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J. S. Bach suite에 대한 소고

Title
J. S. Bach suite에 대한 소고
Authors
이인숙
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Suite은 Baroque시대의 대표적인 기악곡형식이었던 것으로서 서양음악사 최초의 다악장형식이다. 16세기전반에 걸쳐 유행했던 무곡들이 변모해서 Suite이라는 하나의 뚜렷한 기악형식을 이루게 되었던 사실은 기악발달의 과정에 있어서 커다란 중요성을 지니고 있다. 그러나 초기의 Suite에는 일정한 법칙이나 원리가 없다가 17세기 초기에 독일 작곡가 -P.Peuer1, I.Posxh, S.Scheidt, J.H.Sxhein- 등에 의해서 통일된 Suite형식이 추구되었으니, 그들나름의 이른바 표준형식을 만들었던 것이다. 여기에 반해서 프랑스 Clavecin주자들은 고정된 형식이 배제된 자유로운 형식의 Suite을 만들었는데, 그들은 주로 무곡의 양식화된 표현법의 정립에 노력했다. 이러한 과정을 거쳐서 1650년 Froverger에 의해 Suite의 표준형식이 형성되었는데, 그것은 속도의 완급을 엇갈리게 배열시킴으로써 만들어지는 것으로 Allemande, Courante, Sarabande, Gigue의 4개 기본악장이 주축을 이루고 있다. 그 후 Suite은 F.Couperin, Rameau 등 Baroque시대의 대표적 작곡가들을 거쳐 J.S.Bach에 와서 그 절정을 이루게 되었다. Bach는 서구 여러나라의 음악양식을 결합해서 그 위에 예술성이 풍부한 많은 걸작을 만들었는데 그 중 Clavier를 위한 은 그의 와 더불어 가장 대표적인 Suite작품이다. 의 분석을 통해서 Bach의 Suite이 Baroque Suite형식의 일반적특징과 흡사한 점을 발견하게 되는데, 이것은 Bach의 Suite특징이 결국 Baroque Suite의 일반적특징으로 대표되기 때문이다. 그러나 이들 Suite이 비록 Bach의 죽음으로 소멸되긴 했지만 그 원리는 그 후 고전주의 시대 Sonata형태에 뿌리박고 있다. 필자가 Bach의 을 분석한 결과, 그 형식적 특징을 다음과 같이 말할 수 있다. 첫째, Suite의 명 악장을 구성하는 Allemande, Courante, Srabande, Gigue등 4개의 기본악장은 2부형식으로서, A,B부분이 각각 동일한 주제적 요소를 사용하는 A-A'형을 이루고 있으며, 그 주제적 요소는 곡 전반에 걸쳐 퍼져있다. 한편, Optional Dance는 2부형식, 또는 복합3부형식을 이루고 있는데, 이들의 A, B부분도 마찬가지로 A-A'형을 취하나 다만 B부분뒤에 다시 A을 반복합으로써 3부형식을 갖추는 것이다. 둘째, Allemande나 Gigue등에 있어서는 대부분이 auftakt로써 시작되는 특징을 가지고 있다. 또한 곡의 박자나 tempo등이 Baroque Suite의 일반적 특징과 유사한 것을 알 수 있다. 셋째, 조성에 있어서는, 하나의 Suite내의 모든 악장이 동일한 조성을 취하고 있는데 이것은 주제나 대조가 뚜렷하지 못한 Suite에 있어서 어떤 통일성을 주고 있다. 넷째, 하나의 악장내의 A,B 두 부분을 보면 어떤 관련성을 찾기 되는데, 그것은 Bqnqnsdml 첫 소절이 A부분의 첫 소절과 비숫한 양상을 이루며, 마찬가지로 각각의 끝 소절에도 어떤 유사성이 나타난다. 이것은 후의 고전주의시대 Sonata형식의 재현부에 어떤 idea를 주었다고 볼 수 있는 것이다. 다섯째, 하나의 악장내의 A,B각 부분을 보면 A부분은 대개 으뜸조의 딸림화음에서 끝나거나 또는 딸림조로 전조해서 끝마친다. 또한 B부분은 으뜸조의 딸림화음에서 시작해서 으뜸화음으로 끝나는데 때때로 중간에 버금딸림조나 관계장조 혹은, 관계단조를 경과하기도 한다.;Suites are a representative form of instrumental music from the Baroque period as well as the first multi-movement form of Western music. It is of great significance that dance music predominant in the first half of the 16th century was transformed into a totally new form of instrumental music, namely, the Suite. The Early Suites, however, had yet to develop a formal construction. The appearance of their standardized form had to wait until efforts were made to pursue a unified Suite form by P.Peurl, I.Posch, S.Scheidt, J.H.Schein and others in the early 17th century. Contrary to these German composers, French clavecin players developed a Suite form comprising movements which were free from formative rigidity, concentrating mainly on the stylized expression of dance music. Through such a developmental precess, the standard form of Suites were developed by the year 1650 by Froberger. The new Suite form was characterized by the alternation of fast and slow tempos and comprised four basic movements-Allemande, Courante, Sarabande and Gigue. After Froberger, Suite music was taken up and carried on by such composers as F.Couperin and Rameau, and to finally fully bloom with J.S. Bach. Bach did not originate and invent new forms, but rather je perfected various polyphonic forms, including Suites. Among his masterpieces are the English and French Suites and the partitas for the clavier. An analysis of the French Suites brings to light a similarity of the general characteristics between bach's works and the Baroque Suites. This is because the formal characteristics of Bach's Suites were represented by the general characteristics of the Baroque Suites. Although the Baroque Suites fell out use after Bach's death, their structure was inherited in the principles which guided the Classical Sonata form. The writer analyzed the French Suites and found their formal characteristics as fellows; Firstly, the four basic movements within each movement of the Suites-Allemande, Courante, Sarabande and Gigue-are each made up of a binary form(A-A'), a characteristic prevailing throughout all the Suites. Optional dance music is made up of two-part or three-part song form. In the case of two-part song form, both first and second parts convey almost identical thematic elements. In the case of three-part song form, the first part is repeated after the second part. Secondly, Allemande of Gigue usually begins with "auftakt", up beat. The meter and tempo are also similar to those of the Baroque Suites. Thirdly, the tonality is the same throughout all movements of a Suite. This guarantees formal unity against any possible lapse in the theme of contrast in the movement. Fourthly, a close interrelationship exists between the first and second parts of a movement. For instance, there is a certain similarity between the first measure of the first part and the first measure of the second part. The same is true sith the last measure. This may well have provided certain ideas for recapitulation in the Classical Sonatas. Lastly, the first part of a movement usually ends with the dominant chord of the tonic key and ends with a tonic chord, with a subdominant key or a relative major or minor key coming in between.
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