View : 599 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author노희정-
dc.creator노희정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:17Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000052640-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177571-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000052640-
dc.description.abstractThis research was conducted to change certain aspects of education, promote its adaptability in the highly informationalized and industrialized society of the 21st century through analysis of the problems and limits of the present social studies curriculum, enhance the effects of social studies through reference to the newspaper already acknowledged as an effective teaching material to accomplish the goals of social studies, review the problems accompanying the execution of NIE and finally to provide efficient plans for making most of NIE. To achieve this aim, problems of the present Korean social studies curriculum were investigated through reference to relevant documents in literature and situations of NIE utilizing newspapers in education as an extracurricular teaching material were examined. And then 43 teachers in charge of social studies at the high schools in Seoul and Kyonggi province and 594 second-year boy and girl students of KyongAn high school at which this researcher works were sampled as the subject of this research. And a questionnaire was made up to collect and analyze data on the actual circumstances of social studies. And the results of this research can be summarized as follows: 1. The execution NIE in the social studies curriculum stimulates students' motivations to learn and extends their thinking ability and the goal of social studies itself. 2. NIE makes student take an educational view of the contents of newspaper (including non-educational contents) and digest them. 3. To activate NIE, the in-service training of teachers should be expanded and teachers must drill NIE teaching skills. 4. To activate NIE, teachers need to cultivate their capability of utilizing the newspaper in teaching. 5. To activate NIE, both teachers and students should be provided relevant guide books, teaching/learning aids, the right of editing special NIE corner (especially for NIE coordinators and teachers), and well-timed information through internet. What these results imply is as follows: First, teachers should gradually cultivate their capability of utilizing the newspaper as a teaching material and make effort sot cope with the developments of media. Second, teachers should pay attention to heighten the utility of electronic newspaper as well as literal newspaper. Third, cooperative systems between community curriculum research societies and newspaper publishing companies should be established to arrange more effective and high-level teaching materials. ;본 연구는 고도의 정보화·산업화 속에서 21세기 사회에서의 적응력을 키우고 교육의 모습을 변화시키기 위해 현행 사회과 교육의 문제점과 한계를 인식하고, 사회과 학습목표 도달에 보다 효과적인 학습자료로 인식되고 있는 신문을 통해 사회과 교육 학습 효과를 높이고 NIE실시에 따르는 문제점을 검토하여 효율적인 NIE활용방안을 마련하고자 시도하였다. 이러한 목적을 달성하고자 우선 문헌연구를 통해 우리나라 사회과 교육의 문제점을 살펴보고 교과서 이외의 학습자료로 신문을 교육에 활용하는 NIE에 대하여 고찰한 후 서울·경기지역 고등학교 사회과 담당 교사 43명과 본 연구자가 근무하는 경안 고등학교 2학년에 재학중인 남·여학생 594명을 대상으로 질문지에 의한 실태조사를 하여 분석하였다. 그 결과를 분석·정리해 보면 다음과 같다. 1. 사회과 교육에서 NIE실시는 학습동기 유발과 사고력 및 사회과 학습목표를 신장시킨다. 2. NIE는 신문의 모든 내용을(비교육적 내용 포함)을 교육적 시각으로 바라보고 소화해 낼 수 있도록 한다. 3. NIE를 활성화하려면 교사 연수가 확대 실시되어야 하며 교사가 NIE에 대한 교수법을 수용해야 한다. 4. NIE를 활성화하려면 교사가 신문을 교재화 할 수 있는 역량을 키워야 한다. 5. NIE를 활성화하려면 교사나 학생에게 수업시간에 신문을 이용하도록 도와주는 안내 책자나 교재, NIE코디네이터와 교사 등을 통한 NIE 특별 면 편집 등의 활동이 필요하며 인터넷 공간을 활용하여 시효 적절한 정보가 제공되어야 한다. 이상의 결과에 따른 본 연구에서의 시사점은 첫째, 점차 사회과 교사들이 신문을 교재화 할 수 있는 역량을 키워야 할 것이며 매체의 발달에 따른 활용 능력을 신장시키는데 노력을 기울여야 할 것이다. 둘째, 지면 뿐만이 아닌 전자 신문에 대한 활용도를 높일 수 있도록 관심을 기울여야 할 것이다. 셋째, 지역 교과 연구회나 지역 신문사와의 협조체제를 구성하여 효과적이고 보다 수준 높은 교재구성을 시도하여야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 방법 및 제한점 3 II. 이론적 고찰 5 A. 사회과 교육 5 1. 사회과 교육의 목표 5 2. 사회과 (경제)교육의 문제점과 개선방안 11 B. NIE(Newspaper In Education) 16 1. 신문의 개요와 특징 16 2. NIE의 개념과 목적 21 3. 사회과 학습자료로서 신문자료의 유용성 27 4. NIE의 학습 효과에 대한 선행연구 분석 29 C. NIE의 방법 33 1. 교재 대상에 따른 분류 33 2. 수업 구성 형식에 의한 분류 35 3. 신문 활용 방법에 의한 분류 37 III. 연구 절차 41 A. 연구 가설 41 B. 연구의 대상 41 C. 자료처리 방법 42 IV. 사회과 교육에서의 효율적 NIE 활용방안 연구 결과 및 해석 43 A. 사회과 교육에서의 NIE-학생 43 1. 조사 대상자의 일반적 사항 44 2. 신문과 학습자료 45 3. 학습자료로서의 신문 47 4. NIE의 기본사항 48 5. NIE의 사회과교육 목표달성 정도 49 6. 성별에 따른 신문활용교육효과 차이 51 7. 구독과 관련된 신문활용 교육효과 차이 분석 52 8. 읽는 방법에 따른 신문활용 교육효과 차이 58 9. NIE 수업 시 활용지면에 따른 교육효과 차이 분석과 신문내용에 따른 신문 활용 교육의 학습효과 60 10. NIE에 대한 사회과 목표도달의 학습효과 63 B. 사회과 교육에서의 NIE-교사 65 1. NIE의 현실 66 V. 요약 및 결론 69 A. 요약 69 1. 연구의 필요성과 목적 69 2. 연구의 설계와 실행과정 69 3. 설문지 검증 및 분석 70 4. NIE에 대한 수업평가서 분석 70 B. 결론 71 C. 제언 72 참고문헌 73 부록 75 ABSTRACT 88-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2192877 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleNIE를 통한 사회과 교육 학습효과연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle인문계 고등학생을 중심으로-
dc.format.pageviii, 90 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 일반사회교육전공-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE