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고산 시가의 미학적 연구

Title
고산 시가의 미학적 연구
Authors
이정자
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
미가 이론적으로 나오기는 Plato plotinos 부터였다. 오늘날 미학에서 미의 의미는 지각대상의 특성이며 그 고유가치로서 모든 예술가치의 총개념이다. 미학(Aesthetico)란 학은 Alexander Gottlib Baumgarten(1714~1762)이 최초로 Aesthetica란 용어를 하나의 특수한 학명으로 내 놓은 이후 실질적으로 독립된 하나의 학문으로 발전시킨 자는 Immanuel Kant(1724~1804)이다. 감정이입 미학은 R.Vischer(1848~1933)에 의해 최초로 그 개념이 미학상의 명사로 제출된 후 19c 후반의 Voliet와 Lipps가 주창했다. Lipps는 미학에서 먼저 쾌감을 분석하여 미의식에서의 주객관의 합일관계를 규명하였다. 고산은 선조 20년에서 현종 13년까지 산 유학자요 정치가요 시가인이다. 특히 조선의 역대 시가인중에서도 자연미를 표출한 제일인자이다. 자연미는 동서를 막론하고 시인에 의하여 발견되었다. 자연은 시인의 미적 관조의 대상이 되어 시인 특유의 상징과 아름다운 시어로 표현될 때 그것은 자연미로서의 가치를 다하는 동시에 예술미로 승화된다. 오우가에 나타난 고산의 미의식은 대상과 나가 혼연일체가 된 무아의 장에서 순수한 감정이입으로 영상된 일체의 내용은 대상자체의 고유가치로써 동을 부정한 정적인 존재다. 이는 선을 추구하는 고산 자신의 이상적 관념과 더불어 나온 실존적 포상으로 고산은 자연의 오우에게 5가지 부동의 정적 지속감정을 이입시키므로써 자기정화와 자의식에 처한 의지를 표출했다. 만흥에서의 자연미에 도취된 임천한흥의 표출은 도의 법리에 순응, 동화하려는 적극적이면서도 주대적인 도에의 귀일성으로 귀결되었다. 어부사시사는 고산 전생애의 반영으로 여겨지는 유가사상과 도가사상이 공존하고 있다. 전자는 주로 고사성어에 이입시킨 자아감정을 현실과 직결되었으며 후자는 사물에 한하되 거리감을 두는 자연의 초연성으로 표출되었다. 고산에게 있어서 시어의 상징성은 단순한 비교나 비유로서는 사용되지 않았고 전적으로 관념의 연합에 의존 함으로써 은유적인 표현이다. 따라서 보다 근원적이며 고차적으로 언어의 우연성을 탈피하여 시어의 예술성에 접근하였다.;The Beauty Theory has been maintained by various philosophers since the day of Plato and Plotinus. The Beauty Theory proposes to distinguish aesthetic value from other species of value as that sort of value in a perceptual object that is conferred upon it by its beauty. The beauty Theory may be summed up in three sentences. 1. Beauty is a regional quality of perceptual objects. 2. Beauty is intrinsically valuable 3. "Aesthetic Value" means "value that an object has on account of its beauty" Kosan was a confucianist, stateman, and poet; lived from 1587 to 1671 (King Sunjo 20 -Hyunjong 13, Yi Dynasty). All his life was the path of thorns. Petry was the emotional vent to the stateman poet, racked by court intrigues and tactional feuds, yet idealistic and romantic and loyal in his attitude as a subject to the monarch. He, however, mostly sang about Nature, in which he was Archetypes of all things reflected. He also finds his resting place in the Nature, the lasting surroundings with which man can be in perfect harmony. Immersed in it he was reminded that his soul and the soul and the soul of Nature is of the same essense and organization. A sense of beauty of Kosan found in the Song of Five Friends, is expressed with the static Aspect denying the movement, will of self-purification and self-consciousness is manifest throughout the piece. In Manheung the idea of "Returning to Nature (Archetype)" is well wrought out acdcording to the principles of Tao. In "Eobusasisa" two thoughts are seen to exist concurrently Confucist and Taoist; the image of a waiting stateman scholar and that of taoist, self-sufficient: the universe of harmony and beauty. The three main functions of his poetic imagery may be classified under the headings: Symbol, metaphor, Simile. In Kosan, the imagery of pretic language used metaphorical images by the unity of ideas. It is an realization of an artistic language transcending its accidentalism.
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