 부모의 양육태도 및 양육태도 일치여부와 일치유형에 따른 유아의 정서지능 발달의 차이를 살펴봄으로써, 유아의 정서지능 발달에 영향을 미치는 긍정적인 부모의 양육태도 및 부모간의 일관된 양육태도의 중요성을 이해시키고, 유아교육 현장에서의 부모교육에 관한 기초 자료를 제공하는 데에 연구의 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 부모의 양육태도는 어떠한가? 1-1. 부모의 양육태도는 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 1-2. 부모의 양육태도는 유아의 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 정서지능은 어떠한가? 2-1. 유아의 정서지능은 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 2-2. 유아의 정서지능은 유아의 연령에 따라 차이가 있는가? 3. 부모의 양육태도에 따른 유아의 정서지능은 어떠한가? 3-1. 어머니의 양육태도에 따라 유아의 정서지능에는 차이가 있는가? 3-2. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 정서지능에는 차이가 있는가? 4. 부모간 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능은 어떠한가? 4-1. 부모의 양육태도 일치여부에 따라 유아의 정서지능에는 차이가 있는가? 4-2. 부모의 양육태도 일치여부에 따른 유아의 정서지능이 성별에 따라 차이 가 있는가? 4-3. 부모의 양육태도 일치유형에 따라 유아의 정서지능에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 4개 유치원의 만 3세~6세 유아 305명과 그 부모 610명이다. 연구도구는 부모의 양육태도 질문지와 교사용 유아 정서지능 평정척도를 사용하였으며, 수집된 자료의 분석을 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t검증, X²검정, 그리고 일원분산분석(One-way ANOVA)을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 부모의 양육태도에서 대부분의 어머니들은 자녀를 애정적-자율적 태도와 애정적-통제적 태도로 양육하였으며, 거부적-자율적 태도는 찾아볼 수 없었고, 거부적-통제적 태도는 극히 소수에 불과한 것으로 나타났다. 아버지의 양육태도 역시 애정적-자율적 태도가 가장 많았고, 다음으로 애정적-통제적 양육태도, 거부적-통제적 양육태도, 거부적-자율적 양육태도 순으로 나타났다. 그리고 성별 및 연령에 따른 부모의 양육태도의 차이를 알아본 결과, 유아의 성별이나 연령에 따른 부모의 양육태도의 통계적으로 유의미한 차이는 찾아볼 수 없었다. 2. 유아의 성별에 따른 정서지능을 살펴본 결과, ‘자기정서의 인식 및 표현’과 ‘또래와의 관계’를 제외한 모든 하위요인과 전체 정서지능 척도에서 여아가 남아보다 유의미하게 높은 점수를 나타내었으며, 유아의 연령에 따라서는 ‘자기정서의 이용’과 ‘감정의 조절 및 충동억제’, 그리고 ‘정서지능 전체척도’에서 유의미한 차이를 발견할 수 있었다. 즉, 여아가 남아보다 정서적으로 더 발달하였으며, 이러한 정서지능은 연령이 증가함에 따라 발달하는 것을 볼 수 있었다. 3. 부모의 양육태도에 따른 유아의 정서지능을 살펴본 결과, 어머니의 양육태도가 애정적-자율적일 때 유아의 ‘정서지능 전체척도’ 및 ‘자기정서의 이용’, ‘타인정서의 인식 및 배려’, ‘자기정서의 인식 및 표현’, ‘또래와의 관계’ 점수가 유의미하게 높게 나타난 것을 발견할 수 있었으며, 아버지의 양육태도가 애정적-자율적일 때 유아의 ‘타인정서의 인식 및 배려’, ‘감정의 조절 및 충동억제’ 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 4. 부모의 양육태도 일치여부 및 일치유형에 따른 유아의 정서지능을 살펴본 결과, 부모의 양육태도가 일치하는 집단의 유아가 블일치하는 집단의 유아보다 ‘정서지능 전체척도’가 높게 나타났으며, ‘자기정서의 인식 및 표현’ 능력이 높으며 ‘교사와의 관계’가 좋은 것으로 나타났다. 특히, 이러한 차이는 여아에게서 크게 나타났고, 남아에게서는 부모의 양육태도 일치여부에 따른 정서지능의 차이를 찾아볼 수 없었다. 또한, 부모가 애정적-자율적 양육태도로 일치하는지 애정적-통제적 양육태도로 일치하는지에 따라서는 유아의 정서지능에 유의미한 차이가 나타나지 않았다.;The purpose of this study was to examine both mother's and father's rearing attitudes and parent's rearing attitudes consistency affecting children's emotional intelligence. To achieve these objectives we set up the subjects as follows: 1. What are parents's rearing attitudes? 1-1. Are there difference by gender in the parents's rearing attitudes? 1-1. Are there difference by child age in the parents's rearing attitudes? 2. What are children's emotional intelligence? 2-1. Are there difference by gender in the children's emotional intelligence? 2-1. Are there difference by child age in the children's emotional intelligence? 3. What are children's emotional intelligence by parents's rearing attitude? 3-1. Are there difference by mother's rearing attitude in children's emotional intelligence 3-2. Are there difference by fathers's rearing attitude in children's emotional intelligence 4. What are children's emotional intelligence by parents's rearing attitude consistency? 4-1. Are there difference by parents's rearing attitude consistency or not in children's emotional intelligence? 4-2. Are there difference by genders at the children's emotional intelligence by parents's rearing attitude consistency or not? 4-3. Are there difference by parents's rearing attitude consistency types in children's emotional intelligence? The subjects of this study were 305 young children attending the kindergartens at Seoul and their mothers and fathers. To research this study, we used two kinds of research instruments: 1) an inspection questionnaires for the parent's rearing attitude, Schaefer(1959's) Maternal Behavior Research Instrument(MBRI), which were readjusted, complemented, and used by Go, Young-mi(1995), Kim, En-hee(1996), Choe, Yu-kyoung(1999), 2) the check list for the children's emotional intelligence made by Kim, Kyoung-Hoe(1999). Data was obtained by the subjects, and data analysis were performed to investigate frequency distribution, percentage, standard deviation, X²-test t-test, and One-way ANOVA test. Statistical analysis was performed using by SPSS program(ver.10.0). The important results of this study were as follow; First, according to the results pertaining to the parent's rearing attitude, most of the mothers and fathers showed affectional-autonomic attitudes and affectional-controling attitudes. And there was no statistically significant difference by children's gender and age in the parent's rearing attitudes. Second, female children were higher than male children in the children's emotional intelligence. And there were some differences by child age in the children's emotional intelligence. Third, according to the results analysed the difference of children's emotional intelligence by the parent's rearing attitudes, the children's emotional intelligence test scores were higher when both their mother's and father's attitude had been affectional-autonomic attitude. Forth, the children's intelligence of 'appraisal and expression of emotion' and 'relationship with teacher' seemed to be higher when the parent's rearing attitude was consistent than it was inconsistent.
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