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김육의 사상과 그 역사적 위치

Title
김육의 사상과 그 역사적 위치
Authors
이남복
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Kim Yuk(金堉, 1580-1658) was not only a famous government official and scholar but also an administrator and statesman with both theory and practice. His life underwent so different process that to study it we can divide it into two part, the former and the latter. All through the former part of his life, hi lived in obscurity. he wandered from place to place in his early days on account of the Japanese Invasion in 1592. When he was 32, he became the president of student's association in Sung KyunKwan. But he left seoul and got into Jam-Gok(潛谷) in Ga-Pyung(加平) because of an event of striking the name then he personally engaged in farming nearly for ten years to the enthronement of King In-Jo(仁祖). Through this farming life, he learned by actual experience the real condition of miserable farmers. Due to this experience, in afterdays when he became a government official, he gave priority to problems of the people's livelihood and stood on his doctrine beneficial to both people and state. His economic policy based on such doctrine was met with opposition by the ruling conservative force in and out of government. But he carried powerfully his point by either persuasion or confrontation. His thought, however, was inclined to have a distinct leaning toward a tone giving priority to state over the people in his latter part of his life. This was closely connected with the fact that he became higher in bureaucracy and the nobility at that time. In the end his standpoint was settled to improve partially and maintain the ruling system. His standpoint had considerable limitation in itself, compared with those of the Sirhak scholars, Yu Hyung-Won(Ban-Gye) and lee Ik(Sung-ho) whose opinions were to reconstruct radically the system of state and society. But it was greatly enlightening and realistic, compared with those of conservative scholars who set forth empty justice and "the great duty" and misled the people. His enlightening and progressive opinions like this must affect deeply the eighteenth-century Sirhak scholars.;김육은 1580년(선조 13년)에 태어나서 1658년(효종 9년)에 세상을 떠난 우리나라의 저명한 관인이며 학자로서 이론과 실천을 겸비한 훌륭한 행정가이며 경제가이다. 김육의 생애는 전반기와 후반기가 너무나 대조적이어서 그 후반기의 소년기는 임진왜란으로 인해 양서지방을 전전하면서 불우하게 지냈으며, 32세 때에는 성균관 세임으로서 정인홍의 유적을 삭제한 사건으로 서울을 떠나 가평의 잠속으로 들어가 44세 인조반정이 될 때까지 10년 동안 몸소 농경으로 생활하였다. 그는 이 10년간의 농경생활에서 당시 비참한 농민의 실정을 직접 체험하였다. 이 귀중한 체험은 뒷날 그가 국가의 관료가 된 뒤에 민생문제를 항상 앞세우면서 민에게 이롭고 국가에게도 득이 된다는 민·국양익론을 주장하는 요인이 되었다. 그의 민생위주의 민·국양익론을 토대로 한 경제시책은 당시 조야의 지배적인 보수 세력의 꾸준한 반대를 받아가면서 혹은 설득, 혹은 대결로 강력히 실천하게 된 것이다. 그러나 그의 사상도 만년으로 접어들면서 민보다 국가에 더욱 역점을 두는 논조를 띠고 있었다. 그것은 그의 생애에 있어서 후반기의 관료화 귀족화와 밀접한 관련이 있는 것이다. 결국 부분적 개선으로 당시의 지배체제를 유지하려고 했던 김육의 입장은 정치적 현실에서 떠나 있었던 번계 유성원 성호 이익과 같은 재야학자-실학파학자들의 국가·사회에 대한 전면적 재구성을 위한 개혁론에 비하여 상당히 한계성이 있는 것이지만 당시 헛된 명문과 가장된 「대의」로써 국민을 오도하고 있던 보전적 산림학자에 비하여 김육은 대단히 개명적이며 현실적인 관인학자였다. 이와 같은 그의 개명적이며 선진적인 의견들은 후세 실학파학자들에게도 적지 않은 영향을 끼쳤을 것이다.
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