View : 703 Download: 0

영웅 서사를 활용한 창작 교육 방안 연구

Title
영웅 서사를 활용한 창작 교육 방안 연구
Other Titles
A study on the creativity teaching method making use of heroic epics
Authors
홍민정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
나은진
Abstract
문학 교육이 제시하고 있는 자아정체성확립이라는 교육 목적을 달성하기 위해서는 바람직한 고전 교육이 실현되어야 한다. 학습자는 자신이 속한 문화의 영향을 받아 형성된 존재이기 때문이다. 고전을 통해 문학 문화의 전통을 학습하고 문학의 가치를 나의 삶으로 가져오는 것은 자신에 대한 이해를 높이고 자아정체성을 확립하는 것이라 할 수 있다. 따라서 고전 교육은 전통에 대한 이해를 바탕으로 이를 계승하고 창조하는 방향으로 나아가야 할 것이다. 그러나 현행 문학 교육은 학습자들이 고전에 대하여 갖는 시공간적 거리감을 극복하지 못하였고 이상적 고전교육의 방향과는 거리가 있다. 영웅 서사 구조는 인간 삶의 보편적 주기인 통과의례를 핵심으로 하고 있다. 인간이라면 누구나 위기를 겪고 이를 극복하며 성장한다. 영웅 서사에서는 이러한 보편적 삶의 주기를 세계와 자아의 대결에서 자아의 욕망이 성취되는 과정을 통해서 보여주고 있다. 이는 우리 문학사에서 끊이지 않고 등장하고 계승되는 서사 구성 원리이다. 이에 주목하여 영웅 서사를 교수한다면 영웅 서사가 옛것으로 화석화된 것이 아니라 현대에도 이이지고 있는 서사 구성 원리임을 깨달을 수 있다. 또한 학습자는 인간이라면 누구나 위기를 겪고 그 위기를 극복한다는 사실에 기인하여 고전 영웅과의 거리감을 좁힐 수 있다. 나아가 이를 바탕으로 고전의 가치를 자신의 삶의 가치로 실현하는 진정한 의미의 전통의 계승과 창조까지 나아갈 수 있을 것이다. 그러나 18종 문학 교과서 상하를 통해 분석한 영웅 서사의 교수 양상은 영웅 서사를 고전에 국한하여 바라보거나 개별 텍스트의 영웅성에만 주목하고 있으며 감상과 이해의 교육에 치중하여 고전의 가치를 자신의 삶의 가치로 끌어오는 적극적인 교육적 의도가 부족하다. 따라서 본고에서는 기존의 연구들에서 정리한 영웅 서사 구조의 공통요인을 바탕으로 학습자들이 고전에 대한 거리감을 좁히고 자아정체성 확립에 도움이 될 수 있도록 영웅 서사를 재구조화 하였다. 재구조화한 영웅 서사는 영웅성에 함몰되지 않게 하기 위해서 각 영웅 서사 구조를 변용하였다. 또한 학습자에게 더욱 가까이 접근하기 위해서, 학습자의 자아정체성 확립에 도움이 될 수 있도록 영웅 서사의 유형을 나누어서 제시하였다. 영웅 서사에서 핵심은 위기 상황과 그 위기를 극복하는 과정이라고 할 수 있다. 따라서 본고에서는 문제 해결 원리에 주목하여 그 특성을 발견하고 이를 재구조화한 영웅 서사에서 다루었다. 영웅 서사 구조는 세계와 자아의 대결에서 자아의 욕망이 성취되는 과정을 다루고 있는데 이는 시대의 흐름에 따라 세계의 욕망과 개인의 욕망이 달라지면서 그 양상 또한 다르게 나타난다. 이러한 측면에 주목하여 각 유형이 어떻게 통시적으로 전개되어 왔는가를 구비 문학과 고전 소설 그리고 현대 소설에 이르기까지 살펴보았다. 이로써 학습자들은 고전의 영웅 서사가 고전에만 함몰된 것이 아니라 부단히 활용되고 계승되고 있는 서사구성원리라는 것을 알 수 있다. 바람직한 고전 교육을 실현하기 위해 영웅 서사 구조를 활용한 창작 교수·학습 방안을 제시하였다. 이 모형은 영웅 서사의 확인, 영웅 서사의 탐색, 영웅 서사의 실현 3단계로 나누어진다. 영웅 서사의 확인 단계에서는 영웅 서사의 원형을 학습하고, 영웅 서사의 탐색단계에서는 영웅 서사의 유형과 통시적 흐름을 살핀다. 마지막 영웅 서사의 실현 단계에서는 자신의 이야기를 영웅 서사로 창작하는 활동을 경험하게 된다. 이로써 학습자는 고전과 학습자와의 거리감을 좁히고 긍정적인 자아정체성을 확립하며 나아가 고전의 가치를 가신의 삶의 가치로 가져오는 전통의 계승과 창조에 대해 경험할 수 있다. ;One of the educational purposes literature education suggests is to build up identity. In order to achieve this educational purpose, desirable education should be realized learners are affected by the culture where they belong to. In this way, learners form their identity. Learning cultural tradition of literature through old classical literature and bringing the value of literature into their lives can mean understanding more about themselves and building up identity by learning cultural tradition of literature and bringing the value of literature into their lives. Therefore, old classical literature education might as well be based on the understanding of tradition and move on to the direction of succeeding and creating it. The existing literature education, however, had not overcome the temporal and spatial distant feelings the learners have toward old classical literature. It is a little far from the direction of the ideal literature education. A structure of heroic epics is focused on a rite of passage which is a common period of human life. Every human being goes through a crisis. They grow up while overcoming the crisis. Heroic epics are showing this common period of life through a process of fulfilling one's desire from the confrontation between the world and oneself. This principle of an epic structure continuously appears and succeeds in our literary history. If heroic epics are taught focusing on this, it is not hard to realize that heroic epics are not old fossilized ones. Heroic epics are a principle of an epic structure that continues now. Learners can feel closer to heroes and heroins in old classical literature while paying attention to the fact that every human being goes through crisis and overcomes the crisis. According to the analysis of 18 kinds of literature test book A's and B's, the modality of teaching heroic epics sees heroic epics only as old classical literature. The teaching only focuses on the heroism of each text. It is focused on appreciating and understanding the epics. It lacks an active educational purpose of bringing the value of old classical literature into the value of the learner' own life. This manuscript, therefore, restructured heroic epics in order to help learners feel closer to old classical literature and build up identity based on common factors of a structure of heroic epics summarized in earlier studies. Focused on the problem-solving principle, this manuscript discovered the characteristics of their prowess and fights. These characteristics are dealt with in restructured heroic epics. A structure of heroic epics deals with a process of fulfilling one's desire from the confrontation between the world and oneself. The modality shows differently as the desire of the world and the desire of an individual change. Focused on it, this manuscript looked into how each pattern has developed in a diachronic way from traditional literature to old classical novels and to modern novels. We, in turn, could learn that heroic epics in old classical literature do not only fall under old classical literature. The principle of an epic structure is constantly used and succeeded. Based on this, we suggested a creativity teaching and learning method making use of a structure of heroic epics. This teaching and learning model is divided into 3 steps. These 3 steps are confirmation of heroic epics, search of heroic epics and realization of heroic epics. At the step of confirmation of heroic epics, learners learn the original forms of heroic epics. At the step of search of heroic epics, learners look into patterns and diachronic flows of heroic epics. Finally at the step of realization of heroic epics, learners experience activity of creating their own stories in the form of heroic epics. Learners, in turn, feel closer to old classical literature and build up identity. In addition to it, learners bring the value of old classical literature into the value of their own lives. Learners can experience succession and creation of tradition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE