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연어 주석이 우연적 연어 학습에 미치는 영향

Title
연어 주석이 우연적 연어 학습에 미치는 영향
Other Titles
The effects of collocation glosses on incidental collocation learning in Korean
Authors
오유영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
The purpose of this study was to find out the effects of the collocation glosses on the incidental learning of Korean collocation. In this study, glosses were chosen as a way to learn collocation which is one of the vocabulary categories. It is to be considered whether it is effective on the learning of form and meaning of collocations and memory effect as well for students to be provided collocation glosses. Target vocabulary words were multiple-choice and single glosses. The study was implemented at a language institute affiliated with a university in Chungchung Province with 45 Chinese learners. This study compared the three groups of learners. Three groups of learners were included; A group using multiple-choice glosses. A group using single glosses. A group left their own to study with no glosses and taking the first post test of a form and meaning of collocations. After one week, this independent study group was set on the second post test to check their memory effect. Collected data were used in SPSS for Win 14.0 and depending on research questions, it went into technical statistics, one-way ANOVA or paired-samples t-test. In addition, Scheffe'’s test was used in the post evaluation. Research questions are the below. Question 1. Do collocation glosses take a significant effect on collocation learning? Question 2. Which one is more effective to acquire meaning or form of collocation when learners get glosses? Question 3. Do collocation glosses take a significant effect on memory effect of incidental collocation learning? The following are the results of the studies I have conducted. First, after implementing one-way ANOVA to see whether the collocation glosses influence on incidental collocation learning or not, it showed that there was a significant difference among three groups. Through Scheffe'’s test, multiple-choice glosses was more effective than singe glosses. Second, conducting paired-samples t-test to find out which one is more effective to acquire meaning or form of collocation for learners provided glosses, it showed that both of multiple-choice and single glosses had positive effect on learning form and meaning on collocation. However, they were more effective on learning meaning of collocation. Thirdly, to know if collocation glosses take a meaningful effect on memory effect of incidental collocation learning, one-way ANOVA and Scheffe'’s post test were conducted among three groups. Within each group, paired-samples t-test was used to check the difference between the first and the second post tests. The result indicated that there was a significant difference among groups. Besides, multiple-choice glosses were the best effective. Checking the memory effect, the entire three groups showed a significant decline. The multiple-choice glosses group showed the least decline, however. Therefore, it turned out to be the most positive effect on learners to provide the multiple-choice glosses. After the experiment, this study shows that the multiple-choice glosses take the best effect on acquiring the form and also the meaning of collocation. Accordingly, when we make reading materials, it is recommended to use the multiple-choice glosses positively for collocation learning. Furthermore, we can see the importance of extensive reading that leads to unintentional vocabulary learning through this study. As a conclusion, based on the results that collocation glosses have a positive effect on learning the form as well as the meaning, teaching vocabulary, it is encouraged to teach students using collocation, not individual words, and present collocation as a learning material.;본 연구의 목적은 어휘 범주의 하나인 연어를 학습하는 방법으로 주석을 선택하여 연어 주석이 우연적 연어 학습에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연어 주석을 제공하는 것이 연어의 의미와 형태 습득에 영향을 미치고 기억 효과에도 효과적인지를 고찰해 보고자 한다. 본 연구를 위해 충청권에 위치한 대학교의 부설기관에서 한국어를 배우고 있는 중국인 학습자 45명을 대상으로 실험을 하였다. 실험 집단에는 선다형 주석과 단일형 주석을 제공하고 통제 집단에는 주석을 제공하지 않았다. 두 종류의 지문을 읽은 후 1차 사후 연어 의미, 형태 평가를 실시하였고 기억 효과를 알아보기 위해 일주일 후 2차 사후 연어 의미, 형태 평가를 시행하였다. 수집된 자료는 SPSS for Win 14.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 기술통계, 일원분산분석(one-way ANOVA), 대응표본 t-검정(paired-samples t-test)을 실시하였으며, 사후검증 방법으로 Scheffe's 검정을 실시하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 연어 주석이 우연적 연어 학습에 유의미한 영향을 미치는가? 연구 문제 2. 주석을 제공하는 것이 연어 의미 습득과 연어 형태 습득 중 어느 것에 더 효과적인가? 연구 문제 3. 주석이 우연적 연어 학습의 기억효과 면에 있어 유의미한 영향을 미치는가? 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연어 주석이 우연적 연어 학습에 영향을 미치는지 알아보기 위해 주석의 유형별로 일원분산분석을 실시한 결과 집단 간 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 어느 유형의 주석이 가장 효과적인지 알아보기 위해 Scheffe' 사후검정을 실시한 결과 선다형 주석이 가장 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 주석을 제공하는 것이 연어의 의미와 형태 습득 중 어느 것에 유의미한 영향을 미치는지 알아보기 위해 집단 내에서 대응표본 t-검정을 실시하였다. 분석 결과 선다형 주석 집단과 단일형 주석 집단 모두 연어 의미와 형태 습득에 긍정적인 영향을 주었지만 연어 의미 습득에 더 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 주석이 우연적 연어 학습의 기억효과 면에 있어 유의미한 영향을 미치는지 알아보기 위해 집단 간에 일원분산분석과 Scheffe' 사후검정을 실시하였고, 집단 내에서 1차와 2차 사후 연어 평가의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-검정을 실시하였다. 분석 결과 1차 사후 연어 평가와 마찬가지로 집단 간 유의미한 차이가 있었고 주석의 유형별로는 선다형 주석이 가장 효과적인 것으로 나타났다. 집단 내 기억 효과를 살펴본 결과 세 집단 모두 1차와 2차 사후 연어 평가에서 유의미한 하락폭을 보였다. 그러나 선다형 주석 집단의 하락폭이 가장 작게 나타나 선다형 주석을 제공하는 것이 기억 효과에도 가장 긍정적인 효과를 주는 것으로 판명되었다. 본 실험 결과 선다형 주석이 연어 의미와 형태를 습득하는 데 있어 가장 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 읽기 자료를 제작할 때 선다형 주석을 적극적으로 사용하여 연어 학습에 활용할 수 있을 것이다. 또한 다독이 의도하지 않은 어휘 학습을 유도하였기 때문에 다독의 중요성도 다시 한번 입증되었다고 볼 수 있다. 주석을 제공하는 것이 연어의 의미뿐만 아니라 형태 학습에도 영향을 주었기 때문에 어휘를 가르칠 때 개별 어휘를 지도하는 것보다 연어의 형태로 가르치고 학습 자료에 연어를 제시하도록 권장해야 하겠다.
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교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
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