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신체적 측면에 따른 피아노 테크닉 연구

Title
신체적 측면에 따른 피아노 테크닉 연구
Other Titles
A Study of Piano Technique in Physical Aspect: Based on the technique methods of Sandor, Bernstein, and Fink
Authors
강명미
Issue Date
2009
Department/Major
실용음악대학원 피아노교수학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
유은석
Abstract
피아노 테크닉을 연구하는데 있어 신체적인 움직임에 관한 논의는 필수적인 요소라 할 수 있다. 테크닉이란 연주자가 작곡자의 의도를 살려 곡을 표현하고 또는 자신의 개성을 담아 음악을 재창조하여 청중에게 전달하기 위한 수단으로 이는 연주자의 의도에 따라 반응하고 조절되는 신체적 기술을 통해 이루어지기 때문이다. 본 논문은 피아노 테크닉을 보다 효과적으로 습득하기 위해 피아노 연주에 필요한 신체의 움직임을 이해하고 이를 효율적으로 활용하는 방안을 연구하는 데 그 목적이 있다. 연구 방법으로는 동시대의 피아니스트이자 교육가로 신체적 측면에서 피아노 테크닉을 접근하고자 했던 죠르지 산도르, 시모어 번스타인, 시모어 핀크의 저서와 이론을 중심으로 고찰하였다. 본론 첫 장에서는 피아노 연주법에 있어 생리 신체학적 연구가 어떻게 시작하고 발달하여 왔는지 주요 교육학자들을 중심으로 그 발달 배경을 살펴보고, 그들의 이론이 현대의 피아노 연주법과 그에 관한 교수법에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아본다. 두 번째 장에서는 본 연구의 중심을 이루는 세 명의 교수학자의 주요 이론을 세부적으로 고찰하고 그 특징을 논하였다. 산도르는 피아노 테크닉을 크게 다섯 가지의 유형들-자유낙하, 스케일과 아르페지오, 로테이션, 스타카토, 순간밀기-로 구분하고 이에 적합한 신체 사용법과 적용되는 악곡을 제시하였다. 번스타인은 피아노 테크닉을 20개의 세부 항목으로 나누고 이를 연습할 수 있는 방법과 악곡의 특정 유형에 해당하는 테크닉을 정형화된 기호로 표시하였다. 핀크는 테크닉의 기본을 크게 팔의 움직임과 손(손가락)의 움직임으로 보고 각각의 신체기관과 연주에 연관된 동작을 훈련시킬 수 있는 운동을 제시한다. 이들은 테크닉을 분류하고 강화시키는데 있어 서로 다른 접근 방식을 보여주지만 그 근본적인 원리와 목적은 유사한 것을 발견할 수 있었다. 이에 마지막 장에서는 이들 이론을 토대로 하여 실제 연주에 도움이 될 수 있는 테크닉을 크게 다섯 가지-자세, 스케일과 아르페지오, 스타카토, 코드, 로테이션-으로 나누어 정리해 보고 이를 악곡에 적용하였다. 결론적으로 효과적인 테크닉은 피아노 악기의 구조적인 특성과 밀접한 관계를 가지며 피아노 연주에 관여하는 신체 기관들의 원활한 상호협동을 통해 이루어진다. 또한 피아노 연주에 사용되는 신체 움직임들은 일정한 패턴을 가지고 있으며 그 원리를 이해하고 훈련함으로써 보다 효율적으로 피아노 테크닉을 연주에 적용시킬 수 있다. 그러나 실제적으로 테크닉을 연주에 적용시킬 때에는 올바른 악곡 해석이 선행되어야 한다. 악보에서는 작곡가의 의도가 다양하게 변형된 형태와 상징적인 부호로써 표현되므로, 어떻게 해석하느냐에 따라 테크닉의 사용이 달라질 수 있기 때문이다. 성공적인 연주를 위하여 연주자는 악곡의 해석 능력과 함께 심미적 감각을 기르고 이를 표현할 수 있는 테크닉 연마에 항상 힘써야 할 것이다. 본 논문이 테크닉의 향상을 위하여 탐구하고 노력하는 학생이나 교사에게 조금이나마 도움이 되길 바란다.;A discussion on physical movements is an indispensable element in the examination of piano technique. Technique is a means that a performer can reproduce the music according to the composer’s intention or recreate the music by his own interpretation. A technical refinement can be accomplished by how well the performer can control the body as he intended. The purpose of this thesis is to understand physical movements involved in piano playing and explore methods of utilizing them efficiently. For this, it examines the technique theories of Gyorge Sandor, Seymour Bernstein and Seymour Fink, who are the representative contemporary pianists and teachers who approached technique in physical aspect. The first chapter of main discussion investigates how a physical study in piano playing has started and developed by principle educators, and how their theories have influenced contemporary pianists and teachers. The second part examines the theories of three educators mentioned above more closely. The major differences of their characteristics are the followings. Sandor organizes the essential technique into five fundamental movement patterns such as free fall, scales and arpeggios, rotation, staccato, and thrust, and he shows how to execute each movement patterns. Then he applies these patterns to various musical examples. Bernstein classifies the piano techniques into 20 categories and presents how to practice them. He invented all sorts of symbols designating body movements. Fink defines basic piano technique as arms and hands (fingers) movements and offers diverse movement exercises related to piano playing. Likewise they show different approaches in classifying and reinforcing the technique, however their primary purpose and principle are very similar. The common principle is that the body movements in piano playing have certain patterns and if performers fully understand their principles and exercise them, they can use piano technique more effectively. Therefore, last chapter explores and concludes the basic piano technique such as posture, scales and arpeggios, staccato, code, and rotation, and applies them to actual classic repertoire. In conclusion, piano technique is closely related to the instrumental characteristics of piano, and its effectiveness can be achieved by a well coordinated body movements. On the other hand, correct musical interpretation is very important in order to apply the appropriate technique to the music. Because composer’s intention is indicated in the score by diverse symbols and modified figures, different techniques could be employed depend on the performer’s interpretation. For successful performance, performers should obtain the ability of stylistic interpretation and sensibility to beautiful sound, along with the fundamental physical skills. It is expected that this research may be helpful for students and piano teachers who strive to acquire good musicianship.
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