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고등학교 1학년 영어 몰입 수학 수업의 설계와 실행에 관한 사례연구

Title
고등학교 1학년 영어 몰입 수학 수업의 설계와 실행에 관한 사례연구
Other Titles
A case study on an English Immersion Program in 10th grade high school mathematics
Authors
이화영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이용하
Abstract
본 연구는 영어 몰입 수학 수업을 설계하고 실행하는 과정에서 학생과 교사가 느끼는 어려움과 수업의 장단점은 무엇인지 살펴보고자 하였다. 국제계열의 A고등학교 1학년 학생을 대상으로 사례 연구를 진행하였으며 이를 통하여 영어 몰입 수학 수업을 고등학교 교육과정에 효과적으로 적용하기 위한 방안은 무엇인가를 모색하고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 고등학교 1학년 영어 몰입 수학 수업을 어떻게 설계하고 실행할 수 있는가? 1-1. 영어 몰입 수학 수업 과정과 교수-학습 자료는 어떻게 설계하였는가? 1-2. 영어 몰입 수학 수업 실행 과정에서 나타나는 특징은 무엇인가? 1-3. 영어 몰입 수학 수업에 대한 학생과 교사의 인식은 어떠한가? 2. 연구문제 1의 결과를 토대로, 영어 몰입 수학 수업은 어떻게 개선할 수 있는가? 2-1. 영어 몰입 수학 수업 과정과 교수-학습 자료는 어떻게 수정하였는가? 2-2. 수정된 영어 몰입 수학 수업 과정과 교수-학습 자료는 수업 실행에 어떤 영향을 주었는가? 2-3. 수정된 영어 몰입 수학 수업에 대한 학생과 교사의 인식은 어떠한가? 3. 효과적인 영어 몰입 수학 수업을 위한 방안은 무엇인가? 3-1. 영어 몰입 수학 수업의 수업 과정과 교수-학습 자료는 어떻게 설계하는 것이 바람직한가? 3-2. 영어 몰입 수학 수업을 위해 교육 환경은 어떻게 변화되는 것이 바람직한가? 연구 절차는 크게 1차 연구와 2차 연구로 구성하였다. 연구문제 1을 해결하기 위하여 1차 연구를 진행하고 1차 연구의 결과를 바탕으로 연구문제 2를 해결하기 위하여 2차 연구를 진행하였다. 연구문제 1을 해결하기 위해 1차 연구에서 집합 단원에 대하여 직접 영어 몰입 수업과정과 교수-학습 자료를 설계하고 수업을 실행하였다. 수업 실행 후에는 수업 실행 과정에서 나타나는 특징을 분석하고 수업에 대한 학생과 교사의 인식을 조사하였다. 연구문제 2를 해결하기 위해 2차 연구에서는 1차 연구의 결과에 대한 분석을 토대로 개선방향을 찾아보고 집합 단원의 수업을 수정하여 함수 단원에 대한 수업 과정과 교수-학습 자료를 설계하였다. 수업을 실행하고 수업 후에는 수정된 수업 과정과 교수-학습 자료가 수업 실행에 어떤 영향을 주었는지 관찰하고 수업에 대한 학생과 교사의 인식이 어떠한가를 조사하였다. 1차 연구와 2차 연구 후에는 연구 문제 3을 해결하기 위하여 고등학교 과정의 영어 몰입 수학 수업을 위한 수업 과정과 교수-학습 자료의 설계는 어떻게 이루어지는 것이 바람직하며 수업을 위한 교육 환경은 어떻게 변화되는 것이 바람직한가에 대하여 모색하였다. 본 연구의 결과로부터 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 단원의 내용을 차시별로 나누어 모두 영어로 수업하는 영어 몰입 수업 형태보다는 단원의 내용을 일부 차시에서 우리말로 정립하고 관련 수학용어를 확실히 익힌 후에 영어로 수업하는 영어 몰입 수업 형태가 적용하기가 수월하다. 학생의 입장에서는 수업에서 느끼는 혼란스러움과 개념이해의 어려움을 해결해주고 교사의 입장에서는 수업 진행시 문제풀이 시간을 더 많이 확보해주고 개념설명을 수월하게 해주는 장점이 있다. 둘째, 수학 개념과 영어로 된 수학용어가 연결이 되어야 영어로 수업을 할 수 있기 때문에 우선적으로 수학용어가 정리되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 고등학교 1학년 단계에서 활용할 수 있는 수학용어 정리 자료를 제작하였다. 셋째, 영어로 된 문제와 우리말 문제풀이를 병행한다. 이로써 영어로 수업한 내용에 대한 이해도를 확인하고 개념의 연결을 도와주고 대학입시 준비라는 학생들의 현실적인 요구사항도 충족시켜 줄 수 있다. 넷째, 수업 설계 및 실행 방식뿐만 아니라 교육 환경도 변화되어야 한다. 우리나라 교육과정에 대하여 잘 알면서 영어로 수업을 진행할 수 있는 교사의 수급을 위하여 여러 가지 교사 교육이나 교사선발 체제를 마련해야 할 것이다. 다섯째, 우리나라 고등학교 교육과정에 알맞은 영어 몰입 수학 수업을 위한 영어 몰입 교육과정과 프로그램 및 교수-학습 자료를 개발해야 한다. 고등학교 과정의 특성에 알맞은 영어 몰입 수학 수업 프로그램 및 교수-학습 자료를 교사 개인이 아닌 국가적인 차원에서 개발해야 한다.;The attention upon English Immersion Programs and schools adapting such programs are increasing in Korea. As a method of language education, Immersion programs are to use a second language as a means of learning other subjects. The second language is used only as a tool of communication, not as a subject. While a second language is used as a tool of communication in learning other subjects, it is important that all of the contents of the subject is covered. Thus, in order to make Immersion programs useful and effective, there has to be plenty of research done before carrying it out. The purpose of this study is to observe an English immersed mathematics class of 10th grade and survey the students and teacher that participate in it. It is to investigate the difficulties and advantages the students or the teacher experience in an English immersed mathematics class and find an efficient method of teaching high school mathematics, applying an English Immersion Program. The whole study was designed into two steps. Firstly, a first step study of an English immersed mathematics class was conducted. Data was collected through recordings, student surveys, and class observations of four classes of 'sets'. The classes were recorded and made as a script which was analyzed afterwards. As a result of the first step study, it turned out that students were satisfied with the English immersed program in terms of learning English and learning mathematical terms in a new way-in English. Learning in English made the subject more interesting and motivated some of the students as well. On the other hand, the difficulties that were pointed out were also due to the use of English. Students found learning mathematics in English confusing and had difficulties with new English math terms. Some students pointed out that using English as the teaching language limited the depth and level of the mathematical contents that are dealt in classes. Several suggestions were made by the students as a better way to conduct English immersed mathematic classes. First, they suggested to go through English math terms before learning the concepts in English. Second, they suggested to learn the main concepts in Korean first and then in English after acquiring the English math terms. To solve more problems in both English and Korean was also suggested. The second step study was conducted regarding these results and suggestions derived from the first step study. After four classes of 'functions' which were planned and designed differently and carefully designed based on the results of the first study, a second student survey was done. The survey consisted of three questions. First, it asked the students if they thought the new type of English immersed class of 'functions' showed a difference compared to the type of English immersed classes done on 'sets'. If so, it asked how much the class was improved regarding to what they suggested to be changed for a more efficient English immersed mathematics class. Secondly, it asked if these changes lessened any difficulties the students pointed out earlier in the first step study. And for the last, it asked the students which of the two types of English immersed classes they prefer. As a result, the students thought that the class was improved in most of the categorized suggestions. Many of the students pointed out that the class was improved in terms of acquiring new English mathematical terms before learning in English and previewing the contents in Korean first and using Korean when explaining complicated concepts. And as a result of this change, the students' confusion occurred by the use of English was lessened. The difficulties occurred by not knowing the English mathematical terms were declined. Moreover, it turned out to be that 69.6% of the students that responded to the survey preferred the English immersed mathematics class done on 'functions' in the second step study. With these results, we can conclude that first, to carry out an English immersed mathematics class in high school math, it is important to make sure the students acknowledge the math terms in English before learning the concepts in English. Second, it is effective to preview the main concepts in Korean and then in English after acquiring the English math terms so that there could be a connection between terms and concepts. To solve more problems in both English and Korean is also a useful plan in designing English immersed high school mathematics classes. On the other hand, there should also be support with research on curriculum and resources that could be used in English immersed classes. Because there is no such textbooks nor resources yet to be used, it takes too much time and effort for a single teacher to plan and prepare every detail of an English immersed mathematics class on his or her own. Thus, support should be given by a governmental level. Moreover, special training and support should be applied for teachers in order to understand the Korean high school mathematics curriculum and at the same time be able to teach in English.
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