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영화를 활용한 인물학습 방안 연구

Title
영화를 활용한 인물학습 방안 연구
Other Titles
The method teaching historical figures through movies : Focused on the Luther
Authors
강지현
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종경
Abstract
본 연구의 목적은 교사의 ‘의미있는 역사적 질문’을 통하여 학생들이 인물에 대한 드라마적 신화 없이 인물과 역사적 맥락에 대한 이해도를 높이고, 역사적 상황과 과거 인물의 내적 동기의 관계를 인지하여 개인과 역사적 배경의 상호작용에 대한 이해를 돕는 인물 영화를 활용한 역사 수업 방안을 연구하는 것이며, 이것이 실제 학교 수업 현장에서 효과적으로 활용할 수 있을 것인지를 검증하는데 그 목표가 있다. 이를 위해 역사적 전환기의 중요한 사건이면서 인간의 행위와 역사적 맥락의 관계에 대해 자칫 단면적인 이해로 그칠 수 있는 단원인 ‘종교개혁’를 주제로 선정하여 인물과 역사의 관계를 알아가는 수업 방안을 제시하였다. 본 수업 방안은 서울 Y 중학교 3학년 학급을 대상으로 1차시에 걸친 수업을 진행하여 교육 현장에서 실제 활용 가능한지 적용해보았다. 먼저 역사적 사실에 대한 고증이나 교육적 면에서 적합한 매체인 영화 ‘Luther'를 선정하고 당시대의 복합적인 역사적 상황과 사회 저변의 원동력이 되는 종교적 심성, 역사적 흐름을 현실로 표출시킨 인간 행위 결정 과정에 대해 ‘의미있는 질문’을 추출하였다. 이후 영화 ‘Luther'를 학생들의 집중 시간 및 교육적 효과를 고려하여 약 17분으로 편집하여 학생들로 하여금 교사가 제시한 ‘의미있는 질문’과 제시된 영상 장면 및 대사들을 연계하여 스스로 역사적 맥락과 인간 행위의 관계를 유추해나가도록 하였다. 수업 방안의 적용 가능성과 유용성 검증을 위해 전문가 평가와 학생 반응 분석을 실시해보았다. 전문가 평가는 현재 Y 중학교에 재직중인 현직 교사 3명에게 받았으며 이중 2명은 수업 전 지도안 및 수업 ppt 자료, 학습지를 제시하고 평가 설문을 실시하였고 1명은 본 연구 수업을 직접 참관 한 후 평가를 하였다. 학생 반응 분석은 전체 학생과 포커스 그룹으로 나누어 진행하였다. 전자에서는 역사적 상황과 인간의 행위 결정 과정의 이해 및 이에 대한 관계의 구조화 여부를 판단하기 위해 학습지를 작성하여 결과를 분석하였고 후자에서는 사전 조사에서 ‘종교개혁을 당시대인이나 특정 세력과의 연결이 아닌 개인의 저항이라는 의미가 강함’으로 인식했던 학생들의 수업 후 인물과 사건에 대한 인식 차이를 알아보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 를 활용한 인물학습 수업에서 학생들은 종교개혁이 일어나게된 사회 저변의 심층 원인 및 정치적, 경제적, 사회적 맥락과 인물의 행위 결정 과정을 알 수 있었다. 둘째, 학생들은 이미 파악한 사회 저변의 원동력 및 역사적 상황과 이를 현실화시키는 인간 행위의 관계를 구조화시켜 이해함으로써 단순한 사실 이해에 그치지 않고 보다 깊은 역사와 인간의 상호 작용 관계에 대한 이해에 근접했음을 알 수 있었다. 셋째, 학생들은 역사적 상황과 인간 개인의 관계를 구조화시켜 나가는 과정에서 인물 개인의 영웅적 행동이 역사 변화의 근본적 원인이 아님을 스스로 깨달을 수 있었다. 마지막으로 현직 교사 평가를 통해 본 수업안이 활자가 아닌 시각적 이미지로 생들의 흥미를 제고시키고 개인과 시대적 상황의 상호작용 개념을 쉽게 인식할 수 있도록 이끌었다는 긍정적 평가를 얻었다. 따라서 영화를 활용한 인물학습 방안의 예가 교육 현장에서 실제 적용 가능할 뿐만 아니라 학생들이 인물에 대한 드라마적 신화 없이 인물과 역사적 맥락에 대한 이해도를 높이고, 역사적 상황과 과거 인물의 내적 동기의 관계를 인지하여 개인과 역사적 배경의 상호작용에 대한 이해를 돕는데 유용함을 확인할 수 있었다.;The purpose of this study is to enhance students’ understanding of historical figures and context through “meaningful historical questions” of teachers and without dramatic legend of figures, and to find out history education methods making use of movies about historical figures, which help students understand interaction between people and historical background by making them recognize the relationship between historical situation and internal motive of historical figures. In addition, this study aims to verify whether the methods will be efficiently utilized in actual classes. In order to achieve the goal, this study selected the Reformation as a theme. It is an important event at the historical turning point, but it also can lead limited understanding of students about relationship between human behaviors and historical context. After that, this study suggested a new education method, which makes students to link “meaningful questions” offered by teachers with presented video clips and lines in the movie, so that they can infer the relationship between human behaviors and historical context by themselves. Moreover, this method was once applied to 9thgradeclassesofYMiddleSchoolinSeoul in order to verify whether it can be actually carried out in the class. This study analyzed students’ reaction and was assessed by experts to verify applicability and usefulness of the method. 3 teachers in Y Middle School were in charge of experts’ assessment – two of them conducted assessment survey after suggesting class plan before the class, PowerPoint materials and questions, while one assessed the class after visiting the class. The analysis about students’ was divided into general group and the focus group – in the former, questions were offered to the students and the result was analyzed in order to determine whether students understood historical situations, how historical figures decided their behaviors and whether the relationship between two were constructed. Meanwhile, the latter consisted of students who recognized the Reformation as “individual resistance” rather than connecting the event with certain group of people at that time in the previous survey, and this study analyzed the change in their recognition about the relationship between historical figures and events after the class. In conclusion, the method teaching historical figures through movies was found to be applicable to the class. Moreover, it not only enhances understanding of students about historical figures and context without dramatic legend but also helps them to understand the interaction between individuals and historical backgrounds by recognizing the relationship between historical situation and internal motive of the figures.
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