View : 712 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor노선숙-
dc.contributor.author김도희-
dc.creator김도희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:30Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:30Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051867-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177705-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051867-
dc.description.abstractIn Korea, it is accepted that the quality of curriculum determines that of education as the national level curriculum is used to determine the contents and the method of lessons in school. And it is an important question how properly the textbook follow the national curriculum. Therefore, I will study features of the new curriculum which will be applied to the every first grade students, especially the 10th grade students, and I made following questions in order to investigate what the features of the textbook are in the revised curriculum. 1. How do the contents of the 10th grade textbook change? 2. What are the features of the revised textbooks? The findings of research are as following. Firstly, in the revised textbook of the 10th grade, the rote and complicated operation part is deleted and the parts which impose an too much heavy burden on the students are lessened. And the revised curriculum choose the mathematical signs which is only required and there are adequate movements of the contents to lighten the stress which students feel as they are in higher grades. Secondly, in order to analyze the features of the newest math textbook, I studied how the teaching and learning methods of the revised national curriculum are reflected in the textbook. As a result of that, some textbooks reflect the teaching and learning methods in the every lesson with the same form and the other textbooks address them in the lessons which are related with. Through this study, I derived following conclusions. At first, I compared the contents of the revised curriculum with that of the 7th curriculum and it shows that the revised curriculum follows well the object of the national curriculum, "lessening the quantity of learning by controling the contents and level". Secondly, every revised textbook includes teaching and learning methods of the national curriculum. However, it is regretful that some textbooks show which competence is needed to solve the problems only adding to those of an old textbooks even if they present new and creative ways to realize the learning and teaching methods. We could not find out all contents to learn specifically because this study was started before the nation developed a guide book on the revised curriculum. This makes me compare and analyze details which are related with the study. With the above comments, I want to make a following suggestion. Firstly, developers of national curriculum should make and announce a guide book and the curriculum at the same time so that teachers can comprehend the revised curriculum more specifically. Secondly, the writers of textbook should consider the effective teaching methods in all aspects in order to describe the details of national curriculum. Thirdly, in this study, I checked the features of curriculum and textbook in terms of the contents and the teaching and learning methods of the 10th grade only. Therefore we should do following study with other grades. Lastly, teachers should make an effort to give students the lesson with better teaching methods after they have a thorough grasp of the contents of textbook and curriculum.;우리나라는 현장에서 이루어지는 교수·학습의 내용과 방법을 국가 수준의 교육과정에서 명시함으로써 교육과정의 질이 곧 교육의 질을 결정한다고 볼 수 있다. 또한 현장에서 주 교재로 쓰이는 교과서가 교육과정을 얼마나 충실히 반영하고 있는지도 중요한 문제이다. 이에 본 연구에서는 내년부터 수학 교과에서 각 학교 급별 1학년부터 적용될 새로운 교육과정의 특징을 고등학교 1학년을 중심으로 알아보고, 개정된 교과서의 특징을 알아보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 개정 수학교육과정의 고등학교 1학년 학습 내용에는 어떤 변화가 있는 가? 2. 고등학교 1학년 개정 수학교과서들은 어떤 특징이 있는가? 본 연구에서는 Bereday(1964)의 비교모형을 오후진, 조덕형(2003)이 수정한 자료선정 및 수집-기술-병치-비교의 단계를 거쳐 분석하였는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개정 수학교육과정에서의 고등학교 1학년 학습 내용을 살펴 본 결과, 기계적이고 복잡한 계산은 삭제하고 학생들의 수준에 비해 어려웠던 부분을 약화시켰으며, 필수 기호만을 선정하여 사용하도록 하고 상위 학년으로 갈수록 커지는 학습 부담의 경감을 위해 내용을 적절히 이동시킨 것을 알 수 있었다. 둘째, 개정 수학교과서의 특징 분석을 위하여 개정 수학교육과정에 제시된 교수 학습 방법을 교과서에서 어떻게 반영하고 있는지 살펴 본 결과, 모든 단원에서 교육과정의 교수·학습 방법을 동일한 방식으로 반영하고 있는 교과서들도 있었으며, 각 항목별로 더 관련이 깊은 단원에서 집중적으로 반영하고 있는 교과서들도 있었다. 이상의 결과로부터 내릴 수 있는 결론 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 개정 수학교육과정과 제7차 수학교육과정의 고등학교 1학년 학습 내용을 비교한 결과, 개정 수학교육과정은 교육내용의 양과 수준의 적정화를 통한 학습 분량의 축소라는 교육과정의 개정 방향을 잘 따르고 있는 것으로 보인다. 둘째, 개정 수학교과서들은 모두 교육과정의 교수·학습 방법을 반영하고 있었다. 그러나 그 방법에 있어서 새롭고 창의적인 방법으로 제시하고자 노력한 흔적이 보이는 교과서들도 있었으나 기존의 교과서에서 제시하고 있는 문제에 어떤 능력과 관련한 문제인지 표시하는 정도에 그친 교과서들도 일부 있었던 점이 아쉽다. 본 연구는 개정 수학교육과정에 대한 해설서가 개발되기 이전에 시행된 것으로 학습 내용과 관련하여 보다 자세한 내용을 알 수가 없었다. 이 때문에 연구문제와 관련하여 세부적인 비교와 분석이 어려웠다. 이상으로부터 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 교육과정 개발자들은 교육과정과 교육과정 해설서를 동시에 개발·고시하여, 개정된 교육과정에 대한 보다 깊이 있는 이해를 도와야 할 것이다. 둘째, 교과서 집필자들은 교육과정에 명시된 사항들을 반영할 때, 효과적인 방법을 찾기 위해 고민해야 할 것이다. 셋째, 본 연구에서는 교육과정과 교과서의 특징을 고등학교 1학년에 한하여, 그 내용과 교수·학습 방법 측면에서만 살펴보았다. 그러나 후속연구로 다른 학년을 대상으로 한 연구도 이루어져야 할 것이다. 넷째, 현장의 교사들은 교과서에서 제시하고 있는 내용이 교육과정의 어떤 내용을 반영하고 있는 것인지 파악하여, 보다 나은 반영 방법은 없는지 고민하며 수업에 임해야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 용어의 정의 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 우리나라 고등학교 1학년 수학교육과정의 변천 = 4 B. 제7차 수학교육과정과 개정 수학교육과정의 비교 = 17 C. 선행연구 고찰 = 31 Ⅲ. 연구방법 = 43 A. 연구문제 및 연구절차 = 43 B. 분석기준 및 분석방법 = 45 Ⅳ. 연구결과 = 46 A. 개정 수학교육과정의 고등학교 1학년 학습내용 변화 = 46 B. 고등학교 1학년 개정 수학교과서의 특징 = 50 Ⅴ. 결론 및 제언 = 60 A. 요약 및 결론 = 60 B. 제한점 및 제언 = 62 참고문헌 = 64 부록목차 = 68 ABSTRACT = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent791521 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 1학년 개정 수학교육과정의 내용과 교과서의 특징 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageⅶ, 91 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE