View : 21 Download: 0

중등학생들의 과학에 대한 태도와 학교생활 만족도 조사 및 상관관계 분석

Title
중등학생들의 과학에 대한 태도와 학교생활 만족도 조사 및 상관관계 분석
Other Titles
A Survey and Correlation Analysis of Attitude Toward Science and School Life Satisfaction in Secondary School Students
Authors
신아연
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
본 연구에서는 중·고등학교 학생들의 성별과 학교 급별에 따른 과학에 대한 태도와 학교생활 만족도를 알아보고, 학생의 학교생활 만족도와 과학에 대한 태도 사이에 어떠한 상관이 있는지 살펴보았다. 이를 통해 현재 우리나라 중등학생들의 과학에 대한 태도와 학교생활 만족도의 변화 추이를 파악하고 이 둘 사이의 구체적인 상관관계를 밝힘으로써, 실제 학교 현장에서 학생들의 과학에 대한 태도 함양을 위해 학교생활 만족도를 효과적으로 활용할 수 있는 방안을 마련하는데 도움이 되고자 한다. 연구 대상은 경기도 지역에 위치한 남·녀 공학 중학교 1학년 4학급과 고등학교 1학년 4학급의 총 305명이었다. 과학에 대한 태도와 학교생활 만족도 검사를 위한 50문항으로 구성된 설문지를 검사도구로 사용하여 조사하였다. 연구 결과는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하여 기술 통계, 독립 표본 T 검정, 단순 상관관계를 실시하여 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 과학에 대한 태도는 중학교와 고등학교 모두에서 여학생보다 남학생이 더 긍정적인 태도를 보였다(p< .05). 중학교 남학생들은 과학과 기술에 대한 견해나 과학 교과에 대한 생각, 미래에 대한 계획을 묻는 하위 영역에서 여학생보다 더 긍정적이었다(p< .01). 고등학교에서도 남학생이 여학생보다 학교 밖에서 경험하는 과학이나 과학과 기술에 대한 견해, 미래에 대한 계획을 묻는 하위 영역에서 더 긍정적인 생각을 가지고 있었다(p< .05). 둘째, 학교 급별 과학에 대한 태도는 중학교의 평균이 고등학교보다 높았으나 유의미한 차이는 없었다(p> .05). 하위 영역별로 살펴보았을 때, 특히 학교에서의 실험수업에 관해 묻는 영역에서 중학생이 고등학생보다 긍정적인 태도를 나타냈다(p< .01). 셋째, 학교생활 만족도는 성별과 학교 급별에 따라 유의미한 차이는 없었으나(p> .05), 중학교보다는 고등학교의 평균이 높았으며 중학교에서는 여학생의 평균이 높았고 고등학교에서는 남학생의 평균이 높았다. 넷째, 학생의 학교생활 만족도와 과학에 대한 태도 사이의 상관관계는 유의미한 수준의 정적 상관관계(r= .386**)를 보였으며(p< .01) 특히 과학에 대한 태도의 하위 영역 중에서는 학교에서의 과학수업과 가장 높은 상관관계를 보였다(r= .376**).;The purposes of this study were to examine the middle and high school students' attitudes toward science and school life satisfaction, and to investigate the relation between the former and the letter. The sample consisted of 305 students(152 middle school students and 153 high school students, 151 boys and 154 girls) in Kyunggi area. Students were surveyed in September 2008 using 50 questionnaires designed by CEM Centre of Durham University(Kind et al., 2007). Factor analysis yielded six distinct fields of attitudes toward science and one type of school life satisfaction. The result of the survey was analyzed by independent samples t-test and simple correlation analysis with SPSS12.0 statistics package. The results of this study were indicated as follows: First, boys showed more positive attitudes toward science than girls in both middle and high school(p< .05). Especially in middle school, boys showed significant difference in Importance of science, Self-concept in science, and Future participation in science constructs(p< .01), and in high school, boys showed significant difference in Science outside of school, Importance of science, and Future participation in science constructs(p< .05). Second, as for ages, middle school students showed more positive attitudes toward science than high school students, but no significant difference could be identified(p> .05). Third, in middle school, girls had more positive school life satisfaction and in high school boys had more positive school life satisfaction, but no significant difference could be identified in both(p> .05). As for ages, high school students showed more positive school life satisfaction than middle school students, but no significant difference could be identified, also(p> .05). Finally, a significant correlation was recognized between students' school life satisfaction and attitudes toward science(p< .01). Furthermore, learning science in school construct and school life satisfaction showed the highest level of correlation(p< .01).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE