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고등학생이 지각한 부모 애착, 자아존중감, 성취동기와 진로태도성숙과의 관계

Title
고등학생이 지각한 부모 애착, 자아존중감, 성취동기와 진로태도성숙과의 관계
Other Titles
The relations among parental attachment perceived by male and female high school students, their self-efficacy, motivation and career attitude maturity
Authors
김지혜
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유성경
Abstract
The purpose of this study is to examine the relations among parental attachment perceived by male and female high school students, their self-efficacy, motivation and career attitude maturity. The subjects were high school students, and technical statistical analysis was performed for their answers to figure out correlations among parental attachment, self-efficacy, motivation and career attitude maturity. In addition, logistic regression analysis was conducted to verify the gender effect of parental attachment, self-efficacy and motivation on career attitude maturity. The survey was answered by 420 male and female students at some academic high schools in Seoul and Gyeonggi-do,andonly the answers from 395 students were analyzed for this study. SPSSW in 15.0 program was used to analyze the survey for parent alattachment test, self-efficacy test, motivation test and career attitude maturity test. The results of this study are summarized as follows: First, the analysis on parental attachment by gender, self-efficacy, motivation and career attitude maturity shows that the female students’ results were more significant in motivation compared to the male students. Additionally, it turns out that there are significant correlations among parental attachment, self-efficacy, motivation and career attitude maturity. Second, based on the effect of parental attachment, self-efficacy and motivation on career attitude maturity, maternal attachment can explain career attitude maturity significantly. Unlike the female students who are doing well in school, maternal attachment is a significant positive variable and when self-efficacy and motivation are taken into account, the significance increases further. Therefore, it shows that attachment starting from infancy leads to career attitude maturity of high school days, and self-efficacy and motivation are significant variables. Third, there are differences in the effects of parental attachment by gender, self-efficacy and motivation on career attitude maturity. For the male students, paternal attachment is not a significant variable, but for the female ones, it is a significant negative variable. And regarding career attitude maturity the variables are more significant for female students than for male ones. Having said that, this study suggests that unlike the female students who are doing well in school, academic high school students are more highly affected by maternal attachment rather than paternal attachment in their career development. Thus, understanding of variables that can increase career attitude maturity needs to be preceded, and students’ gender should be considered in providing them with guidance and counseling for career development at school.;본 연구의 목적은 고등학생이 지각한 부모 애착, 자아존중감, 성취동기와 진로태도성숙과의 관계에 대해 알아보는 것이다. 이를 위해 설문대상자인 남 ? 녀 고등학생의 부모애착, 자아존중감, 성취동기와 진로태도성숙의 성별 간 차이, 변인들 간의 상관관계 분석을 하였으며 성별에 따른 부모 애착, 자아존중감, 성취동기가 진로태도성숙에 미치는 영향을 위계적 다중회귀분석으로 알아보았다. 본 연구는 서울과 경기도에 있는 일반계 고등학교에 재학 중인 420명을 대상으로 설문조사를 하여 최종적으로 남학생은 205명, 여학생은 195명으로 총 395부를 분석하였다. 부모에 대한 애착 검사, 자아존중감 검사, 성취동기 검사, 진로태도성숙을 측정하는 설문지를 SPSS 15.0 for windows 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 부모 애착, 자아존중감, 성취동기, 진로태도성숙의 차이를 검증한 결과 여학생이 남학생보다 유의미하게 높은 성취동기를 지닌 것으로 나왔다. 그리고 이 변인들의 상관관계를 분석한 결과 부모 애착, 자아존중감, 성취동기, 진로성숙태도간의 상관관계가 모두 정적으로 유의미하였다. 둘째, 부모애착과, 자아존중감, 성취동기가 진로태도성숙에 미치는 영향에 대한 결과를 보면 모애착이 진로태도성숙을 유의하게 설명하였다. 모애착이 정적으로 유의미한 변인이 된다는 것과 자아존중감, 성취동기까지 투입하였을 때 설명력이 증가하는 것으로 보아 유아기에 시작된 애착이 고등학생시기까지 진로태도성숙에 연결되며 자아존중감, 성취동기가 이 설명력을 높이는 변인이 되었다고 볼 수 있다. 셋째는, 성별에 따른 부모애착과 자아존중감, 성취동기가 진로태도성숙에 미치는 영향에는 차이가 있었다. 남학생과 여학생의 차이를 보면 남학생은 부애착이 유의미한 변인이 되지 못했는데 여학생은 부애착이 부적으로 유의미한 변인이 되었고 여학생이 남학생보다 변인의 진로태도성숙에 대한 설명력이 조금 더 높았다. 이러한 연구 결과를 통해 진로발달에서 일반계 고등학생은 부애착보다 모애착이 중요한 변인이라는 것을 시사하고 있으며 진로태도성숙을 높이는 변인들에 대한 이해를 선행하고 연구해서 학생 진로 지도와 상담을 하는 교육현장에서 잘 활용하도록 해야 할 것이다.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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