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중학교 음악수업에서의 학습동기유발 실태조사 및 교수전략 개발

Title
중학교 음악수업에서의 학습동기유발 실태조사 및 교수전략 개발
Other Titles
An Investigation on Learning Motivation and Teaching Strategies for Music Class in the Middle School : With a focus on the ARCS Strategies by J. M. Keller
Authors
조성일
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
학습에 있어서 학습자들의 동기를 자극하는 일은 매우 중요하다. 학습자가 정한 목표에 성공적으로 도달할 때까지 학습행동을 밀고나갈 수 있도록 이끌어주는 힘이 학습동기로부터 나오기 때문이다. 그러나 이러한 학습동기의 중요성을 인식하고 있음에도 불구하고 교사가 교육 현장에서 학습자들의 학습동기를 지속적으로 유발시키는 것은 결코 쉬운 일이 아니다. 학습동기를 유발하는 흥미로운 수업을 준비할 시간이 충분치 못할 뿐만 아니라 새로운 교수방법이나 창의적인 전략들에 대한 정보에도 쉽게 다가갈 수 없기 때문이다. 특히, 음악교과에서 학습동기를 유발시킬 수 있는 구체적 교수방법을 제안한 사례는 거의 찾기 어려울 정도로 전무한 상황이다. 이에 본 연구에서는 중학교 음악수업에서의 학습동기유발 실태를 조사하여 이를 기초로 한 교수전략들을 개발하여 제시하고자 한다. 교수전략 개발을 위한 기초 자료를 수집하기 위해서 문헌연구와 조사연구를 실시하였으며, 문헌연구를 통해서는 이론적 기초 확립을, 조사연구를 통해서는 교수전략 개발을 위한 구체적인 전략들을 확보하였다. 조사연구에 사용된 학습동기유발 전략들은 켈러(J. M. Keller)의 ARCS(악스)전략을 중심으로 하였다. 본 연구의 대상은 학생과 교사로 구분된다. 학생의 경우 서울시 성북구 소재 S중학교 1학년에 재학 중인 총 228명의 학생 중 총 222명을 대상으로 하였고, 교사의 경우 서울·경기 소재 일반 중학교 9개교를 대상으로 각 학교당 1명의 음악교사를 설문대상으로 하였다. 조사도구는 설문지이며, 설문지 내용은 켈러의 ARCS 전략을 이론적 기초로 재구성 하였으며, 수집된 자료는 빈도분석으로 통계처리 하였다. 이에 따른 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 음악과목에 대한 중학교 학생들의 인식에 대하여, 설문대상자의 약 33%가 음악과목을 좋아하는 것으로, 약 40%가 좋아하지 않는 것으로 응답해 음악과목에 대한 호감도는 비호감도에 비해 약간 낮은 수준인 것으로 조사되었다. 그러나 음악과목에 대한 집중도를 묻는 질문에는 응답자의 약 12%만이 집중하지 못한다고 응답해 학생들은 음악과목에 대한 호감도와 관계없이 수업에 집중하는 것으로 조사되었다. 또한, 음악수업에 집중하기 힘든 시점에 대한 질문에는 응답자의 약 65%가 수업시작부터 중반까지(0분~30분)라고 응답하여 중반부 수업진행에 대한 보다 면밀한 수업준비가 교사들에게 요구된다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 효과적인 학습동기유발 전략에 대한 중학교 학생들의 인식은 전략에 따라 다른 것으로 나타났다. 우선 주의집중 전략에 대한 인식으로 ‘교사의 목소리 톤 변화’가 5점 척도 중 평균 4.01점으로 가장 효과적인 것으로 인식되었고, ‘탐구적인 질문과 주의집중 효과’는 5점 척도 중 가장 낮은 평균 2.00점을 기록해 거의 효과가 없는 것으로 인식되었다. 관련성 유발 전략에 대해서는 ‘학습내용에 대한 선행지식의 유·무’가 대체로 수업참여도와 관련된다고 인식하는 것으로 나타났으며, ‘수업내용의 미래 활용가능성’과 수업 중 ‘역할분담’ 또한 수업참여도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 자신감 유발 전략에 대한 인식으로는 ‘문제 난이도’가 학습 자신감에 비교적 높은 수준에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 수준차를 고려한 ‘개별질문’에 대해서는 응답자의 약 46%가 긍정적인 전략으로 인식하는 것으로 나타났다. 만족감 유발 전략에 대한 인식으로는 ‘칭찬’이 학업에 가장 열중하게 만드는 전략이고, ‘벌’은 학습동기에 부정적인 영향을 주는 것으로 조사되었다. 셋째, 학습동기유발에 대한 중학교 음악교사의 인식조사 결과는, 응답자 전원이 음악수업에서 동기유발이 중요하다고 인식하는 것으로 조사되었으며, 학생들의 학습동기를 유발하기 위해 모두가 노력하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 학습동기유발 수업을 준비하기 어려운 이유에 대하여는 ‘동기유발수업을 준비하기 위한 시간부족’이 가장 큰 이유인 것으로 조사되었다. 넷째, 음악수업에서 활용하고 있는 중학교 음악교사의 학습동기유발 전략에 대한 분석결과는 다음과 같다. 우선 현재 수업에서 사용하고 있는 학습동기유발 전략을 묻는 질문 중에서, 주의집중에 가장 효과적으로 사용하고 있는 교수매체로는 공연실황(영상매체)’을, 주의집중에 가장 효과적인 수업형태로는 ‘모둠수업’을, 수업시작 시 주의집중을 위해 주로 사용하는 전략으로는 ‘학습자들이 아는 실제 인물에 대한 일화나 구체적인 예를 제시’ 하는 방법을 가장 많이 활용하는 것으로 나타났으며, 수업 중 주의환기를 위한 방법으로 ‘목소리 톤에 변화주기’ 전략을 가장 많이 활용하는 것으로 분석되었다. 수업내용에 학습자를 관련시키기 위한 관련성 전략에 대하여는, 교사의 약 70%가 수업내용의 미래 활용가능성을 강조하는 전략을 사용하고 있는 것으로 나타났고, 학습자간 협동활동은 거의 제공하지 않는 것으로 나타났으며, 수업 중 학생들에게 친밀감을 주기 위해 1시간 수업동안 교사의 약 60%가 6-10명사이의 학생이름을 호명하는 것으로 나타났다. 학습자들에게 자신감을 주기 위한 전략으로는, 응답자의 약 70%가 ‘수업내용에 대한 아웃라인을 제공’하는 전략을 사용하고 있었고, 교사의 약 60%가 ‘쉬운 내용에서 어려운 내용으로의 수업 진행’방법을 사용하고 있었으며, 학습한 내용을 확인할 기회를 제공함으로써 자신감을 고취시킨다는 교사가 전체의 약 80%인 것으로 조사되었다. 학습에 대한 보상으로는 칭찬과 점수를 가장 많이 사용하는 것으로 나타났으며, 주로 질문이나 발표를 통해 학습한 내용을 확인하는 것으로 조사되었다. 학습활동에 대한 만족감을 주기 위한 전략으로는, 응답자의 약 80%가 즉각적인 격려와 칭찬을 전략으로 사용하고 있었고, 평가 후 외적보상을 제공하는 교사가 전체의 약 80%인 것으로 나타났으며, 응답자 전원이 공정한 평가를 한다고 응답하였다. 다섯째, 현재 사용하고 있는 음악교재에 대한 중학교 음악교사의 만족도를 묻는 질문에 대하여, 교사의 약 90%가 불만족하는 것으로 나타났고, 응답자 전원이 교재의 내용을 재구성하여 가르칠 필요성을 느끼는 것으로 조사되었다. 마지막으로, 본 연구에서는 위와 같은 조사결과를 토대로 중학교 1학년 서양기악음악 감상제재곡 중에서 하이든의 ‘놀람 교향곡’ 2악장을 선정하여 ARCS 전략을 적용한 1차시분의 교수-학습지도안을 개발하였다. 교수-학습지도안에는 수업 단계별로 적용 가능한 교수전략들이 제시되어 있으며, 각 전략들은 누구나 쉽게 적용할 수 있도록 세부계획안에 구체적으로 명시하였다.;It is extremely critical to stimulate the student's motivation in learning because it is the learning motivation that drives them through learning actions till they successfully reach the set goals. Despite the fact that the teachers are aware of the importance of learning motivation, there are some limitations with continuously stimulating the student's learning motivation in the class. Not only do the teachers lack time to study the teaching materials due to other school affairs, but also it is very difficult for them to have access to the knowledge and guidelines of creative and interesting teaching methods. In particular, there are very rare cases that suggest specific teaching methods to stimulate learning motivation in the subject of music. Thus this study set out to develop a teaching-learning instructional strategies for music appreciation to design an effective music class for middle school students. Literature study and investigation were conducted to gather basic data for the purpose. While literature study served to establish the theoretical foundation, investigation identified concrete strategies to develop an instructional plan. The learning motivation strategies used in investigation were based on the ARCS Strategies by J. M. Keller. The subjects of the study were divided into two groups: the teachers and the students. Total 222 of 228 seventh-graders attending S Middle School in Seongbuk-gu, Seoul made the student group. For the teacher group, a music teacher was chosen from each of nine middle schools in Seoul and Gyeonggi Province. A questionnaire was used as a survey tool, consisting of the items reconstructed based on Keller's ARCS Strategies. Collected data were statistically treated with frequency analysis. The analysis results were as follows: First, the middle school students' perceptions of the music subject were first examined. As a result, approximately 33% of them liked the music subject, about 50% said they concentrated on the music lessons well, and about 65% answered that it is difficult to concentrate on the class between the beginning and the middle part of the class(0~30 minutes). Second, their perceptions of effective learning motivation strategies were then examined. As for the concentration strategy, they gave average 4.01 points to "changes to the teacher's voice tone" on a five-point scale and thought that it's the most effective strategy. Meanwhile, they gave the lowest average 2.00 points to "inquisitive questions and the effective of concentration" and perceived that it had almost no effects. As for the strategy to remind connections, they thought "whether having prior knowledge of the lesson contents or not" was related to their participation in class. "Usability of lesson contents" and "role assignment" had positive impacts on their participation in class. As for the strategy to boost confidence, "difficulty level of questions" had positive influences on their learning confidence. As for the "individual questions" strategy, about 46% of the students perceived its positive effects. And as for the strategy to induce satisfaction, they believed that "praise" helped them to commit themselves to learning and "punishment" had negative impacts on their learning motivation. Third, the middle school music teachers' perceptions of learning motivation were then investigated. All of them said that motivation was important in music class and that they worked hard to motivate the students for learning. They cited "lack of time to prepare for lessons to stimulate the student's learning motivation" as the most difficult part in learning motivation. Fourth, it is examined how the music teachers used the learning motivation strategies during music class. First, they were asked about the learning motivation strategies currently used by them. They most used "performance video clips(image media)" as the most effective teaching medium to induce the students to concentrate on lessons, "group lessons" as the most effective type of lessons for concentration, and "giving an anecdote or a specific example regarding a figure familiar to the students" as the usual strategy they employed before starting a lesson. It is also analyzed that the strategy of "changing the voice tone" was most used by the teachers to call the students' attention during class. As for the strategy to connect the students to the lesson contents, about 70% used a strategy to emphasize the potential use of the lesson contents in future and provided few opportunities for the students to do cooperative activities. In order to present themselves intimate to the students, about 60% of the teachers called the names of six to ten students during a one-hour class. As for the strategy to boost the students' confidence, about 70% "offered an outline for the lesson contents," about 60% "moved from easy parts to difficult ones," and about 80% provided them with a chance to check what's taught. It also turned out that the teachers usually resorted to questions and presentations to check what has taught and most used praises and points as a reward for learning. Approximately 80% used immediate encouragement and praise to have the students feel satisfied with learning activities and offered external rewards after evaluation. And all the teachers responded that they engaged in fair evaluations of the students. Finally, it was examined how much satisfied the teachers were with the teaching materials used in music class. About 90% were dissatisfied with them, and all the respondents felt a need to reconstruct the contents of the teaching materials. Based on the research findings, a two-hour teaching-learning instructional plan was developed for the Second Movement of Surprise Symphony by Haydn among the appreciation pieces for Western instrumental music for seventh graders. The instructional plan contained ARCS strategies applicable to each stage of lesson, and each strategy was described in details for easy application by anyone.
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