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토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 유아의 규칙 준수와 교사의 태도에 미치는 영향

Title
토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 유아의 규칙 준수와 교사의 태도에 미치는 영향
Other Titles
An Influence of Discussion-based Rule-adjusting Activities on Children's Compliance and Teacher's Behavior
Authors
김수연
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 하늘유치원 무지개반 만 5세 유아들을 대상으로 토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 유아들의 규칙 준수와 교사의 태도에 미치는 영향을 살펴봄으로써 유치원 현장에서 토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 지속적이고 체계적으로 이루어지도록 도움을 주는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 유아들의 규칙 준수에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 토의를 통한 규칙 조정하기 활동 과정이 교사의 태도에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 토의를 통한 규칙 조정하기 활동이 만 5세 유아의 규칙 준수에 미치는 영향을 알아보고 교사의 토의 활동과 규칙에 관한 교수-학습 방법의 부족함 등의 문제를 개선하고자 실시된 실행연구이며, 연구대상은 경기도 화성시에 소재하고 있는 하늘유치원에 다니고 있는 무지개반 만 5세 33명(남자 15명, 여자 18명)을 대상으로 하였다. 연구기간은 2008년 8월 1일부터 2008년 10월 19일까지로, 토의를 통한 규칙 조정하기 활동을 실시하였다. 토의를 통한 규칙 조정하기 활동은 기존 학급 규칙 중에 잘 지켜지지 않고 조정하기를 원하는 네 가지 규칙을 유아들과 함께 정한 후, 실시하였다. 연구도구로는 조정하기를 원하는 규칙을 유아들과 함께 정한 후 규칙 준수 관찰 기준을 연구자가 설정하여 유아의 규칙 준수 여부를 사건 표집법으로 관찰하여 기록하였다. 사전 관찰은 2008년 9월 1일부터 2008년 9월 5일까지 5일에 걸쳐 자유선택활동 시간 40분 가운데 놀이가 가장 활발하게 이뤄지고 있다고 판단되는 15분 동안 유아 33명을 대상으로 규칙 준수 여부를 기록하였고 그 시간은 5일간 15분씩 총 75분이다. 연구자는 교실에 유아들의 활동을 방해하지 않으면서도 모든 유아들이 잘 보이는 일정한 장소를 정한 후 사건표집법으로 규칙을 위반하는 횟수를 기록하고 관찰하였다. 사후 관찰은 토의 활동을 마친 후 2008년 10월 20일부터 2008년 10월 24일까지 5일간 총 75분으로 사전 관찰과 동일한 방법으로 유아들의 규칙 준수 여부를 기록하여 토의를 통한 규칙 조정하기 활동 전과 후에 유아들의 규칙 준수에 변화가 있었는지를 알아보았다. 사전 관찰과 사후 관찰은 규칙 지키기 관찰 기준을 숙지한 후 연구자 본인이 직접 기록하였다. 자료 수집은 유아의 규칙 준수 여부에 관한 사전 규칙 준수 여부를 관찰하고 기록한 자료와 사후 규칙 준수 여부를 관찰하여 기록한 것과 연구자 저널 등을 통해서 이루어졌다. 자료 분석은 사전 관찰과 사후 관찰에서 유아들의 규칙 준수에 관해 관찰하고 기록한 자료 중 규칙 위반의 횟수를 비교하고 분석하였다. 교사는 토의를 통한 규칙 조정하기 활동 과정에서 작성하였던 교사 저널을 토대로 ‘규칙에 대한 관점의 변화’, ‘교수-학습 방법의 변화’로 분류하였고, 이를 근거로 분석하여 살펴보았다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 토의를 통한 규칙 조정하기 활동은 유아들이 규칙을 준수하는데 긍정적인 영향을 미쳤다. 유아들은 토의 활동을 하기 전보다 규칙을 잘 지켰다. 유아들은 토의를 통한 규칙 조정하기 활동을 통해 자유선택활동 놀이 영역 참여 인원수 제한에 관한 규칙, 친구를 이르지 않기에 관한 규칙, 놀잇감 정리하기에 관한 규칙, 교실에서 뛰지 않기에 관한 규칙을 준수하게 되었다. 유아들은 규칙 조정하기의 필요성을 인식한 규칙을 조정해 보는 토의 활동을 통해 유아 주도적으로 정해진 규칙을 자율적으로 준수하게 되었다. 둘째, 토의를 통한 규칙 조정하기 활동을 하는 과정은 연구자에게 긍정적인 영향을 미쳤다. 연구자는 규칙을 바라보는 관점이 변했으며 이로 인해 토의를 통한 규칙 조정하기 활동에 대한 교수-학습 방법이 개선되고 변화되었다. 우선 연구자는 규칙에 대한 관점이 달라졌다. 규칙은 유아를 통제하는 것이 아니라는 학급 공동체 안에서 유아와 교사의 권리를 보장받으면서 즐겁게 지내도록 함께 정하는 것이 규칙의 의미이라는 것을 알게 되었다. 또한 유아 주도적으로 규칙을 만드는 방법에 대한 관점도 변하였고, 규칙은 필요에 의해 언제든지 만들어지고 바꾸고 조정할 수 있는 융통성 있는 것임을 알게 되었다. 다음으로 연구자는 토의를 통한 규칙 조정하기 활동에 대한 교수-학습 방법이 달라졌다. 유아 자신들에게 불편함을 주는 문제 상황을 경험하고 이를 해결하기 위해 스스로 규칙 조정하기의 필요성을 인식하도록 동기 부여를 하였다. 또한 연구자는 유아에게 적절한 비계설정을 하여, 유아 주도적으로 토의를 통한 규칙 조정하기 활동을 격려하게 되었다.;This study purposes to examine what effect discussion-based rule-adjusting activities give to 5-year-old children's compliance and teacher's attitude, and thus to help those activities to continue in a systematic and beneficial way in the classroom environment. For the aim, the study asks following questions: 1. What effect do discussion-based rule-adjusting activities give to children's compliance? 2. What effect do discussion-based rule-adjusting activities give to teacher's attitude? The study was conducted to examine what influence discussion-based rule-adjusting activities have on 5-year-old children's compliance, and to improve teacher's instruction in respect to class discussion and rule application. A total of 33 children (boy 15, girl 18), aged 5, of Rainbow class in Sky Kindergarten in Hwasung Gyunggi Province were selected for the study. The study continued from August 1 to October 19, 2008. Children were asked to discuss and choose rules that were not well complied with and needed to be revised. I as an observer and teacher, joined the discussion, set up compliance observation criteria and observed and wrote children's compliance in an event-by-event basis. Pre-discussion observation was conducted for 5 days, September 1 - 5, 2008. 33 children were observed for 15 minutes every day, when children were likely to play as briskly as possible out of a 40-minute free-choice activity class. The observation time was a total of 75 minutes; fifteen minutes for five days. I positioned myself at the place where I could clearly see children play without disturbing their play. I counted the number of non-compliance in an event-by-event basis. Post-discussion observation was performed for a total of 75 minutes across 5 days, October 20 - 24, 2008. I used the same method for pre-discussion observation and focused on what changes they were showing in respect to compliance. I went over again the compliance observation criteria and kept a journal by myself. The study collected three sources of materials: pre-discussion observation, post-discussion observation and observer journal. The number of non-compliance was identified to compare and analyze behavioral changes of children before and after discussion. Observer journal which was written throughout the experiment was analyzed to identify two points: 'change of perspective on rules,' and 'change in using teaching-learning method.' Findings of the study as follows: First, the study found that discussion-based rule-adjusting gave a positive effect to children's compliance. Children were found to stick to their rules better than before discussion. Their improved compliance was found in pre-defined rules: limiting the number of players to a certain level; never tattling; clearing and organizing toys; and never running around in the classroom. Children understood the importance of adjusting rules through discussion activity and they willingly started to adhere to their rules. Second, the study found discussion-based rule-adjusting had a positive effect to the teacher. I started to consider rules in a different perspective and tried to improve and revise their instruction methods. Most of all, I experienced the change of perspective in respect to making children keep their rules. Rules should not be set for controlling children's behavior any more. Instead, I understood that rules make the rights of both teacher and children respected in a class environment and make their class more enjoyable and less stressful. I also realized that children have an ability of leading discussion by themselves and adjusting rules, and that rules are so flexible to be adjusted, revised and changed anytime whenever needed. In addition, I started to apply different teaching/learning method to the class. I motivated children to expose themselves to situations that could cause problems and to be aware of the importance of rule adjustment. Also, I provided appropriate scaffolding to children in order to encourage them to willingly participate in the rule adjustment activities.
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