View : 1028 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor권수미-
dc.contributor.author김민주-
dc.creator김민주-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:08Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:08Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054232-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178084-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054232-
dc.description.abstractMusic education in school is a fundamental way for students to learn music and to realize pleasure of artistic experiences. However, since education based on college admission has been more desired and music courses are generally insignificant for college admission, students have been careless about music courses. For music courses to be effective with such disadvantages, teacher’s ability is an especially important factor, and this research has applied transformational leadership as the essential ability for successful music teachers. Transformational leader is one who can make people to voluntarily work by changing their fundamental thoughts and spirits. When teachers perform transformational leadership and give students the incentives for music education, students will finally show voluntary and persistent attention for music courses. The purpose of this research is to study the relationship between music teacher’s transformational leadership and student’s class participation and to discover what leadership factors affect student’s class participation. Overall, the research will enhance the awareness of transformational leadership among teachers and to help managing more effective music courses. Research Questions are as follows, 1. To study students’awareness of transformational leadership in music teachers and students’ class participation levels. 2. To study what kind of relationship exists between music teachers’ transformational leadership and students’ class participation. 3. To study how music teachers’ other leadership factors affect students’ class participation. 4. To study the difference in other influential factors between music teachers with outstanding transformational leadership and ones with poor transformational leadership. To solve the research questions, the researcher surveyed 840 middle and high school students in Seoul and Gyeonggi-do, and used SPSS 13.0 program to analyze the data. The other influential factors are ability of inspire students with visions, professional competence, character as a teacher, charisma, and empowerment. The level of participation is divided into four levels. The summary of the analytical results are as follows. Students evaluated teachers’ transformational leadership slightly higher than normal. From other factors, professional competence was the most positively evaluated, and charisma was the lowest in evaluation. The highest level of participation was only the passive level. It proves that students are unhappily taking music courses only for grades. There is a direct relationship between music teachers’ transformational leadership and students’ class participation. As the students’ participation increased, the teachers’ transformational leadership was evaluated also higher. Analyzing between teachers with outstanding transformational leadership and other ones with poor transformational leadership, empowerment showed the largest difference in average. Furthermore, teachers with outstanding transformational leadership were evenly evaluated in other factors too, but teachers with poor transformational leadership showed large differences in other factors. Arguments and addresses based on results are as follows. Music teachers must constantly try to effectively perform transformational leadership during classes. Since influencing leadership factor is varied depending on students’ participation levels, teachers may practically apply it in courses. Teachers with outstanding transformational leadership are proved to evenly possess various abilities and to be able to gain students high level of participation. Therefore, music teachers shall continually develop themselves to achieve high standards in all areas.;학교에서의 음악 교육은 학생들에게 음악을 접할 기회를 제공하고 예술 경험의 즐거움을 깨닫게 하는 중요한 통로다. 그러나 최근 입시 위주의 교육이 심화되고 학교 내신에서 차지하는 음악 과목의 비중이 축소되면서, 학생들이 음악 과목을 경시하여 수업 운영이 어려운 상황에 이르렀다. 이러한 현실에서 효과적인 음악 수업을 위해 가장 중요한 것은 무엇보다도 교사의 능력이라고 할 수 있으며, 이에 본 연구에서는 음악교사에게 필요한 자질과 역량으로서 변환적 지도력(transformational leadership) 개념을 적용하였다. 변환적 지도자는 비전을 성취하기 위해서 조직 구성원들의 마음과 생각을 근본적으로 변화시켜 구성원들이 자발적으로 노력하게끔 하는 사람이다. 교사가 변환적 지도력을 발휘하여 학생들에게 음악 공부에 대한 내적 동기를 부여할 때, 비로소 학생의 자발적이고 적극적인 참여를 이끌어낼 수 있다고 본다. 본 연구의 목적은 음악교사의 변환적 지도력과 학생의 음악수업 참여와의 관계를 연구하고 학생의 음악수업 참여에 영향을 미치는 지도력 요인이 무엇인지를 밝히는 것이다. 그리하여 음악교사의 변환적 지도력 계발에 대한 인식을 제고하고, 보다 효과적인 음악수업 운영에 밑거름이 되고자 한다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 학생들이 음악교사의 변환적 지도력과 자신의 음악수업 참여 수준에 대해 어떻게 인식하고 있는지 알아본다. 2. 음악교사의 변환적 지도력과 학생의 음악수업 참여 사이에 어떠한 상관관계가 있는지 알아본다. 3. 음악교사의 변환적 지도력의 하위요인들이 학생의 수업참여에 각각 어떠한 영향을 미치는지 알아본다. 4. 변환적 지도력이 높은 음악교사와 낮은 음악교사는 학생의 수업참여에 영향을 미치는 하위요인에서 어떠한 차이를 보이는지 알아본다. 위의 연구문제를 해결하기 위하여 관련 문헌과 선행연구를 조사․분석하였고, 서울․경기 지역 중․고등학생 840여 명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 변환적 지도력의 하위요인으로는 비전제시, 전문적 능력, 교사로서의 덕목, 카리스마, 권한부여의 5가지를 선정하였고, 음악수업 참여는 4가지 수준으로 분류하였다. 연구 결과, 음악교사의 변환적 지도력과 학생의 음악 수업 참여 사이에는 정적인 상관관계가 있으며 학생의 수업 참여 수준이 높을수록 변환적 지도력의 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 학생들은 음악교사의 변환적 지도력을 보통 수준으로 평가하였고, 하위요인 중에서는 전문적 능력을 가장 긍정적으로 평가하고 카리스마를 가장 낮게 평가하였다. 학생들의 음악 수업 참여 정도는 소극적 참여가 가장 높아, 많은 학생들이 성적 때문에 마지못해 음악수업에 참여하는 것으로 나타났다. 한편 변환적 지도력이 높은 음악교사와 낮은 음악교사를 비교한 결과, 학생에게 권한을 부여하는 정도에서 가장 큰 차이를 보였으며, 변환적 지도력이 높은 음악교사들은 5가지 하위요인에서 고른 능력 분포를 보이는 반면, 변환적 지도력이 낮은 음악교사들은 요인별 편차가 큰 것으로 나타났다. 이상의 결론을 종합하여 볼 때, 음악교사는 수업 시간에 변환적 지도력이 충분히 발휘되도록 끊임없이 노력해야 하며 학생의 음악수업 참여 수준에 따라 영향을 미치는 지도력 요인이 다름을 숙지하고 실제 수업에서 이를 적절히 활용해야할 것이다. 또한 변환적 지도력이 높은 음악교사는 다양한 능력을 골고루 갖추고 있으며 학생의 높은 참여를 이끌어낼 수 있음을 확인하였으므로 음악교사는 이처럼 모든 면에서 훌륭한 수준에 도달하도록 끊임없이 자기 계발에 매진해야 할 것이다. 본 연구는 음악교육 분야에 변환적 지도력 이론을 도입한 첫 시도로서 이를 통해 효과적인 음악수업의 토대를 마련하고 음악교육 연구 영역의 지평을 넓히고자 하였다. 앞으로도 이 분야에 관한 후속연구가 계속 이루어져 보다 나은 음악 수업을 위한 더욱 구체적이고 깊이 있는 방안이 마련되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 변환적 지도력 이론 = 5 1. 지도력의 기본 개념 = 5 2. 전통적 지도력 이론의 변화 = 7 3. 교환적 지도력과 변환적 지도력 = 12 4. 음악교사의 변환적 지도력 = 15 5. 음악교사의 변환적 지도력의 하위요인 = 17 B. 수업 참여 = 22 1. 수업 참여의 의미 = 22 2. 수업 참여의 수준 = 23 C. 선행연구 고찰 = 26 Ⅲ. 연구방법 = 29 A. 연구 대상 = 29 B. 연구 절차 = 29 C. 조사 도구 = 30 1. 음악교사의 변환적 지도력 측정도구 = 30 2. 학생의 수업 참여 측정도구 = 34 D. 자료 분석방법 = 37 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 39 A. 표본의 인구통계적 요인에 대한 분석 = 39 B. 음악교사의 변환적 지도력에 대한 학생들의 인식 = 40 C. 음악 수업 참여 수준에 대한 학생들의 인식 = 54 D. 음악교사의 변환적 지도력과 학생의 음악 수업 참여의 관계 = 64 E. 음악교사의 변환적 지도력 상위 집단과 하위 집단 비교분석 = 69 Ⅴ. 결론 = 72 A. 결론 및 논의 = 72 B. 제언 = 75 참고문헌 = 77 [부록] 설문지 = 80 ABSTRACT = 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1028742 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title음악교사의 변환적 지도력이 학생의 음악수업 참여에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Relationship between Music Teacher's Transformational Leadership and Student's Engagement with Music Classroom Activities-
dc.creator.othernameKim, Min Ju-
dc.format.pageⅸ, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE