View : 20 Download: 0

초등학교 방과 후 특기적성 바이올린수업에서의 그룹지도가 아동의 사회 ‧ 정서발달에 미치는 영향

Title
초등학교 방과 후 특기적성 바이올린수업에서의 그룹지도가 아동의 사회 ‧ 정서발달에 미치는 영향
Other Titles
An Effect of Group Violin Lesson on Children’s Social and Emotional Development in the after school program "Specialty and Aptitude Class"
Authors
박주영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
초등학교 시기의 아동들은 학교생활을 시작하면서 또래집단, 교사, 부모와의 사회적 관계를 배우게 되며, 자아정체감을 형성하면서 사회 ‧ 정서 발달이 활발히 이루어진다. 이러한 아동들의 사회 ‧ 정서 발달에 과연 초등학교 방과 후 특기적성 바이올린 부서에서의 그룹지도가 어떠한 효과성을 가지고 있는가를 입증하기 위하여 본 연구를 실시하였다. 따라서 본 연구는 초등학교 방과 후 특기적성 바이올린 수업에서 그룹지도를 실시한 뒤, 그룹지도 방법이 아동의 사회  정서 발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 더 나아가 방과 후 특기적성 수업에서 바이올린 그룹활동을 적극 권장하고 참여할 수 있도록 음악 교육적 근거를 밝히는데 목적을 가지고 있다. 본 연구는 부산시 소재 2개 학교의 방과 후 학교 특기적성 바이올린 수업을 수강하는 학생들 40명을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 학생들은 실험집단과 통제집단으로 나누어 실험집단 학생들에게는 바이올린 그룹지도를 실시하였고, 통제집단 학생들에게는 개인지도를 실시하였으며, 두 집단 모두 사회 ‧ 정서 발달에 대한 사전 ‧ 사후 검사를 실시하였다. 우선 실험 전 학생들의 성별에 따른 사회 ‧ 정서 발달의 차이는 없는지 사전검사를 통해 알아본 뒤, 바이올린 그룹지도를 통한 전체 사회 ‧ 정서 발달의 효과를 분석하여 그 영향을 살펴보았다. 그리고 사회 ‧ 정서 발달의 하위요인인 교사에 대한 건전한 의존성, 내적통제, 다른 학생들과의 상호작용, 학교에서의 안정감, 성취동기, 호기심의 6개 하위요인별로 바이올린 그룹지도가 미치는 영향에 대하여 살펴보았다. 연구 결과 실험 전 성별에 따른 학생들의 사회 ‧ 정서 발달에는 차이가 없었으며, 바이올린 그룹지도가 학생들의 사회 ‧ 정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다고 나타났다. 또한 사회 ‧ 정서발달 하위요인별 결과는 바이올린 그룹지도가 교사에 대한 건전한 의존성, 내적통제, 다른 학생들과의 상호작용, 학교에서의 안정감, 성취동기, 호기심의 6개의 모든 하위요인 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나왔다. 이 같은 연구의 결과를 토대로 방과 후 특기적성 수업에서의 바이올린 그룹지도가 학생들의 사회 ‧ 정서 발달에 효과가 있으며, 음악 교육적인 가치를 가지고 있다는 결론을 내릴 수 있다. 따라서 앞으로 방과 후 바이올린 수업에서 지속적으로 다양한 그룹지도를 활성화 시킨다면 많은 학생들이 참여하게 되어 사회 ‧ 정서 발달에 도움을 줄 수 있을 것으로 본다.;Children start to learn social relationship with a peer group, teacher and parents since they enter into elementary school. During the school year, their social and emotional development is made by forming self confidence. The purpose of this study to verify how the group violin lesson in the after-school program, "Specialty and Aptitude Class" affects these children’s social and emotional development. In this study I examined the effect of the group lesson on children’s social and emotional development by conducting the group lesson in the elementary school’s after-school program "Specialty and Aptitude Violin Class". I also intended to clarify the educational reason for recommending the group activity and participation in the "Specialty and Aptitude Violin Class". An experiment was conducted for 40 students who took the violin lesson in the after-school "Specialty and Aptitude Violin Lesson" of two elementary schools located in Busan. Students were divided into the experimental group and the control group. The group violin lessons were given the students in the experimental group, and private violin lessons were given to the students in the control group. For both groups, the prior and post test was conducted in terms of the social and emotional development. After identifying whether there is a difference in the social and emotional development by gender of all students through the prior test before the experiment, the effect of group violin lesson was examined by analyzing the effect of social and emotional development through the group violin lesson. The influence of group violin lesson was examined by 6 sub-factors of social and emotional development; a sound dependency on teachers, an internal control, an interaction with other students, a stable feeling at school, an achievement motivation, and curiosity. As the result of the study, there was no difference in students’ social and emotional development by gender before the experiment. It was indicated that the group violin lesson had the positive effect on students’ social and emotional development. Also, the result by sub-factor of social and emotional development had the positive effect on the development of all 6 sub-factors including the sound dependency on teachers, internal control, interaction with other students, stable feeling at school, achievement motivation and curiosity. Based on the result of the study, it can be concluded that the group violin lesson in the after-school, "Specialty and Aptitude Violin Class" has the effect on students’ social and emotional development and has the educational value of music. Therefore, the elementary after school program, "Specialty and Aptitude Violin Class" has to be expended in terms of its quantity and quality in order to help more student to achieve educational and emotional result through participating in the class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE