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'이해' 중심 초등 사회과 경제 단원 개발

Title
'이해' 중심 초등 사회과 경제 단원 개발
Other Titles
Development of Understanding-oriented Elementary Social Studies Economics Unit
Authors
윤선민
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경자
Abstract
본 연구는 이해중심 교육과정 설계모형(Understanding By Design)을 적용하여 이해 중심의 초등 사회과 경제 단원을 개발함과 동시에 이를 적용하여 개발 단원의 현장 적용 가능성을 확인하는데 목적이 있다. 본 연구에서 다루고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 이해중심 교육과정 설계 모형을 적용한 사회과 경제 단원에서 기대하는 결과는 무엇인가? 2. 이해중심 교육과정 설계 모형을 적용한 사회과 경제 단원에서 이해의 증거는 무엇인가? 3. 이해중심 교육과정 설계 모형을 적용한 사회과 경제 단원에서 학습 계획은 무엇인가? 4. 이해중심 교육과정 설계 모형을 적용한 사회과 경제 단원의 적용 결과는 어떠한가? 본 연구를 위하여 이해중심 교육과정 설계모형 절차에 따라 단원을 개발하고 성남시 M초등학교 4학년 32명을 대상으로 수업을 진행하였으며 수업 중에 실시한 수행평가 결과를 분석하였다. 그리고 사회과 경제 개념, 기능, 경제적 태도에 대한 사전․사후 검사와 수업 중에 실시한 수행평가 결과를 SPSS v. 12.0을 활용하여 기술 통계 및 t-test를 실시하였으며, 소감문의 내용을 분석하였다. 단원 개발에 앞서 준비 작업으로 사회과 경제 영역 학습과 관련하여 교사와 학습자에 대한 요구 조사를 실시하였다. 이를 통하여 사회과 경제 영역의 바람직한 교수․학습 목표에 대한 인식의 정도와 목표, 평가, 학습의 실태를 파악하여 연구의 방향을 설정하였다. 다음으로 현행 사회과 교과서와 교육과정에 제시된 「우리 시․도의 발전하는 경제」단원의 목표가 큰 개념에 이르는 ‘이해’를 담은 목표인지와 그에 맞는 학습, 평가가 이루어지고 있는지 분석하였다. 분석 결과 목표, 지도 계획, 평가가 단원의 개관에서 의도한 바와 같이 경제 개념과 원리가 유기적으로 연결되어 있지 않은 채 단편적 지식과 하위 개념 및 기본 기능으로 제시되어 있어 핵심 개념을 찾을 수 없었다. 따라서 이해를 기반으로 하는 목표, 평가, 학습 계획의 단원 개발의 필요성을 확인하였다. 본 연구에서 적용한 이해중심 교육과정 설계모형의 단원 개발 절차는 목표 설정, 평가 계획, 학습 계획이며 단원 개발 과정은 다음과 같다. 단원 개발의 1단계에서는 첫째, 「함께하는 경제생활」로 단원명을 바꾸어 설정하였고, 단원과 관련된 현행 교과서, 교사용 지도서, 교육과정의 내용과 주요 학습 활동을 지식, 기능 영역으로 나누어 제시하였다. 둘째, 관련 단원에 대한 국내외 경제 교육의 성취 기준 및 개념을 분석을 통하여 학문적 개념 및 원리, 성취 기준의 특징을 살펴보았다. 셋째, 「함께하는 경제생활」에 해당되는 지식을 사실, 토픽, 학문적 개념, 간학문적 개념, 일반화에 해당되는 ‘영속적 이해’의 위계에 따라 지식의 구조를 체계화하였다. 이러한 절차에 의하여 지식의 구조의 ‘영속적 이해’는 ‘자유 시장 경제제도에서는 자유로운 의사결정을 한다.’로 설정하였고, 기능의 구조에 대한 ‘영속적 이해’는 '의사결정과정을 통하여 개인적, 사회적 경제적 의사결정의 문제를 해결할 수 있다.‘로 설정하였다. 위와 같이 재구성한 단원 관련 지식과 기능을 구조화하여 ‘영속적 이해’로부터 큰 개념을 찾고, 큰 개념을 중심으로 단원 목표를 설정하였다. 이러한 절차에 의하여 「함께하는 경제생활」단원의 궁극적인 목표는 ‘자유 시장 경제에서 희소한 자원과 인간의 욕구에 관한 경제적 문제를 자유로운 의사결정을 통해 해결함을 이해한다.’로 설정되었다. 다음으로 설정된 단원 목표를 목표 풀기(unpacking standards)하여 목표에 도달하기 위한 이해, 이해에 이르기 위한 탐구 질문, 구체적인 지식과 기능을 선정하였다. 목표에 도달하기 위한 이해로 ‘희소성은 재화와 용역의 생산, 분배, 소비에 영향을 준다.’, ‘시장경제제도에서는 경제적으로 자유롭게 선택을 하며 그에 따른 보상이 있다.’, ‘수요와 공급은 재화와 용역의 가격에 영향을 준다.’, ‘상대적 결핍으로 인한 욕구 해결은 무역과 상호 의존의 원인이 된다.’로 선정하였다. 또한 목표에 대한 영속적 이해를 위하여 수업 중에 계속적으로 탐구를 유도하는 질문으로는 ‘원하는 것을 다 가질 수 없는 이유는 무엇인가?’, ‘어떻게 하면 자원을 책임 있고 공정하게 배분할 수 있는가?’, ‘자유로운 경제적 선택의 결과는 무엇인가?’, ‘사람들은 필요한 모든 것은 자급자족할 수 있는가?’, ‘부족한 것을 갖기 위해 사람들은 무엇을 하는가?’로 선정하였다. 2단계에서는 1단계에서 설정한 목표를 이해했는지 확인하기 위하여「함께하는 경제생활」단원에서 평가되어야 할 평가 요소를 설명하기(Explanation), 해석하기(Interpretation), 적용하기(Application), 관점취하기(Perspective), 감정이입(Empthy), 자기지식(Self-Knowledge)의 이해의 여섯 가지 측면에서 분석하였다. 각 측면들은 평가될 내용의 특성과 관련이 되며, 이해의 각 측면들이 모두 이해 중심 수행평가 과제로 개발될 수 있으나 본 연구의「함께하는 경제생활」단원에서의 수행평가는 설명하기, 해석하기, 적용하기 측면에서 선정하였다. 수행평가 과제는 지식과 기능에 대한 이해의 증거를 좀 더 명확하게 확인하기 위하여 3가지로 선정하였다. 수행과제 1 「우리 모둠의 생산품」과 수행과제 2 「생산품의 가격 결정」은 자유 시장 경제제도에서 나타나는 지식의 이해와 의사결정과정에 초점을 맞추어 기능의 이해를 평가하도록 구성하였다. 수행과제 3「개념 지도」는 자유 시장 경제제도에서 나타나는 개념들 간의 관계를 추론하는 지식의 이해와 자료의 수집 및 정리에 초점을 맞추어 기능의 이해를 평가하도록 구성되어 있다. 다음으로 이해 중심 수행과제 청사진에서는, 단원의 평가 목표 도달을 확인하기 위한 수행과제의 목표, 목표가 함축한 이해, 평가 과제, 평가 기준을 제시하였다. 수행과제는 모두 세 가지로 수행과제 1과 2의 경우는 Mini-Society(Marilyn L. Kourilsky, 1983)를 근거로 제작하였고, 수행과제 3은 UCLA 대학 부설 CRESST에서 개발한 개념지도 사례(김경자, 1999)를 근거로 제작하였다. 수행과제는 CRESST의 수행평가 개발 절차를 큰 틀로 하되, 과제의 형식에 있어서는 Wiggins와 McTighe(2005)가 제시한 이해중심 설계 모형의 과제 형식인 목표(Goals), 역할(Roles), 청중(Audience), 상황(Situation), 산출물․수행목적(Product, Performance, Purpose), 성공을 위한 준거(Standards and Criteria for Success) 등의 GRASPS 과제 요소에 따라 진술하였다. 이러한 수행과제의 타당도 검증에서는 전문가 3인에게 단원 평가 목표, 수행과제 청사진, 수행과제 활동지, 수행과제 채점 기준을 제시하고 수행과제 타당화 검토 준거 질문에 의하여 타당도를 검증 받았다. 채점 기준 개발은 각 수행과제 청사진에서 제시한 기준과 준거에 따라 각 수행과제를 여러 영역으로 나누고 척도를 정한 후, 수행 수준에 따라 채점 기준을 진술하였다. 각 수행과제에 대한 채점 기준은 수행과제 1의 경우 수요와 자원, 의사결정, 의사소통으로 구성되어 있으며, 수행과제 2의 경우 수요와 공급에 의한 가격 결정, 사회 참여로 구성되어 있다. 수행과제 3의 경우 자유 시장경제에서의 문제해결과정, 경제활동과 관련된 개념의 이해, 자료 분석, 해석, 추리, 종합으로 구성되어 있다. 수행과제는 전문가 3인을 통해 타당도를 검증 받았다. 3단계에서는 이해를 위한 총 13차시의 구체적인 수업을 계획하고 학습 자료를 개발하였다. 적절한 학습 계획을 위하여 WHERETO 설계 요소에 의하여 구성하였다. 즉 단원 목표 인지(Where are we headed), 흥미와 도전(Hook the students), 수행과제 해결을 위한 다양한 경험(Explore & Equip), 자기반성 및 재고하기(Review & Rethink), 자기평가(Exhibition & Evaluation), 학습자의 요구와 능력을 반영한 맞춤형적 학습(Tailored), 그리고 효율적인 학습 내용의 조직(Organized)이라는 설계 요소를 반영하여 구성하였다. W요소에서는 「함께하는 경제생활」단원의 목표, 탐구 질문을 소개, 수행과제와 루브릭을 제시하고 사전능력을 점검하였다. H요소에서는 「함께하는 경제생활」단원에 대한 흥미와 도전을 일으킬 수 있도록 희소성의 사례를 게임으로 제시하였고, 「일일장터」라는 활동을 설정하여 이에 따른 수요조사, 생산, 광고, 판매, 소비 활동 등을 계획하여 실시하였다. E1요소에서는 일상생활과 관련된 경험의 기회를 갖게 하기 위하여 부족한 자원을 합리적으로 선택하고 배분할 필요성에 대한 통찰력을 제공하며, 의사결정의 과정에 대해 학습하였으며, 수요 조사에 대한 정보 요약, 해석하도록 하는 학습을 제시하였다. 또한, 효과적인 문제 해결전략을 사용하여 성공적인 가게를 운영하도록 하였으며, 개념 간의 관계를 짓는 방식으로 개념지도를 나타내기 학습을 제시하였다. R요소에서는 학생들이 산출물과 수행에 대한 자기평가와 피드백에 근거하여 자유 시장 경제제도와 공급의 과정과 그러한 개념이 우리 생활에 어떤 영향을 주는 지에 대한 탐구 질문에 대한 답을 브레인스토밍 하도록 하였고, 각 수행 과제에 대한 재사고, 수정, 반성의 기회를 갖도록 하였다. E2요소에서는 R요소와 관련하여 성공을 위한 가이드로서 루브릭을 활용하여 수행과제에 참여하도록 하였다. T요소에서는 학생들의 요구와 능력을 반영한 학습을 위하여 개인의 흥미, 재능에 맞게 생산, 광고, 판매 등의 역할을 정하고 역할에 맞는 활동을 하도록 하였다. O요소에서는 단원에 대한 영속적 이해를 위하여 전체-부분-전체, 학습-실행-반성의 과정을 거칠 수 있도록 WHERETO 설계요소가 모두 반영되게 조직하였다. 이러한 방식으로 「함께하는 경제생활」이라는 주제로 13차시의 학습 계획을 조직하고 필요한 자료를 개발하였다. 이상의 개발된 단원을 적용한 결과는 다음과 같다. 수행과제로 학생들의 기대하는 결과, 즉 이해 정도를 평가한 결과, 가중치를 반영한 총점 평가 결과를 분석해 보면 수행과제 1의 경우 학생들의 이해 수준 분포는 상 수준 28.1%, 중 수준 50.0%, 하 수준 21.9%의 결과를 나타냈고, 수행과제 2의 경우는 상 수준 25.0%, 중 수준 65.6%, 하 수준 9.4%의 결과를 나타냈으며, 수행과제 3의 경우는 상 수준 34.4%, 중 수준 56.2%, 하 수준 9.4%로 나타났다. 수행과제 영역별 평가 결과를 분석해 보면 수행과제 1의 경우 의사결정 영역에서 평균 2.19의 높은 점수를 보였고, 수요와 자원, 의사소통에서는 비슷한 결과를 보였다. 이러한 결과는 바로 이전의 선수학습에서 의사결정과정을 적용하는 과정을 학습하여 학생들이 인지하고 있었기 때문에 평가에 영향을 미친 것으로 판단된다. 수행과제 2의 경우는 사회참여 영역에서 평균 2.16의 높은 점수를 보였고, 수요와 공급에 대한 가격 결정 영역이 평균 1.53으로 낮은 점수를 보였다. 사회참여 영역에서 높은 점수를 보인 점은 수행과제가 「일일장터」관련된 활동으로, 아동이 직접 생산, 소비, 판매 활동을 하기 위한 준비에 해당하도록 제시되었기 때문에 높은 흥미가 작용했을 것으로 보인다. 그리고 수요와 공급에 대한 가격 결정 영역이 낮은 이유는 수요와 공급이라는 개념을 학생들이 실생활과 관련된 문제 사태에 적용하는 데 어려움이 있었던 것으로 판단된다. 수행과제 3의 경우는 자료의 분석, 해석, 추론 종합 영역보다 경제 활동 관련 개념 이해 영역에서 평균 2.09의 높은 점수를 보였다. 이는 각각의 경제 개념의 의미는 알고 있으나, 개념들 간의 관계에서 상위 개념과 하위 개념을 구분하는 점과 원인과 결과를 나타내는 점에서 어려움이 있었던 것으로 판단된다. 수행과제는 채점 기준에 의하여 2명의 전문가가 채점하였으며 채점자간 하위 요소별 신뢰도는 .602~.848로 나타났다. 사회과 경제 영역 개념, 경제 영역 의사결정기능, 사회과 수업 흥미도, 경제적 태도 검사는 모두 유의한 것으로 나타났다. 첫째, 경제 영역 개념은 검사 결과 통계적으로 유의한 차(p<.01)가 나타났다. 둘째, 경제 영역 의사결정 기능은 전체적으로 향상(p<.01)되었으며, 특히 경제 지식의 이해 및 가치 탐구 영역에서 유의한 차가 나타났다. 셋째, 사회과 경제 영역 흥미 및 경제적 태도는 전체적으로 향상(p<.01)되었다. 넷째, 소감문 분석을 통해 이해중심 교육과정 설계 모형의 절차에 의해 개발된 단원은 대부분(78%)의 학생들은 도입 부분에서 처음에는 내용이 너무 어려웠지만, 경제에 대해 많은 지식을 얻게 되었다고 응답하였다. 그리고 모둠원과의 의사결정을 통해 많은 생각과 새롭게 배운 점이 많았으며, 경제 관련 개념 및 원리를 현재와 미래에 유익하게 쓸 수 있게 되었다고 응답하였다. 본 연구에서는 학생들에게 경제적 현상에 대한 단편적인 사실 습득이 아닌 학습 후에도 오래 기억될 수 있는 영속적 이해를 돕기 위하여 이해 중심 경제 단원을 개발하여 적용하고 사회과 경제 영역에서 지식과 기능의 이해가 갖는 의미가 무엇인지를 확인하였다. 즉 경제적 현상의 이해는 낱낱의 사실의 습득이 아니며 각각의 사실을 포함하는 보다 큰 개념에 대한 이해가 바탕이 되어야 함을 알 수 있었다. 본 연구의 결과에 기초하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 이해중심 교육과정 설계 모형을 적용하여 사회과 경제 단원의 개발하고, 개발된 단원을 검증하기 위하여 수행평가와 사회과 경제 영역 개념, 경제적 의사결정 기능, 사회과 경제 영역 흥미, 경제적 태도를 검사지를 통해 사전․사후의 변화를 분석하였다. 이러한 연구 방법은 개발 단원에 대한 객관적인 검증을 위해 선택하였으며, 이를 질적으로 보완하기 위하여 교사의 관찰과 소감문 및 면담을 실시하였다. 그러나 경제 영역 개념 검사지는 공인된 경제 영역의 개념과 관련된 검사지를 찾을 수 없어서 연구자가 개발하였고, 경제 영역 기능 검사지는 학위논문에서 개발된 의사결정능력 검사지를 문항의 수만 수정하여 사용하였다. 따라서 개발된 단원이 객관성과 신뢰성을 바탕으로 한 현장 적용 가능성을 보장받기 위해서는 다양한 영역을 평가하는 공인된 검사지와 수행평가 과제의 개발이 시급하므로 활발한 연구가 시도되어야 할 것이다. 둘째, 본 연구의 주제는 ‘이해’ 중심 초등 사회과 경제 단원 개발을 위한 목표 달성 여부를 위해서는 동형 이종의 수행평가 과제가 필요하다. 그러나 연구 대상이 한 단원에 한정되었고, 학생들이 이전에 이해 중심의 수업과 수행과제를 접한 적이 없었기 때문에 동일한 수행평가 과제를 사전 검사를 실시할 경우, 학생들의 수행 가능성이 아주 낮고, 학생들의 흥미, 관심 등이 영향을 미치게 될 것이기 때문에 과제를 사전에 제시하지 않았다. 그러나 후속 연구에서는 단원마다 동형 이종의 수행과제를 개발하여 수행한다면, 학생의 성장 변화를 더 정확하기 진술 할 수 있을 것이다. 아울러 교사의 입장에서 이해중심 교육과정 단원 개발과 수행과제 적용, 학습 계획에 있어서 무엇보다 수행과제의 채점에 많은 시간이 소요되었다. 따라서 많은 영역이 혼합된 복잡한 수행과제 개발을 함에 있어서 전문적인 지식과 기술을 바탕으로 핵심적인 과제 개발이 이루어져야 할 것이다. 셋째, 교사는 교육과정 전문가에 의해 만들어진 교육과정을 학생들에게 전달하는 중개자가 아닌 교육과정을 교실 상황에 맞게 재구성하여 학습의 효율성을 높일 수 있는 교과 전문가로서의 자세가 필요하다. 물론 교육과정 운영 시간이나 교과간의 통합, 수업의 방법적인 측면을 고려하여 재구성이 이루어지기는 하나 교과가 가지고 있는 지식의 구조를 파악하여 학생들이 교과를 통하여 얻게 될 큰 개념을 파악하고 이를 위한 학습의 장면과 평가의 장면을 연결하여 재구성할 수 있는 능력을 갖추도록 노력해야 할 것이다. 또한 이 연구의 제한점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 지식과 기능의 이해를 평가하기 위한 수행과제 채점의 공정성을 위하여 보고서나 산출물에만 의존하지 않았으며, 아동의 관찰을 통한 평가를 수행과제 1, 2의 세 가지 영역 중 한 가지 영역에 실시하여 결과를 양적으로 분석하였다. 그러나 이해중심 교육과정이 실행되는 과정에 대한 질적인 연구로서 수행과제를 포함한 단원 전체의 적용 과정에서 아동과 교사의 상호 작용이나 수업의 단계를 관찰하여 분석한다면 결과의 일반화 가능성이 높아질 것으로 본다. 또한 이러한 연구의 결과가 교육의 성공 요인과의 관련지어 긍정적이라면 이해 중심 교육과정에 대한 현장 적용 가능성이 더욱 높아질 수 있다고 본다. 따라서 이해 중심 교육과정 단원 개발 및 적용에 대한 질적 연구가 필요하다고 본다. 둘째, 본 연구는 초등 4학년 사회과 경제 영역 한 단원 내용을 중심으로 단원을 개발하였기 때문에 다른 사회과 영역의 학문적 개념을 통합하여 개발하지 못하였다. 따라서 사회과의 여러 영역을 통합한 단원의 개발과 다른 교과와 통합된 이해 중심 단원 개발이 시도되어야 할 것이다.;This research is aimed at developing understanding-oriented elementary social studies economics unit based on understanding design model and at the same time confirming the possibility of applying the developed unit to an actual ground. The substantial study issues this research intends to deal with are as follows: 1. In the understanding-oriented social studies economics unit applied by understanding design model what is the desired result? 2. In the understanding-oriented social studies economics unit applied by understanding design model what is the evidence of understanding? 3. In the understanding-oriented social studies economics unit applied by understanding design model what is the learning plan? 4. What is the result of application of understanding-oriented social studies economics unit based on understanding design model? For this research, subject matter unit was developed according to the process of understanding design model and the class targeting 32 fifth-grade schoolchildren of an M elementary school located at Sungnam was conducted technical statistics and t-test was conducted to analyze the results of the prior & post test of social studies economic concepts, economic ability, and economic attitude and also the result of the performance tasks conducted in class by using SPSS V. 12.0. Prior to unit development, this research conducted a demand survey on teachers and learners related a social studies subject and set up a research objective by finding out the realities of a social studies subject by each group. The unit development procedures of this research-applied understanding design model are abjective establishment, assessment plan, and learning plan and unit development process is as follows: First, this research analyzed the unit of suggested in the current curriculum in relation to which is the subject matter of development unit, through which this research confirmed that there exist some problems, such as its objective absent from essential questions, assessment absent from performance tasks, and learning plan centering on inducing acquisition of factual knowledge without deep relation to economic concepts and principles dealt with unit survey and also confirmed the necessity of unit development including objective, assessment, and learning plan on the basis of the understanding. On the first stage, first, this research analyzed the contents of the related unit in the realm of knowledge and function to set up an objective, from which this research confirmed the separated elements without relation. Second through a related unit home and abroad, this research analyzed achievement standard and concepts of economic education. Third, this research systematized the knowledge corresponding to into the structure of knowledge on the basis of the grad of ranks for 'enduring understanding' which belongs to fact, topic, academic concept, and inter-scientific concept. Based on such procedures, this research set up "'enduring understanding' of the structure of knowledge makes a liberal decision in the free market economic system", "'enduring understanding' of the structure of knowledge solves the individual or social economic decision problem through the determination process." According to above outcome, this research structurized the related contents and reorganized the unit contents order and renamed the unit to . In addition, this research structuralize the knowledge and function related with reorganized unit and find out the realm from 'enduring understanding', and set up the unit objective central the realm. According to the procedures, the ultimate objective of the is set up "understanding the problem-solving through the liberal decision in the free market economy for economic problem between scarcity of resource and desire of human beings." To substantiate the established objective mentioned above, this research selected, through unpacking standard process, "Scarcity influences to goods and services, production, division, and consumption. ", "In the market economic system, economically liberal decision is possible and in accordance with it be compensated." "Supply and demand influences to the price of goods and services." "Desire solution from the relative shortage caused to the trade and mutual dependence." In addition, for the perpetual understanding of the objective, this understanding, this research selected "What is the reason we cannot own what we want?", "How can we share out the resource with responsibility and fair.", "What is the result of the liberal economic selection?", "Can people be self-sufficient what they need all?", and "What are people doing for their shortage to have?" as essential questions inducing an continuous inquiry during class. At stage two, this research made an analysis an assessment element that should be assessed in the unit of to confirm whether to understand the established objective in terms of six sides, such as explaining, interpreting, applying, perspective, empathy, and self-knowledge. Each side has to do with the characteristic of the contents to be assessed and the performance assessment of the unit was made in terms of explaining, interpreting, and applying. As for the tasks for performance assessment, this research administered three question items to more clearly confirm the evidence of the understanding of knowledge and function. Performance assignment 1 , performance task 2 set up to assess the understanding of function based on understanding of knowledge and decision making process in the free market economic system. Performance assignment 3 set up to assess the understanding of function based on understanding of knowledge and data gathering as well as arrange, reasoned from between concepts in the free market economic system. At stage 3 in understanding-oriented performance assignment blueprint, this research organized the blueprint of performance tasks to assessment of the unit objective based on performance tasks objective, understanding implicational objective, assessment subject, and performance tasks put in assessment standard. Performance tasks are three, performance tasks 1 and 2 was produced based on Mini-Society(Marilyn L.Kourrisky, 1983) and performance tasks 3 was produced based on a case of concept map (Kim, kyungja 1999) developed with CRESST attached UCLA. Performance tasks circumstantiated, performance tasks 1 and 2 to assess the understanding of function focus on understanding of knowledge and decision making process appears in the free market economic system, performance tasks 3 to assess the understanding of function focus on understanding of knowledge and data gathering as well as arrange, reasoned from between concepts in the free market economic system. Performance tasks like above, made a big model with the performance assignment developing procedures, but in the tasks form, stated according to the GRASPS tasks fact, such as understanding design model, tasks form, Goals, Roles, Audience, Situation, Product, Performance, Purpose, Standards and Criteria for Success suggested by Wiggins and McTighe (2005). To verify the propriety degree of this performance tasks, presented the unit assessment objective, performance assignment blueprint, performance assignment activity paper, performance assignment grade standard to three specialists and verified the propriety degree according to the question on the performance assignment proper examination. Development of grade standard divided and arranged the scale of the performance tasks according to presented standard every performance assignment blueprints, and then stated the grade standard according to performance level. Every grade standard about performance assignment is; in the performance task 1, consisted of demand and resources, decision-making, and communication; in the performance task 2, consisted of price decision on the demand and supply, take part in society; in the performance task 3, consisted of problem-solving process in the free market economy, understanding of concept connected with economic activities, analysis the data, reasoning, synthesis. The performance tasks are verified the propriety degree through three specialists. At stage 3, this research sets up concrete 13 class-time learning plan for understanding and develops learning materials. WHERETO design element to set up for appropriate learning plan. That is 'Where are we headed', 'Hook the students', 'Explore & Equip', 'Review & Rethink', 'Exhibition & Evaluation', 'Tailored', and Organized. In 'W' element, this research suggested prior diagnosis and objective introduction, performance tasks and rubric on the unit of and also confirmed the feasibility and value on the unit. In 'H' element, this research planned and implemented suggested the case of scarcity through the game, setting the 'a day market' and through this activities, performed check the demand, production, advertisement, sale, and consumption activities, which arouse interest and challenging mind in the unit of . In 'E' element, this research offers vision to the rational selection for the shortage resource and to the necessity of the share ; learned about decision-making process ; information summary about demand investigation ; analyze the learning and suggest the assignment study so that learners can get a variety of experiences related to daily life. In addition, using the effective problem-solving strategy makes the successful running stores and offers learning to show the concept map with relative method among concepts. In 'R' element, this research induced learners to have an opportunity to re-consider, correct, and reflect on oneself and made brainstorming answer the investigation questions about that free market economic system, process of supply, and their concepts, what kind of effect, influence to our life based on self-assessment and feedback of their production and performance. In 'E-2' element, this research tried to take part in the performance tasks using rubric as a guide for success in relation to R element. In 'T' element, this research offered an opportunity for playing a fitting role activities individual interest, production fixed up talent, advertisement, sale for learning reflecting learners' demand and ability. In 'O' element, this research reflected all design elements in WHERETO so that and selective with levels in relation to contents, process, and outcomes learners can go through with the process of "whole-part-whole", and " learning-practice-reflection" for the perpetual understanding of the proper unit. Consequently, on the basis of such design elements, this research finally set up 13 class-time learning plan on the subject . The result of the application of the developed unit mentioned above is as follows: As a result of assessing the schoolchildren's understanding level concerning the expected objectives from them, first, analyzed the total assessment results reflected adding an extra weight, in the performance task 1, there appeared 28.1% upper level, 50.0% middle level, and 21.9% lower level ; in the performance task 2, there appeared 25.0% upper level, 65.6% middle level, and 9.4% lower level ; in the performance task 3, there appeared 34.4% upper level, 56.2% middle level, and 9.4% lower level, which is a measure to confirm their understanding of knowledge. Analyzed the performance tasks results classified by realm, in the performance task 1, there appeared an average 2.19% high level grade at the decision-making realm, and the similer results at the demand and resource, communication. These results are judged the assessment to be affected because of students are cognized Decision-Tree that studied the applied progress in the prior learning class. In the performance task 2, there appeared an average 2.16% high level grade at the take part in the society realm, and an average 1.53% lower level grade at the decision price on tne demand and supply realm. These results are judged the difficulty that students apply the demand and supply to their real life. In the performance task 3, there appeared an average 2.09% high level grade at the understanding concept realm related with economic activities rather than analyzed the data, analysis, reasoning, synthesis realm. Performance assignment was graded based on the grade standard by 2 specialists and trust in each factor between the markers appeared .602-.848. All test of the social studies economic realm concept, economic realm decision-making, economic realm interesting degree, economic attitude appeared significant. First, there appears a statistically significant difference[p<.01] in economic realm concepts. Second, economic realm decision-making was promoted[p<.01] on the whole; particularly, there appears a significant difference in understanding economic knowledge and investigation of value. Third, economic realm interesting degree is promoted[p<0.1] on the whole; Forth, economic attitudeit is also promoted[p<0.1] on the whole; Fifth, through the analysis of the reports, many students answered that developed unit according to understanding design model process was too difficulty to most of students (78%) in the introduction, but they learned much from economics. And they answered that they learned much new idea through decision-making among the section members and they can use them profitably at the present and in the future. This research, applied developed understanding-oriented economics unit for help 'enduring understanding' that remembered long time post learning rather than finding out a fragmentary fact at the economic phenomenon to students, confirmed what is the meaning of the understanding knowledge and function in social studies economis realm. That is, understanding of the economic phenomenon is realized not finding out a fragmentary fact, but further big realm including each facts. On the basis of this research, this researcher proposes a follow-up research subject as follows: First, teachers need a pose as a specialist who reconstructs curriculums to fix the class situation for raise the efficiency of study, not translator who translates curriculums already made by specialists to students. Of course, reconstruction is realized considered running time, unification among the subjects, a method of class, but grasp the structure of the knowledge in curriculums, understanding the realm students obtain through the curriculums, connecting the learning scene with the estimating scene, teachers make constant efforts to have the abilities. Second, this research made an analysis of before-the-fact & after-the-fact change of economic concept, economic decision-making, economic interesting degree, economic attitude using a test paper in order to virify the unit with the development of the understanding-oriented the social studies and unit by using understanding design model. Such a research method was selected to make objective there of the developed unit, and enforced teacher's observation, report and interviews to complement the results. However, researcher cannot found out more official test paper based on economic realm concepts so used the concept paper developed by researcher and decision-making paper developed by a graduation thesis. This makes an unreasonable to verify a bit. Therefore, to ensure the possibility of the field application based on objectivity and trust of the developed unit needs official test paper assessing the various realm and wants to try actively developing the performance assessment. Third, because of the theme of this research is only one unit, "Understanding-oriented Elementary Social Studies Economics Unit" for 4th grade, so couldn't develop unified other various realm of Social Studies units. Therefore, wants to try develop unified other various realm of Social Studies units and unified other understanding-oriented subjects. Forth, the theme of this research needs to be the performance tasks, "Understanding-oriented Elementary Social Studies Economics Unit", of the same type but different kind to for whether to achieve objective or not. However, this research target was limited to only one unit, and that children have never taken this lessons, it was quite natural that there appeared very low possibility of children's performance in case pre-examination was conducted using the same tasks for performance assessment. Nevertheless, in the post research, developing the performance tasks of the same type but different kind to, we can state more correctly the growth change of the students. And spending many time to develop understanding-oriented unit, application of the performance tasks, and above all for marking the performance assessment at the learning plan, in the teacher's position. So that, wants to develop kerneled subject based on expert knowledge and technology in the developing of the complicated performance tasks mixed with many realms. Fifth, this research analyzed the results quantitatively for the justice of the performance tasks marking to assess the understanding knowledge and function, not only dependent on the report and production, but also the assessment of the children's observation from the one of the three performance tasks. But as the qualitatively research on the progress practiced understanding-oriented curriculum, between schoolchildren's and the teacher's reciprocal action surveyed on the whole unit including the performance tasks or analyze the learning steps, which is the considerably ensured the possibility of the objective field application from the success factor the education connected with affirmation in results. Therefore, we need a qualitatively research on the development of the understanding-oriented curriculum unit and application.
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