View : 1013 Download: 0

캄파뇰리(B. Campagnoli) 비올라 카프리스 Op.22 지도를 위한 테크닉 분석과 적용 방안

Title
캄파뇰리(B. Campagnoli) 비올라 카프리스 Op.22 지도를 위한 테크닉 분석과 적용 방안
Other Titles
Technique Analysis of B. Campagnoli 41 Caprices Op.22 for Viola and its Application
Authors
김정윤
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
에튀드는 훌륭한 연주에 필요한 기술, 즉 테크닉을 터득할 수 있도록 도와주며 자신만의 음악 세계를 표현하고 음악의 완성도를 높여주는 역할을 한다. 그러나 에튀드에 관한 정보와 자료의 미비로 인해 지도 교사들은 학생들의 문제점에 적합한 연습곡을 선택하고 제시하는데 어려움이 따른다. 따라서 이 연구는 비올라 교육에 있어 음악 작품들을 연주하기 위해 선행되어져야 할 테크닉 교육에 실질적인 도움을 주고 교사들로 하여금 에튀드를 순서대로 가르치는 것 보다 학생들이 직면한 문제점에 적절한 에튀드를 선별하여 제시할 수 있도록 도움을 주는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경에서는 에튀드와 카프리스의 개념, 에튀드가 생겨나게 된 역사적 배경, 비올라 에튀드에 대하여 다루고 캄파뇰리의 생애와 그의 작품에 대하여 연구하였다. 그 다음으로 현재 서울특별시에 소재하는 예술고등학교에서 비올라 전공 실기곡목으로 지정되어 많이 사용하는 Campagnoli 41 Caprices Op.22 for Viola를 선택하여 각 곡에서 사용된 테크닉을 분석하였고 각 테크닉을 연주하거나 연습할 때의 유의점도 제시하였다. Campagnoli 41 Caprices Op.22 for Viola에서 사용된 비올라 테크닉은 아르페지오, 다양한 활쓰기, 반음계, 데타쉐, 이중음과 화음, 다양한 셈여림, 음정, 레가토, 마텔레, 옥타브, 꾸밈음, 왼손 민첩성, 왼손 이동, 줄 바꾸기, 슬러 스타카토, 스피카토, 스타카토이며 총 17개의 테크닉으로 분류하였다. 분류된 테크닉은 왼손 테크닉, 오른손 테크닉, 양손 테크닉으로 나누어 분석 목록표를 작성하였으며 지도 교사가 필요에 따라 적절한 에튀드를 찾아볼 수 있도록 하였다. 또한 분석한 테크닉은 비올라 주요 작품들과 연계하여 연습에 도움이 될 수 있도록 예시를 제공하였다. 왼손 테크닉에는 반음계, 이중음과 화음, 음정, 왼손 민첩성, 옥타브, 꾸밈음, 왼손 이동이 포함된다. 이러한 왼손 테크닉 중에서 중 ․ 상급(advanced level) 수준에 해당하는 이중음과 화음은 본 Caprice에서 가장 많이 사용되었다. 오른손 테크닉에는 아르페지오, 다양한 활쓰기, 데타쉐, 레가토, 마텔레, 줄바꾸기, 슬러 스타카토, 스피카토, 스타카토가 포함된다. 오른손 테크닉은 이중음과 화음으로 치중되어 있던 왼손 테크닉과 달리 고르게 사용되었다. Campagnoli 41 Caprices Op.22 for Viola의 또 하나의 특징은 음악적 향상과 함께 테크닉을 습득, 종합, 응용할 수 있도록 하고 있다는 것이다. 이러한 특징의 예로 ‘다양한 셈여림의 표현’이 있다. 이는 왼손과 오른손의 상호작용을 필요로 하기 때문에 양손 테크닉으로 분류하였다. 에튀드 분석 결과 Campagnoli 41 Caprices Op.22 for Viola가 19세기에 작곡된 Caprice인 만큼 18세기와 19세기에 음악 작품에서 많이 사용하는 테크닉을 대부분 포함하고 있었다. 또한 Caprice 한 곡마다 하나에서 많게는 세 가지 정도의 테크닉을 집중적으로 충실히 연습할 수 있도록 되어 있었으며 그 밖에 부수적인 테크닉들도 자연스럽게 습득할 수 있도록 쓰여 있었다. 뿐만 아니라 연주용 에튀드로 적합할 만큼 다양한 악상 기호를 사용하였다. 더불어 에튀드의 본래 목적 때문에 반복적이고 지루할 수 있음에도 불구하고 이러한 에튀드에서 찾아보기 힘든 음악적인 선율들이 많이 사용되어있어 학생들의 테크닉 습득뿐만 아니라 음악적인 성장에 있어서도 효과를 거둘 수 있도록 되어 있었다. Caprice와 실제 음악 작품과의 연계를 통해, Caprice를 연습하면서 실제 음악 작품들과 접하게 된다면 맹목적으로 Caprice의 순서대로 테크닉을 학습하고 실제 음악 작품과도 아무런 연관이 없을 경우에 비해 학생들의 연습 동기측면에서나 학습의 효과적 측면에서 훨씬 효율적일 것이라 예상된다.;Etude is helpful for learning technique, which is essential for wonderful performance. Through this, Etude plays an important role to express one's own music world and to increase the quality of music. However, due to the lack of information and resources about Etude, teachers have difficulties in selecting and suggesting suitable etudes for students when they need to correct students' musical problems. Therefore, this study aims to give practical helps for the study of viola technique, which should come before playing the real musical works. Also, the purpose of this study is to help viola teachers to select the proper Etudes for students rather than to teach the Etude in an orderly manner. For the related literature section of this study, I studied the life and works of Bartolomeo Campagnoli as well as historical background of Etude and viola Etude. Next, I analyzed each technique in 「Campagnoli 41 Caprices for viola」which was often selected as a viola repertoire for jury in art high schools located in Seoul. After categorizing viola techniques used in Campagnoli 41 Caprices into eighteen, I made analysis list tables, dividing left-hand technique, bowing technique and both hands technique so that teachers may be able to find proper Etude if necessary. Also, I connected analyzed techniques with major viola works, suggesting several examples which are helpful in practice. Left-hand technique includes Chromatic scale, Double & Multiple stops, Intonation, Left-hand dexterity, Octave, Ornamentation and Shifting. Among these techniques, Double & Multiple stops, which are for advanced level, are mostly used in this Caprice. Bowing technique includes Arpeggio, Bowing in different articulation, Détaché, Legato, Martelé, Skipping, Slur-staccato, Spiccato and Staccato. Aside from left-hand technique which are mostly about Double & Multiple stops, bowing technique has various usages. Another feature of Campagnoli 41 Caprices is that it makes possible to acquire, comprehend, generalize and apply techniques with the musical enhancement. For example, there are Dynamic Expression as well as Theme and Variation. This was categorized as both hands technique as it requires interactive movement of both hands. As a result of Etude analysis, Campagnoli 41 Caprices, a caprice in the nineteenth century, includes most of the techniques used in musical works of the eighteenth and nineteenth centuries. Also, each Caprice has up to three kinds of techniques for intensive practice and other techniques to acquire naturally. Also, it used various kinds of musical expression so that it could be used for performance. In addition, despite the repetitive and boring nature of Etude, it uses beautiful melodies frequently, which are hardly seen in other Etudes. It also includes the pieces written in musical form like theme and variations so that students can practice techniques as well as experience various musical forms. Through the connection between Caprice and real musical works, students can be more motivated to study. Comparing the study without realizing the relationship between each Caprice and musical works, the study using my analysis will be much more effective in terms of finding an exact etudes for students needs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE