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아동이 지각하는 초등학교 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간의 관계

Title
아동이 지각하는 초등학교 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간의 관계
Other Titles
Relationship between Elementary Class Teachers' Leadership and Children's School-Adaptive behavior
Authors
조아선
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 연구는 아동이 지각하는 초등학교 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간의 관계연구를 통해 초등학교 담임교사들이 교사 지도력의 중요성을 인식하여 바람직한 지도력을 정립하고 발휘하도록 하는 것에 목적을 두었으며 이를 위해 교사 지도력의 개념과 하위요인, 아동의 학교적응행동 개념과 하위요인을 살펴보고 교사의 배경요인과 아동의 배경요인에 따라 교사 지도력과 학교적응행동에서는 어떠한 차이가 있는지, 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간에는 어떠한 관계가 있는지를 분석하였다. 위의 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 아동이 지각하는 초등학교 담임교사의 교사 지도력 수준은 어떠한가? 1) 아동의 배경요인(학년, 성별)에 따라 차이가 있는가? 2) 교사의 배경요인(교직경력)에 따라 차이가 있는가? 2. 아동의 학교적응행동 수준은 어떠한가? 1) 아동의 배경요인(학년, 성별)에 따라 차이가 있는가? 2) 교사의 배경요인(교직경력)에 따라 차이가 있는가? 3. 초등학교 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동 간의 상관관계는 어떠한가? 문헌 및 선행연구를 통해 교사 지도력의 하위요인으로 교과지도, 생활지도, 학급경영, 비전제시의 4가지 요인과 학교적응행동의 하위요인으로 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교환경의 4가지 요인을 선정하여 질문지를 제작하였다. 인천 지역의 6개 초등학교에서 4학년 1학급, 5학년 1학급, 6학년 1학급씩을 무선 표본 추출하여 4학년 6학급, 5학년 6학급, 6학년 6학급의 담임교사 18명의 학급 아동인 25명을 대상으로 설문조사를 하였으며 총 450부의 질문지를 배포하여 409부를 최종분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS for Windows 15.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t검정, One-way ANOVA를 통해 분석하였고, 담임교사의 교사 지도력과 아동의 학교적응행동에 대한 상호관련성 유무를 알아보기 위하여 Pearson 적률상관분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동의 변인에 따른 교사의 지도력 차이로 아동의 학년에 따른 교사 지도력은 유의한 차이를 보였으나 아동의 성별에 따른 교사 지도력은 유의한 차이를 보이지 않았다. 학년에 따른 초등학교 담임교사의 교사 지도력 수준은 4학년이 가장 높고, 6학년이 가장 낮게 나타났다. 아동이 지각하는 담임교사의 교직경력에 따른 지도력 차이는 15년이상의 교사가 가장 높았고 10년이상-15년미만의 교사가 가장 낮게 나타났다. 즉, 담임교사의 교사 지도력은 아동의 학년과 교사의 교직경력에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 변인에 따른 학교적응행동 차이로 아동의 학년에 따른 학교적응행동은 유의한 차이를 보였으나, 아동의 성별에 따른 학교적응행동은 교사관계와 교우관계만 유의한 차이를 보였다. 4학년은 교사관계를 가장 높게 나타냈고 5, 6학년은 교우관계를 가장 높게 나타냈다. 아동 성별의 경우, 남자와 여자 모두 교우관계를 높게 인식하였고, 여자아동이 남자아동에 비해서 교사관계에 대한 긍정적 반응을 보였다. 교사의 교직경력에 따른 학교적응행동 차이는 교사관계, 학교수업, 학교환경이 유의한 차이를 보여 15년이상의 교사가 가장 높았고, 10년이상-15년미만의 교사가 가장 낮게 나타났다. 즉, 아동의 학교적응행동은 아동의 학년과 성별, 교사의 교직경력에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 담임교사의 교사지도력과 아동의 학교적응행동 간의 관계는 상관계수 r=.607로 정적 상관관계를 보여 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 담임교사의 교사지도력과 아동의 학교적응행동 간에는 유의한 관계가 있다는 결론을 얻었다. 따라서 교사들이 교사 지도력을 발휘하기 위해 관심과 노력을 기울인다면 아동의 교육적 성취를 높이는데 기여하고 학교적응행동에 바람직한 변화를 촉진할 것이며 교육의 질적 향상을 가져올 것이다.;This study lays its purpose on recognizing the importance of teacher leadership in class teachers at elementary schools and then helping them establish and display desirable leadership through research on the relation between class teachers' leadership and children's adaptive behavior in school. In order to do this, the researcher examined the concept and subfactors of teacher leadership and the concept and subfactors of children's school-adaptive behavior and then analyzed what differences exist in teacher leadership and children's school-adaptive behavior according to teachers' and children's background factors and what also relations exist between teacher leadership and children's school-adaptive behavior. In order to attain the goals, the following research questions were set up. 1. How do children recognize levels of teacher leadership regarding class teachers in elementary schools? 1) Is there any difference according to children's background factors (grade and gender)? 2) Is there any difference according to teachers' background factors (teaching experience)? 2. What levels of school-adaptive behavior are children at? 1) Is there any difference according to children's background factors (grade and gender)? 2) Is there any difference according to teachers' background factors (teaching experience)? 3. What correlations exist between elementary class teachers' leadership and children's school-adaptive behavior? Through reviewing literature and previous study, the researcher designed a questionnaire by selecting 4 subfactors of teacher leadership, subject (such as mathematics) teaching, life guidance, class management, and providing vision, and 4 subfactors of school-adaptive behavior, relationships with the teacher, peer-relationship, school lessons, and school environments. The researcher conducted a questionnaire survey of 25 children belonging to 18 class teachers in 6 classes respectively for fourth, fifth, and sixth graders by random sampling 1 class respectively for fourth, fifth, and sixth graders in each of 6 elementary schools in the Incheon area, resulting in 409 collected sheets used in the final analysis after distributing 450 questionnaires in total. The collected data was analyzed in terms of frequency analysis, descriptive statistics, t-test, and One-way ANOVA by using SPSS for Windows 15.0, and in order to examine the presence and absence of the correlation between class teachers' leadership and children's school-adaptive behavior, Pearson's product moment correlation analysis The following results were derived. First, there showed significant differences in teacher leadership according to children's grade levels, while no significant differences showed according to children's gender. Regarding levels of teacher leadership among elementary class teachers according to grade school years, subject teaching was highest while life guidance was lowest. In terms of differences in teacher leadership according to teaching experience, teachers with 15 and longer years of teaching showed the highest level while teachers with 10 to shorter than 15 years of teaching showed the lowest level. That is, it was revealed that class teachers' leadership varied according to children's grade levels and their experience of teaching. Second, regarding differences in children's school-adaptive behavior according to their background variables, there showed significant differences according to their grade levels, while school-adaptive behavior according to gender showed differences regarding relationships with teachers and peer-relationships. Fourth graders showed the highest score regarding relationships with teachers, while fifth and sixth graders showed the highest score regarding peer-relationships. In the case of children's gender, both male and female children have higher levels of recognition of peer-relationships, while females rather males showed more positive responses on relationships with the teacher. Regarding differences in children's school-adaptive behavior according to teachers' experience of teaching, relationships with teachers, school lessons, and school environments showed significant differences, indicating the highest level with teachers with 15 and longer years of teaching and the lowest level with ones with 10 to shorter than 15 years of teaching. That is, it was revealed that children's school-adaptive behavior showed differences according to their grade levels and gender, and teachers' teaching experience. Third, regarding the relation between class teachers' leadership and children's school-adaptive behavior, there showed positive correlations with the correlation coefficient, r=.607. Putting the results together, the researcher concluded that there is a significant correlation between class teachers' leadership and children's school-adaptive behavior. Accordingly, if teachers have interest in and make efforts for displaying leadership, they could contribute to enhancing children's educational accomplishments, facilitate desirable changes in their school-adaptive behavior, and also generate qualitative improvement in education.
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