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피아노 기초 교육에 있어서의 멀티미디어의 활용에 관한 연구

Title
피아노 기초 교육에 있어서의 멀티미디어의 활용에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Use of Multimedia for Basic Piano Teaching: Focused on Computer Program for Children
Authors
강인희
Issue Date
2009
Department/Major
실용음악대학원 피아노교수학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
김강희
Abstract
Nowadays multimedia is inevitable in our daily lives. Even in education, it has been being used in many areas and in many different ways, and its educational effect is also substantial. When it comes to learn to play a piano, it would be more effective when technical practice is combined with conceptual study as well as ear training. Hence, using multimedia in learning to play piano as primary or supplementary tools can have several advantages: it can make learning process interesting by stimulating our audiovisual senses, make independent study possible by instant communication between a media device and a learner, and can be used repeatedly, and increase a learner's theoretical knowledge in music and ability in ear training, if we list a few. In Korea, however, it is not only hard to find suitable multimedia programs in practice, but also it does not seem to be widely recognized these merits. These observation initiated this research by leading us to study various programs developed inside and outside of the country and to analyze their effectiveness on learners in elementary level. With respect to ages and levels of learners, we compared contents, usages, sensuous effects, and efficiency in teaching method of these programs. Then based on this analysis, we developed a new computer program suitable for Korean children of ages 5-7 in elementary level. Through our program, topics such as keyboard, notes, rhythm, note names and basic terminologies, which are essential for learners in this level, could be learned. By considering nature of children in such ages, we made a careful selection on characters and background of the animation, which can attract them. Furthermore, we adopt a reward system to increase and maintain a learner's interest as well as motivation. Lastly, we tried to encourage people to use and develop computer programs more, by presenting various teaching methods and techniques using them like ours. To make our point more clear, we introduce a specific foreign web site which we believe that it can open eyes of those who are new in this way of learning to play a piano. Although the program we developed here could cover only handful parts of necessary topics in piano education in various levels, we expect that our research could motivate others to study in this direction and develop many good programs, which can be used widely in practical teaching and learning to play not only a piano but also any musical instrument.;오늘날 우리는 다양한 멀티미디어와 함께 생활하고 있다. 멀티미디어란 여러 가지 정보를 전달하는 매체로 이미 교육의 여러 부문에서 다양한 형태로 활용되고 있으며 교육적 효과도 높다. 피아노를 배우는 것은 연주뿐 아니라 다양한 음악개념을 확실히 익히고 듣는 능력을 함께 학습 하는 것이 바람직하다. 피아노 학습은 어린 연령에 시작하는 경우가 많은데 초급과정에 제시되는 많은 음악 개념은 전통적인 방법인 실기 수업과 이론학습으로 확실히 이해되기 어려운 부분이 많았다. 또한 요즘 어린 연령의 아동들은 다른 과목 학습도 많이 하고 있어서 피아노수업에 할애하는 시간이 점점 짧아지고 있으므로 혁신적인 새로운 형태의 피아노 학습을 위한 방법이 필요하다. 따라서 피아노 학습에 멀티미디어를 활용하는 것은 많은 장점을 가진다. 다양한 음악 개념을 보여주고 들려주면서 설명함으로써 이해력을 높이고 흥미롭게 학습 할 수 있으며 다양한 음악적 지식과 청음 실력을 높일 수 있어서 연주 실력에도 도움을 준다. 또한 이런 프로그램들은 아동이 학습할 때 정답과 오답의 즉각적인 반응이 있어서 독립적으로 학습할 수 있으며 반복적으로 사용할 수 있다. 그러나 아직까지 우리나라에는 이러한 멀티미디어를 활용한 피아노 학습 프로그램들이 많이 활용되고 있지 않고 인식도 부족한 편이다. 이러한 배경을 바탕으로 본 연구는 먼저 대상 아동의 연령을 일반적인 피아노 학습을 시작하는 연령인 만 5~7세로 정하고 그 특징을 알아보았다. 그리고 다양한 교육용 컴퓨터 프로그램들을 평가하는 준거들을 찾아보고 기초 피아노 학습을 위한 컴퓨터 프로그램을 평가하기 위한 평가 준거를 대상 연령과 학습 수준에 따라 내용적인 면과 사용적인 면, 심미적인 면, 교수방법의 효율적인 면으로 나누어 기존에 개발된 국외, 국내 컴퓨터 프로그램들을 조사하여 기초 피아노 학습을 위한 컴퓨터 프로그램의 효과적인 부분들을 분석하였다. 다음으로 이러한 분석 결과를 근거로 우리나라 실정에 맞는 만 5~7세의 기초 피아노 학습을 위한 컴퓨터 프로그램을 개발하였다. 초급 과정의 내용들 중 건반, 음표, 리듬치기, 음이름, 용어의 주제를 학습과 게임을 연계하였으며 디자인적인 부분은 아동들이 선호할 만한 캐릭터와 배경을 활용하였다. 또한 게임을 성공할 때마다 아이템을 획득하여 흥미와 함께 계속 학습하고자 하는 동기를 부여할 수 있도록 제작되었다. 마지막으로 다양한 컴퓨터 프로그램을 활용한 수업방법과 프로그램 개발에 대한 제언과 다양한 외국의 학습 사이트를 소개함으로 기초 피아노 학습에 도움을 주는 컴퓨터 프로그램에 대한 인식과 활용을 높이고자 하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램과 활용 방안은 초급 피아노 학습에 필요한 내용만을 다루었으므로 앞으로 이러한 연구와 개발을 바탕으로 더 많은 음악 개념을 포함하는 프로그램들이 개발되어 향후 피아노 학습 지도에 도움이 되기를 기대한다.
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공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
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