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자유선택활동시 조형활동영역에서의 교사 · 또래간 비계설정에 관한 문화기술적 연구

Title
자유선택활동시 조형활동영역에서의 교사 · 또래간 비계설정에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
A Study on The Teacher and Peer's Scaffolding in Molding Activity among five-year-old children: An Ethnographic Study
Authors
안희경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
This study aims at checking a phase of molding activity which is achieved at Byolnym class and characteristics of scaffolding type by teacher and peer. This study was to be guide find out of teacher's role into molding activity and characteristics of scaffolding type of teacher and subsequently the influence of experience on infant was observed. For this purpose, the research questions established in this study are as following: 1. How are the activities of molding in Byolnym class of 5 years old infants proceeded ? 2. What feature does scaffolding of teacher in molding activities show? 3. What feature does scaffolding of peer in molding activities show? This study was carried out Byolnym class of 5 years old infants at Hanbit Kindergarten in Seoul. The study was for 1 teacher and 34 infants and total 25observation by participation was performed from Mar.8, to April. 16. 2004. The interview with teacher was accomplished formally 5 times and informally respectively. Studier took a field-note, record and picture at spot to make the copy and data, while participating at and observing the molding activities which are accomplished when he or she is active at them at his or he disposal. To sum up, the result of this study is as follows : At first, the molding activity in Byolnym class has been going on jointedly with search, expression and appreciation course. The search activity in Byolnym class was made in the course that a teacher helped infants understand materials and tools for molding activity explaining molding activity generally. Expression activity was made through that infants experienced drawing, decorating, manufacturing etc. Lastly, appreciation activity was made for infants to experience to express and share their thoughts, to develop a sense of beauty by means of the opportunity that a teacher made infants appreciate the works made by them one another on molding activity. Secondly, the characters of a teacher's scaffolding type examined are to give verbal keys, to explain molding activity collectively and rehearse, to make a ranking list of infants's participation in molding activity, to modulate help level according to the infants's capacity, to provide infants with new supplement materials, to operate molding activity flexibly and to lead infants to participate in molding activity with friends. The characters of a teacher's scaffolding type in molding activity helped infants to have interest and participate in molding activity and to have delightful, diverse experiences in molding activity. Thirdly, we could understand that in the characters of a teacher's scaffolding type in Byolnym class, there are to approve imitation, to tell the secret skills, to share the technique and information, to request cooperation, to help reflect on the past and to comment on the friends' works. Infants could experience the scaffolding among the friends of the age through the course of helping and cooperation one another. Infants could share the experience of delightful molding activity in the course of imitating the friends' works, sharing new technic and information and stimulating one another to express freely and inventively. In addition, infants could go through the control over body and feeling, and provide one another with the feeling of satisfaction and accomplishment through cooperative interaction with peer of the age.;본 연구는 별님반에서 이루어지는 조형활동 양상과 교사의 비계설정유형 특성 및 또래간 비계설정 특성에 대해 알아보고자 하였다. 조형활동시 이루어지는 교사의 비계설정 유형과 또래간에 이루어지는 비계설정 유형이 조형활동에 참여하는 유아들에게 어떤 영향을 미치는지 살펴보고 유아들에게 의미 있는 조형활동 경험을 제공하기 위한 바람직한 교사의 비계설정 방향은 무엇인지 모색하여 교사의 역할에 도움이 되고자 하는게 연구의 목적이다. 이에 따라 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 만5세 별님반에서의 조형활동 양상은 어떠한가? 2. 조형활동에서 교사의 비계설정은 어떤 특성을 보이는가? 3. 조형활동에서 또래간 비계설정은 어떤 특성을 보이는가? 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 한빛 유치원의 만 5세반인 별님반에서 이루어졌다. 연구 대상은 이 학급의 교사 1명과 유아 34명을 대상으로 하였으며 2004년 3월 8일부터 2004년 4월 16일까지 총 25회의 참여관찰을 하였다. 교사면담은 형식적인 면담 5회이며, 비형식적인 면담은 수시로 행해졌다. 연구자는 자유선택활동시간에 이루어지는 조형활동을 참여관찰하면서 현장약기와 녹음, 사진촬영을 하여 전사본을 작성하였으며 전사본을 만들어 자료화하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 별님반에서 이루어지는 조형활동은 탐색, 표현, 감상의 과정이 통합적으로 이루어져 진행되었다. 별님반 조형활동의 탐색활동은 교사가 조형활동에 대한 전반적인 설명을 하는 과정에서 활동에 필요한 자료나 도구에 대해 유아의 이해를 돕는 과정중에 일어났으며, 표현활동은 본격적으로 조형활동이 시작되면서 유아들이 창의적으로 그리기, 꾸미기, 만들기 등의 활동을 경험하면서 가능하였다. 마지막 감상활동은 조형활동의 과정중에 교사가 또래의 작품을 서로 감상할 수 있는 기회를 제공한다거나 전시되어있는 작품을 자연스럽게 접해봄으로써 자신의 의사를 발표하고 나누는 태도를 기르고 심미감을 발달시킬 수 있는 경험이 될 수 있도록 하였다. 둘째, 조형활동에서 교사의 비계설정유형 특성을 살펴본 결과 별님반 교사는 언어적 단서 제공하기, 대집단으로 조형활동에 대한 설명 및 시연하기, 조형활동 참여 유아의 우선순위 두기, 유아능력에 따라 도움의 수준 조절하기, 자료의 보충 및 새로운 자료 제공하기, 융통성 있게 조형영역 운영하기, 또래를 통한 조형활동 참여 유도하기의 특성을 보이고 있음을 알 수 있었다. 조형활동에서 보여진 교사 비계설정의 특성들은 유아가 흥미를 갖고 조형활동에 참여하도록 동기를 유발하고 유아들이 조형활동을 통해 즐겁고 다양한 경험을 할 수 있도록 하는데 도움을 주었다. 셋째, 조형활동에서의 또래간 비계설정유형 특성을 살펴본 결과 별님반에서 이루어지는 또래간의 비계설정 유형은 모방 허용하기, 나만의 기술 알려주기, 배운 기술이나 정보나누기, 협력 요청하기, 기억 회상 도와주기, 또래의 작품 비평하기가 있음을 알 수 있었다. 또래들간의 비계설정은 유아들이 서로 도와주고 협력하는 과정을 경험할 수 있었다. 유아들간에 또래의 작품을 모방하고 새로운 정보나 기술을 나누는 과정을 통해 또래 친구의 자유롭고 창의적인 표현을 자극하고 즐거운 조형활동 경험을 함께 공유할 수 있었다. 또한 또래와의 협력적 상호작용을 통해 유아는 신체적, 감정적 조절을 경험할 수 있었고 서로에게 만족감과 성취감을 제공하였다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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