View : 767 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이영하-
dc.contributor.author현미숙-
dc.creator현미숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:15Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051557-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177554-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051557-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to confirm it is proper or improper according to the claim by Choi Ji-An(2008) that we must emphasize connections with the contents for the concept of distribution, and aims centered on behaviors(motive) for why do we learn a frequency table? why do we learn a histogram?, and so on from among plans to increase efficiency of guiding statistical concept through experimental study. According to this, the research problem is set as follows to achieve the purpose of this study. 1. Is there any difference of educational achievement between the experimental group emphasizing connections with the contents for the concept of distribution and aims centered on behaviors(motive), and the control group otherwise in guiding the unit of statistics to 1st grade in target middle school? 2. Is there any difference of mathematical attitude(self-concept of curriculum, attitude toward curriculum, and learning habit for curriculum) between the experimental group emphasizing connections with the contents for concept of distribution and aims centered on behaviors(motive), and the control group otherwise in guiding the unit of statistics to 1st grade in target middle school? To solve research problems above, experimental class was conducted to top and middle ranking 34 students in 1st grade of middle school located in Gyunggi-Do Goonpo-Si which the researcher worked in. As the result of this study, although extremely restrictive generalization may be possible only, statistics class emphasizing connections with the contents of the concept of distribution and aims centered on behaviors(motive) had statistically significant difference in students' educational achievement and mathematical attitude(self-concept of curriculum, attitude toward curriculum, and learning habit for curriculum) in 95% of confidential level. The study was performed to grasp supplement in guiding the concept of distribution of the unit of statistics through the result of response to the question of educational achievement from this study, and the experimental class, and to apply it as the data for guiding the concept of distribution in class.;본 연구에서는 통계적 개념 지도에서의 개선안 중 분포개념에 대한 내용연계성과 도수분포표를 왜 배우는가? 히스토그램을 왜 배우는가? 등에 대한 행동중심적(동기적) 목표를 강조해야 한다는 최지안(2008)의 주장에 따라 그 타당성의 여부를 실험연구를 통해 확인하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적을 이루기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 중학교 1학년 통계단원 지도에 있어서 분포개념에 대한 내용연계성과 행동중심적(동기적)목표를 강조한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 학업 성취도에 있어서 차이가 있는가? 2. 중학교 1학년 통계단원지도에 있어서 분포개념에 대한 내용연계성과 행동중심적(동기적)목표를 강조한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단의 수학적 태도(교과에 대한 자아개념, 교과에 대한 태도, 교과에 대한 학습습관)에 있어서 차이가 있는가? 위의 연구문제를 해결하기 위하여 연구자가 근무하고 있는 경기도 군포시 소재 중학교 1학년 중상위권 학생 34명을 대상으로 실험수업을 실시하였다. 본 연구의 결과 극히 제한적인 일반화만 가능하겠으나 분포개념의 내용연계성과 행동 중심적(동기적) 목표를 강조한 통계수업이 학생들의 학업성취도와 수학적 태도(학생들의 교과에 대한 자아개념, 교과에 대한 태도, 교과에 대한 학습습관)에 있어서 95% 신뢰수준에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 학업성취도 문항 반응결과와 실험수업을 통하여 통계단원 분포개념 지도에서의 보완점을 모색하고, 교육현장에서 분포개념 지도 자료로서 활용할 수 있도록 연구하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 통계교육의 목표 = 4 B. 통계적 개념 = 5 1. 분포 개념 = 6 2. 요약 개념 = 6 3. 표본 개념 = 7 C. 7-나 통계단원에서의 분포 개념 = 7 D. 선행연구 = 9 1. 분포개념 발달 관점에서 교육과정 및 교과내용 분석 = 9 2. 중학교 1학년 통계단원에 나타난 분포개념에 관한 분석 = 10 3. 중학교 1학년 통계단원 내용 연계성에 대한 보완점 = 11 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 13 A. 연구대상 = 13 B. 연구절차 = 14 C. 검사도구 = 17 1. 학업 성취도 검사 = 17 2. 수학적 태도 검사 = 21 D. 실험연구 = 24 1. 실험도구 = 24 2. 집단별 지도계획 및 수업진행 = 24 3. 집단별 수업지도안 = 29 E. 자료처리 및 분석 = 49 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 50 A. 실험집단과 통제집단의 사후 검사 결과 분석 = 50 1. 학업성취도의 변화 = 50 2. 집단별 사전, 사후 학업성취도의 변화 = 51 3. 학업성취도 문항 반응 해석 = 52 4. 수학적 태도의 변화 = 56 5. 집단별 사전, 사후 수학적 태도의 변화 = 59 Ⅴ. 결론 및 제언 = 60 A. 결론 = 60 B. 제언 = 61 참고문헌 = 63 부록-1. 사전 학업 성취도 검사지 = 66 부록-2. 사후 학업성취도 검사지 = 69 부록-3. 수학적 태도 검사지 = 72 부록-4. 통제집단의 지도안 = 75 ABSTRACT = 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5128936 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중학교 1학년 통계단원에서 분포개념의 내용연계성과 행동중심적 목표를 강조한 수학수업의 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effect of Math Class Emphasizing Connections with the Contents and Aims Centered on Behaviors(Motive) of Concept of Distribution in Unit of Statistics in 1st Grade of Middle School-
dc.creator.othernameHYUN, MI SUK-
dc.format.pageⅷ, 84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE