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시각장애 학습자를 위한 햅틱형 점자 패턴에 관한 연구

Title
시각장애 학습자를 위한 햅틱형 점자 패턴에 관한 연구
Other Titles
Study about Braille pattern of Haptic type for visually handicapped learners
Authors
김향
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영준
Abstract
사물과 인간의 촉감 정보는 시각 정보에 의존하지 않아도, 사물의 모양이나 거리와 같은 물리적 특성을 전달해준다. 본 논문에서는 햅틱 디바이스(Haptic Device)가 가지는 이러한 특징을 이용하여, 가상공간상의 점자를 개발하여 시각장애 학습자들이 점자를 촉감으로 읽을 수 있도록 하는 것을 목표로 한다. 이를 통하여 시각장애인은 시각이 아닌 촉감으로 컴퓨터가 제공해 주는 지식을 학습 할 수 있도록 한다. 특히 본 논문에서는 햅틱 디바이스를 활용하여, ‘햅틱형 점자’를 설계 하였으며, 루이 브라유(Louis Braille)가 개발한 6점 점자를 반구모양으로 변형하여 가상공간에서 입체점자가 되게 하였다. 이러한 햅틱형 점자는 상하, 좌우에 파티션(Partition)을 세워 점자 한자의 경계를 나타내었다. 햅틱 커서(Haptic Cursor)의 모양은 어느 방향으로 돌려도 같은 모양인 구 모양을 가진다. 이렇게 설계된 점자 패턴은 점의 크기, 햅틱 커서의 크기, 점과 점사이의 거리, 파티션의 높이 그리고 점의 모양을 달리한 8가지 패턴으로 정의 하여 실험을 진행 하였으며, 시각장애인과 같은 조건을 준 피실험자 4명이 눈을 가리고 실험에 참여 하도록 하였다. 피실험자는 각각의 8개의 점자패턴에서 점자 20개를 읽고, 읽은 시간과 오독문자개수가 분석 되었다. 본 연구에서는 이 실험을 통해 시각장애 학습자가 빠르게 점자를 읽을 수 있고, 오독률이 적은 표준형 ‘햅틱형 점자’을 제시하였다. 본 연구에서 제시된 ‘햅틱형 점자’는 시각장애 학습자가 컴퓨터를 통해 학습이 가능하도록 하는 효과적인 환경매체가 될 수 있으리라 기대하며, 시각의존도가 큰 컴퓨터를 시각장애인도 사용할 수 있게 함으로써, 장애인이 갖는 학습 차별을 줄이고, 학습상황의 한계를 극복한다는 점에서 연구의 의의가 있다.;The objects and human’s tactile sensation information in the imagination environment make us know their physical qualities such as its shape or distance without the sense of sight. In this study, the main purpose of this paper is that it could make that the visually handicapped learners could read braille by Haptic Device through tactile sensation developing the reading braille in the imagination environment Therefore, The computers could contain a lot of information and knowledge production. The visually handicapped can learn lots of knowledge that computer provided through reading braille of the tactile sensation not for vision. Especially, The research contrived the Braille of Haptic type applying the Haptic Device. It makes become three-dimension Braille in the imagination environment by transforming the Louis Braille’s 6 dots Braille into hemisphere shape. The one Braille present it’s boundary standing up-down and right-left partition. Haptic Cursor’s shape has the same shape of hemisphere even though spinning to any direction. These designed Braille pattern re-defined 8 patterns that dot’s size, Haptic Cursors size, distance between two dots, partition’s height and dot’s shape and then experimented with this pattern. he four people who hide their eyes participated in this experiment under the same condition of the visually handicapped. It analyzed the reading time and the number of misreading letter after the reading 8 dots patter and 20 each dots. This study is presenting standard type patterns’ Braille of Haptic type by finding out the fastest reading dots and the less misreading dot pattern for visually handicapped learners. The indicated Braille of Haptic type will be the effective environment medium that visually handicapped learners could study by using computer. This study has a significant contribution for decreasing the leaning distinction and overcoming the study environment of visually handicapped by using the computers that have the high visual dependency.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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