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초, 중, 고등학교 생물영역에서 "생물의 진화와 다양성"에 대한 비교 분석적 연구

Title
초, 중, 고등학교 생물영역에서 "생물의 진화와 다양성"에 대한 비교 분석적 연구
Authors
이은주
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 과학교육전공 생물교육분야
Degree
Master
Abstract
우리나라 생물 교육에 있어서 바람직한 교육과정을 위한 방향을 제시하고, 나아가 21세기에 대비한 생물 교육의 토대를 마련하기 위한 참고 자료가 될 수 있도록 하기 위해 제 5차 교육과정에 의해 개편된 초·중·고등 학교 생물 교과서를 대상으로 「생명의 기원」, 「진화의 증거」, 「진화의 요인」, 「분류의 개요」 및 「분류의 실제」 중단원에 대한 내용을 비교 분석하고 그 교육 단계별 수직적인 연계성을 살펴 보았으며, 그 결과는 다음과 갈이 요약되었다. 1. 5개의 중단원에 대한 총론적인 분석 결과를 종합해 보면 면, 그림, 실험 및 관찰, 문제 수는 중·고등 학교 모두 「분류의 실제」 중단원에서 높은 비율로 나타났으며, 표 수는 중학교에서는 「분류의 실제」, 고등학교에서는 「진화의 증거」 중단원이 각각 높은 비율을 차지하였다. 2. 「생명의 기원」에 대한 내용은 고등학교에서 처음 다루어졌으며, 생명의 기원에 관한 기본 학설, 원시 지구의 상태, 원시 생명체의 생성으로 구분하여 각기 내용을 구체적으로 서술하였다. 3. 「진화의 증거」에 대한 내용은 중학교에서 처음 언급되었다. 중학교에서는 진화의 증거로 화석상의 증거, 발생학상의 증거, 비교 해부학상의 증거를 취급하였고, 고등학교에서는 여기에 생물 지리학상의 증거, 생화학상의 증거, 분류학상의 증거 등을 추가해서 다루고 있었다. 4. 「진화의 요인」에 대한 내용은 중학교 부터 다루었으나, 국민학교에서도 이에 관련된 내용이 생물과 환경 단원 중 생물의 적응에서 간접적으로 다루어지고 있었다. 중학교에서는 진화학설과 현대의 진화 이론을 구분하여 다루었고, 고등학교에서는 유전자 풀과 유전자 풀의 변화 요인, 진화의 경향성, 진화의 과정 등을 첨가해서 내용을 심화시켰다. 5. 「분류의 개요」 중단원은 국민학교에서는 이를 구체적으로 언급하지는 않았으나. 주변에서 쉽게 볼 수 있는 생물들을 소재로 선택하여 그들의 특징을 관찰, 비교함으로써 그 주제를 다루었고, 중학교에서는 자연의 탐구 과정, 현미경의 구조와 사용법, 세포의 구조, 종의 개념, 분류의 방법, 분류의 체계로 구분하였으나, 그 내용을 깊이 있게 다루지는 않았다. 한편, 고등학교에서는 중학교에서와 같이 구분하였으나, 형태적 종, 생물학적 종, 분류의 기준, 분류의 체계, 계통수에 대한 내용을 더 추가하였다. 6. 「분류의 실제」 중단원은 국민학교에서는 특정 개체나 종을 중심으로 그 생김새와 특징을 파악하였고, 중학교에서는 주변의 생물을 식물의 생활과 동물의 생활로 나누어 그들의 형태, 구조, 생태 등의 특성을 서로 비교하여 유사점과 차이점을 이해하고, 생물은 환경에 다양하게 적용되었음을 알게 하였다. 고등학교에서는 그 밖에 다른 생물과의 진화적 유연 관계까지도 밝혔다. 7. 중·고등 학교에서 다룬 공통된 내용 중 연계성이 가장 잘 이루어진 중단원은 「진화의 요인」이다. 또한 초·중·고등 학교에서 내용 중복이 가장 심한 중단원은 「분류의 실제」이고, 내용 서술에서 교과서에 따른 격차가 가장 심한 중단원은 「생명의 기원」이다. 8. 전체적으로 볼때, 「생물의 진화」와 「생물의 다양성」 대단원은 초·중·고등 학교 간에 내용의 심화 정도에서 연계성이 잘 이루어지지 않았다. 따라서 학교급별, 학년별로 학생들의 지적 발달 수준에 맞추어 그 연계성 이 충분히 배려된 교과과정이 마련되어야 할 것으로 판단되었다.; The purpose of this study is to suggest the direction of a desirable biology curriculum in Korea, and to furnish reference materials to form the ground work for biological education preparing for 21C. This study was carried out with contents of 「the evolution and variety of organisms」 in the textbooks of elementary, middle and high schools published by a revision of the fifth educational curriculum, and the vertical connection among them was analyzed. As results, the following conclusion were obtained. 1. As synthesizing the results analyzed the introductions of 5 chapter (「origin of life」. 「proofs of evolution」, 「theories of evolution」, 「summary of taxonomy」, 「classification of living things」): The number of pages, figures, experiments & observations and questions was mostly taken on 「classification of living things」 in both the middle and high schools. The number of tables was mostly taken on 「classification of living things」 in the middle school and 「proofs of evolution」 in the high school. 2. Origin of life: In high school, theories on origin of life, state of primitive earth and generation of primitive organisms were dealt with for the first time. 3. Proofs of evolution: In middle school, fossils, embryological and comparative anatomical proofs were dealt with for the first time. In high scchool, biogeographic, biochemical and taxonomical proofs were added. 4. Theories of evolution: In elementary school, the content of evolution was indirectly dealt with on adaptation of organisms to environment. In middle school, theories of evolution and current theories of evolution were lightly dealt with. In high school, gene pool and factors changing gene pool, trends of evolution, and process of evolution were added. The contents were profoundly dealt with than those of middle school. 5. Summary of taxonomy: In elementary school, although the contents of this chapter were not directly dealt with, related contents to taxonomy were dealt with by observing and comparing the characteristics of organisms living near by. In middle school, observation of nature, handling and use of microscope, cell structure, species concept, method of classification, and system of classification were lightly dealt with. In high school, morphological species, biological species, standards for classification and phylogeny were added. The contents were explained more in detail. 6. Classification of living things: In elementary school, shapes and characteristics of several organisms were observed. In middle school, near-by organisms were classified into the plants and animals, and characteristics of those organisms were compared. Similarity and difference were explained. In high school, phylogenetic system was dealt with in addition. 7. As a result: In middle and high schools, 「theories of evolution」 showed a good connection of common contents. In elementary, middle and high schools, 「classification of living things」 was frequently repeated, whereas 「origin of life」 was dealt with only in high school. 8. As a whole, 「the evolution and variety of organisms」 is inadequately distributed among curricula of elementary, middle and high schools. Therefore this chapter should be reinvestigated in view of gradual progress in accordance with a desirable educational achievement.
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