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유아의 혼자 놀이와 기질 및 문제 행동과의 관계

Title
유아의 혼자 놀이와 기질 및 문제 행동과의 관계
Other Titles
Correlations between solitary play and temperament, problem behavior
Authors
김민정
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 유아의 혼자 놀이 유형이 기질 및 제 행동과 어떻게 관련 있는지 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 혼자 놀이는 어떻게 나타나며 성에 따라 차이가 있는가? 1-1. 유아의 혼자 놀이 경향은 어떠한가? 1-2. 유아의 혼자 놀이 경향은 성에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 혼자 놀이가 기질과 어떠한 관련이 있는가? 2-1. 유아의 혼자 놀이가 기질과 어떠한 관련이 있는가? 2-2. 유아의 혼자 놀이와 기질과의 관련성이 성에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 혼자 놀이가 문제 행동과 어떤 관련이 있는가? 3-1. 유아의 혼자 놀이가 문제 행동과 어떠한 관련이 있는가? 3-2. 유아의 혼자 놀이와 문제 행동과의 관련성이 성에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울과 경기도에 위치한 Y유치원과 H유치원의 만 4세 학급 유아 76명이었다. 유아의 기질을 측정하기 위해 Buss와 Plomin(1984)이 식별한 3가지 기질 차원을 통합하여 Plomin과 Row(1977)가 개발하고, Jewsuwan, Luster 및 Kostenlnik(1992)이 수정한 「Colorado Child Temperament Inventory(CCTI)」을 김혜수(1995)가 우리 나라 실정에 맞게 번안, 수정한 것을 사용하였고, 연구 대상의 어머니가 평정하도록 하였다. 유아의 문제 행동을 측정하기 위해서는 Behar과 Stringfield(1974)의 행동 및 부적응 행동을 검사하기 위해 개발한「The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ)」를 서수경(1993)이 번안 한 것을 사용하였고, 연구 대상의 교사가 평정하도록 하였다. 유아의 놀이 양상을 관찰하기 위해서 Rubin(1989)「Play Observation Scale(POS)」를 본 연구자가 수정하여 사용하였다. 혼자 놀이 유형에 따른 양상을 분석하기 위해서 혼자놀이를 말없는 행동, 혼자 수동적 놀이, 혼자 능동적 놀이로 나누어 보았던 Coplan 등(1994)의 분류를 사용하였다. 자료 분석은 관찰된 놀이의 횟수로 평균과 표준편차를 산출하였고, 유아의 성별에 따른 혼자 놀이의 양상은 독립표본 t 검증을 실시하였다. 유아의 혼자 놀이 유형과 기질 및 문제 행동과의 상관관계를 살펴보기 위해서 Pearson의 상관계수분석을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 혼자 놀이는 유형별로 말없는 행동, 혼자 수동적 놀이, 혼자 능동적 놀이 순으로 많이 나타났다. 이러한 혼자 놀이의 양상은 성별에 따라 차이가 나지 않았다. 둘째, 혼자 놀이의 유형에 따라 기질과의 상관 관계는 차이가 있었다. 말없는 행동은 유아의 기질 항목 중 사회성과 부적인 상관 관계가 있었으며 반대로 혼자 수동적 놀이는 사회성과 정적 상관 관계를 보였다. 혼자 능동적 놀이는 유아의 기질과 별다른 상관 관계가 나타나지 않았다. 혼자 놀이와 기질 과의 상관 관계에서 성별에 따른 차이가 나타났는데, 여아의 경우 전체적인 경향성과 일치하는 반면, 남아의 경우 혼자 놀이의 각 유형은 기질과 어떠한 관련성도 나타나지 않았다. 셋째, 혼자 놀이의 유형에 따라 문제 행동과의 상관 관계는 차이가 있었다. 말없는 행동은 유아의 불안이나 과행동 및 산만 행동과 정적 상관 관계가 나타났다. 그러나 혼자 수동적 놀이와 혼자 능동적 놀이는 문제 행동의 어느 항목과도 상관 관계가 나타나지 않았다. 말없는 행동의 경우 문제 행동과 혼자 놀이와의 상관 관계가 성에 따라 차이가 났는데, 여아의 경우 말없는 행동은 과행동 및 산만행동과 정적 상관 관계가 나타났고, 남아의 경우 불안 행동과 정적 상관 관계가 나타났다.;The purpose of the present study is to examine the relation between forms of children's solitary play and temperament, problem behaviors. In order to accomplish this purpose, the following three questions were set up. 1. In what type dose solitary play of children occur? Are there any differences in children's solitary play according to their gender? 2. Are there any relations between forms of children's solitary play and temperament? Are there gender differences in the correlates of different forms of solitary play? 3. Are there any relations between forms of children's solitary play and problem behaviors? Are there gender differences in the correlates of different forms of solitary play? The objects of this study were 76 children of four-year-olds at Y and H Kindergarten located in Seoul and Kyungkido. Children's temperament was measured by mothers of participants using Colorado Child Temperament Inventory(CCTI) made by Plomin and Row(1977) and translated by Hye-Su Kim(1995). Children's problem behaviors were measured by teachers in charge of the object classes using The Preschool Behavior Questionnaire(PBQ) made by Behar and Stringfield(1974) and translated by Soo-Kyung Seo(1993). And children's play were observed through Play Observation Scale(POS) which was created by Rubin(1989). Following from Coplan et al(1994), this study were analyzed three aggregate measures of solitary play consisting of reticent behavior, solitary-passive play, and solitary-active play. For data analysis, frequencies, percentages, mean and standard deviations are calculated for cognitive, social, and nonsocial play categories. Differences in children's solitary play according to their gender are analyzed by independent samples t test. Correlations between solitary play and temperament, problem behavior are analyzed by Pearson's correlation analysis. The results of this study are summarized as followed; 1. The highest frequency of solitary play's forms was reticent behavior, followed by solitary-passive play, solitary-active play. There aren't any differences in children's solitary play according to their gender. 2. There are significant differences relations between forms of children's solitary play and temperament. Reticent behavior is negatively associated with sociability of temperament characteristics. However, solitary-passive play is positively associated with sociability. Solitary-active play is not significantly associated with temperament characteristics. There are gender differences in the correlates of different forms of solitary play. For females, reticent behavior is negatively associated with sociability and solitary-passive play is positively associated with sociability. For male, forms of solitary play are not significantly associated with temperament characteristics. 3. There are significant differences relations between forms of children's solitary play and problem behaviors. Reticent behavior is positively associated with anxiety, hyperactivity and distraction. However, solitary-passive play, solitary-active play are not significantly associated with problem behaviors. There are gender differences in the correlates of different forms of solitary play. For females, reticent behavior is positively associated with hyperactivity and distraction. For male, reticent behavior is positively associated with anxiety.
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