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인터넷을 통한 사회참여활동이 청소년의 정치 효능감에 미치는 영향

Title
인터넷을 통한 사회참여활동이 청소년의 정치 효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Social Participation Activity by Internet on the Political Efficacy in the High School
Authors
이지은
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성훈
Abstract
The political efficacy is raised by direct participation experience, not simply the cognition on the necessity of political participation. The participation activity by high school students can be an important means to bring up active citizen, but they have little chances to participate direct and self-activity because of entrance examination and study. It is the internet that does not only disturb study but also demand time and space limitation for direct social participation activity. Therefore, the internet is the one of closest means because most high school students use this. The objectives of this study is to survey kinds of participation activity on internet and identify the effects of the active participation activity by internet on the political efficacy in the high school students compared with the inactive. The specific research questions set according to the objectives of this study are as follows: 1. How degree is the social participation activity by internet in the high school students? 2. Does the social participation activity by internet have the effects on increasing political efficacy? The survey is conducted four high schools in Seoul and Kyunggi-do and 569 pupils who were selected by random sampling received to the questionaire of this study and responded it. The data was carried out using SPSS 13.0 program and the results of data was analyzed by frequency analysis and multiple regression. The results of this study are as follow. First for all, many high school students have experienced social activities by using internet. Most activities they did are reading the articles and writing their thoughts, because it is considered that they could express their own opinion and it did not demand much time. But only a few students joined and acted in citizen group and sent e-mail for protest or support about political concern. Second, these participation activities by internet had significance differences to extend a meaning of active political participation. As a result of multiple regression, the primary factors which had effects on political efficacy were participation activities by using internet, political concern, school career of their father, and grade of social study in order. Also, the relative importance which had effects on political efficacy among independent variables was analyzed as political concern> participation activities by using internet>school career of their father>grade of social study. It might be considered that the participation activities by internet have the effects on political efficacy. This research was intended to analyze the significant influence of patterns of using internet on the political efficacy based evidence. It is expected that various programs and chances which can have the effects on political efficacy will be offered for activating social participation activities by using internet.;정치 효능감은 단순히 참여의 필요성만으로 높아지는 것이 아닌 직접적인 참여활동 경험을 통하여 길러지게 된다. 청소년의 참여활동은 능동적인 시민의 양성이라는 시민교육의 목표를 현실화하는데 중요한 도구가 될 수 있으나 청소년의 경우 입시나 학교공부로 인하여 자발적이고, 직접적인 참여활동을 하기란 쉽지 않다. 학교 공부에 방해되지 않으면서도 직접적인 참여활동을 하기 위해서는 시간적, 장소적인 제약이 따르지 않는 무언가가 필요한데 이것이 바로 인터넷이라는 공간이다. 또한 10대 청소년의 대부분이 인터넷을 이용하고 있으므로 인터넷은 청소년들에게 가장 가까이 있는 매체이기도 하다. 본 연구는 인터넷상에서 이루어지고 있는 참여활동들과 이러한 참여활동들을 경험한 청소년들의 정치 효능감이 활동을 하지 않은 청소년과 비교하여 다르게 나타나는지를 알아보는데 목적이 있다. 정치 효능감에 영향을 주는 변인으로서 청소년의 참여활동에 관한 선행연구를 토대로 인터넷 참여활동을 조사하여 인터넷 참여활동과 정치 효능감과의 관계를 분석하고자 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년의 인터넷을 통한 사회참여활동은 어느 정도인가? 2. 인터넷을 이용한 사회참여활동이 정치 효능감 증가에 영향을 미치는가? 자료 수집을 위하여 총 600부의 설문지를 서울지역과 경기지역 4개의 고등학교에 배부하였고, 이 중 통계처리를 하기에 적합하지 않은 응답지를 제외하고 569명의 응답 자료를 가지고 분석을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS V13.0을 사용하여 실시하였으며, 본 연구의 주요 분석방법으로는 응답자의 특성과 인터넷 참여활동 경험에 대한 내용을 분석하기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 인터넷을 이용한 사회활동 참여가 정치 효능감에 미치는 영향을 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 정치 효능감 문항에 대한 요인분석을 실시하여 다중회귀분석을 위한 종속변수를 선정하였으며, 변수 상호간의 관계를 알아보기 위한 다중상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터넷을 통한 사회참여활동에 대해 연구한 결과 설문에 응답한 전체 569명의 청소년 중에 11가지의 사회참여활동 유형 중 한 가지 이상의 참여활동을 경험한 학생은 234명, 인터넷참여활동을 전혀 경험하지 못한 학생은 335명으로 조사 결과 밝혀졌다. 청소년들이 인터넷을 이용하여 가장 많이 하는 활동은 인터넷 신문기사나 다른 사람들이 올린 게시 글을 보고 댓글을 다는 활동으로 이는 짧은 글로 자신의 생각이나 입장을 명확하게 표현할 수 있고 오랜 시간이 걸리지 않기 때문에 많은 청소년들이 쉽게 경험한 것으로 추정된다. 그 다음으로 많은 수가 경험한 참여활동은 인터넷 포털 사이트나 인터넷 카페의 자유 토론방에 자신의 의견을 올리는 활동이고, 개인 홈페이지에 사회문제에 대한 의견을 게재한 경험은 세 번째로 많은 청소년이 경험한 참여활동 유형이다. 그리고 사이버 시민단체 가입 후 활동을 하거나 정치적 관심사항에 항의 및 지지메일을 발송하는 활동 등과 같이 적극적인 활동들은 극히 적은 수의 청소년들이 경험한 것으로 연구결과 밝혀졌다. 둘째, 인터넷 참여활동은 정치 효능감에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 변수임을 알 수 있다. 다중회귀분석 결과 정치 효능감에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 변수로는 인터넷 참여활동, 정치에 대한 관심, 아버지의 학력, 사회과 성적으로 나타났으며, 인터넷 참여활동을 하는 경우가, 정치에 대한 관심이 있는 경우가, 아버지 학력이 초대졸 이상인 경우가, 사회과 성적이 좋은 경우가 정치효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 또한 정치 효능감에 영향을 미치는 독립변수 간 상대적 중요도는, 정치에 대한 관심 > 인터넷 참여활동 > 아버지의 학력> 사회과 성적순으로 정치 효능감에 영향을 미치는 것으로 나타나 인터넷 참여활동은 정치효능감에 영향을 미친다는 것을 입증할 수 있었다. 본 연구는 인터넷을 이용한 사회참여활동이 청소년의 정치 효능감에 유의미한 영향을 미치는 가를 실증적으로 분석하여, 정치 효능감에 영향을 미치는 인터넷참여활동을 위한 다양한 프로그램 마련과 인터넷을 이용한 사회참여활동의 활성화를 모색하는 계기가 되길 기대한다.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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