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맹자의 윤리사상

Title
맹자의 윤리사상
Authors
김미희
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 국민윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 교육학전공 국민윤리교육분야
Degree
Master
Abstract
This study has been examined on the thical thought of Mencius under the idea of Confucian in the age of wars of china. Mencius could be said as a philosopher to establish the theoretical base of the idea of Confucian with succeeding to and developing the idea of confucius who is the founder of Confucianism. The pevious studies for the thought of Mencius were focused on the philosophy, politics and education. But the studies for ethical thought has been made in the specific subjects, or partially made in the connection with the philosophy or political thought of Mencius. Therefore focused on the ethical concept, this study has been examined on the general ethical thought of Mencius. The ethical thoughts of Mencius consist of the thought of oneness of Heaven and MAN and the essay on man. In the thought of oneness of Heaven and man, the logical structure of it has been examined; There is the way of Heaven which is absolute order in the cosmos and just when the behaviour of human and the social order put together with the way of Heaven, human and society are supposed to be in the most ideal status. In the essay on man, the ethical doctrine that man's inborn nature is good, has been examined; Mencius recognize not only instinctive sexual desire of ear, eye, mouth, and nose, but also moral good-nature of humanity, justice, courtesy, and wisdom as the nature of human. But Mencius insist on the later as the real nature of human. Mencius intends to keep the order of society under these thought of oneness of HUMAN and MAN and the essay on man. The point of view of Mencius and Confucius has been examined on the ground of moral rules to govern the FIVE HUMAN RELATIONS, on the basis of social relation that could be made of ordinal concept of society. As the method to establish order in such a society, it has been found that the theory of Jung Myung(正名), is emphasized on which man have to act according to his moral obligations; man have to do their obligations which they have responsibilities for in their positions respectively. In the ethical rule, moral rules to govern the Five Human Relations that could be replaced with the sense of value of Heaven at the level of an essay on practice in human society as the thing showed up from moral good-nature(善性) of humanity, justice, courtesy, and wisdom have been emphasized on. In the essay on practice, a essay on moral training, containing the maintaining of good-mind and the training of nature, and enlightenment that the people should be stable economically before they are teached through education have been emphasized on as the method of practical moral culture of training himself to govern others (修己治人) to reach at the level of oneness of Heaven and man. When the position of Mencius in the history of a man of thought is evaluated on the basis of things which are reviewed as the above, Mencius could be said as a fundamental acomplisher in the theory of Confucianism and is a man of thought to establish the comparatively complete system of confucianism in the system of theory.; 본 논문은 고대 중국 전국시대의 유가사상에 있어서 孟子의 倫理思想을 검토한 것이다. 孟子는 유가사상의 창시자인 孔子의 사상을 계승, 발전 시켜 유가사상의 이론적 기초를 확립한 사상가라고 할 수 있다. 孟子의 사상에 대한 기존의 연구에서는 주로 철학, 정치, 교육 등의 영역에서 연구가 진행되어 왔다. 그리고 윤리사상에 대한 연구에서는 주로 어느 특정 주제에 한정시켜 연구되어 오거나 孟子의 철학 내지는 정치사상과의 연관 속에서 부수적으로 검토되는 경향이 강하였다. 따라서 본 논문에서는 일반적인 윤리의 개념에 집중시켜 孟子의 倫理思想을 검토하였다. 孟子의 倫理思想은 天人合一思想과 人間論을 기초로 이루어졌다. 天人合一思想에서는 우주에는 절대적 질서인 天道가 있으며 인간의 행위나 사회의 질서가 天道와 합치될 때 그 인간이나 사회는 가장 이상적인 상태가 된다는 天人合一思想의 논리구조를 살펴보고, 人間論에서는 인간의 性으로 耳目口鼻의 本能的 生欲뿐만 아니라 仁義禮智의 道德的 善性을 둘다 인정하면서도 仁義禮智의 道德的 善性만을 인간의 진정한 본성이라고 봄으로써 인성이 善하다는 性善設을 살펴 보았다. 孟子는 이러한 天人合一思想과 人間論에 기초해서 사회의 질서를 유지 하고자 한다. 그러나 [論語] [孟子]에는 '사회 '자체에 대한 용어가 없으므로 사회의 일반적인 개념의 기초를 이루고 있다고 할 수 있는 사회 관계를 토대로 孔·孟의 사회관계를 五倫에 입각해서 살펴보고, 이러한 사회에서 질서를 확립시키기 위한 방법으로 인간은 각기 자기가 처한 위치에서 자기의 맡은 바 도리를 다해야 한다는 正名思想이 강조되고 있다. 윤리적 규범에서는 仁義禮智의 道德的 善性으로부터 표출된 것으로 天의 가치이념을 인간사회의 실천론의 레벨에서 말한 것이라 할 수 있는 五輪, 그리고 실천론에서는 天人合一의 경지에 도달하기 위한 修己治人의 실천적 수양방법으로서 天賦의 道德的 善性을 그대로 기르는 것을 목표로 하는 存心·養性의 修身論과 백성들에게 먼저 경제적인 안정을 준 연후에 교육을 통해 가르쳐야 한다는 敎化가 강조되고 있다. 이상에서 살펴본 것을 토대로 孟子의 思想史的 위치를 평가해보면 그는 유학이론의 초보적 인 완성가라 할 수 있으며 이론체계에 있어서는 비교적 완전한 유학체계를 건립한 사상가이다.
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