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문학수용능력 향상을 위한 고차적 사고기술 적용 독서 감상문 쓰기 프로그램 개발

Title
문학수용능력 향상을 위한 고차적 사고기술 적용 독서 감상문 쓰기 프로그램 개발
Other Titles
Development of a Writing Book Report Instruction Program that Utilized the High-order thinking skill for Children`s Literature-Acceptance Abilities Improvement
Authors
최혜련
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 Matthew Lipman 이 어린이 철학교육을 위해 IAPC 프로그램에서 사용한 고차적 사고기술을 초등학교 3학년 국어과 독서 감상문 쓰기 프로그램에 적용하여 아동들의 문학수용능력 향상에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 우선 사전검사를 실시하여 문학수용능력을 살펴보고 고차적 사고기술을 적용한 독서 감상문 쓰기 프로그램을 투입한 후 문학수용능력이 어떻게 변화되었는지를 관찰하고 분석하여 프로그램에 대한 효과를 검증하였다. 문학수용능력이란 독자가 문학작품을 이해와 감상을 통해 수용하는 능력이라고 정의할 수 있다. 이는 가장 기초적인 문학 능력이 된다. 여기에서 이해와 감상은 문학작품을 인지적, 정의적으로 처리하는 연속적 정신과정을 의미하는 것이다. 본 연구에서는 이러한 문학수용능력을 향상시키기 위한 방법으로 Matthew Lipman이 사고력 교육에서 제시한 고차적 사고기술을 활용하여 독서 감상문 쓰기 프로그램을 구안하였다. 고차적 사고기술은 그 자체가 이미 생각을 유도하고 생각의 방향을 설정하는 기능을 포함하고 있어 학생들이 사고하는데 도움을 줄 뿐만 아니라, 실제 문제 상황에서 고차적 사고를 가능하게 도와줄 수 있다. 이에 본 연구에서는 학생들이 독서 감상문을 작성하는데 이러한 고차적 사고기술을 움직임, 소리, 이미지 등과 같은 실제 체험으로 표현하도록 유도함으로써 문학수용능력이 향상되도록 하고 이를 통한 결과물로 독서 감상문을 쓰도록 설계하였다. 본 프로그램의 고차적 사고기술 적용 독서 감상문 쓰기 프로그램의 일반적인 절차는 ‘움직임으로 표현하기⇨이미지로 표현하기⇨소리로 표현하기⇨감상문쓰기⇨평가’의 과정을 거치도록 하였다. 본 연구는 서울특별시 영등포구에 위치하고 있는 Y초등학교 3학년 33명을 대상으로 사전검사를 통해 문학적 수용능력을 검사하였으며, 고차적 사고기술을 적용한 독서 감상문 쓰기 프로그램을 투입한 후 자료를 수집하고 사후 검사를 실시하였다. 수집된 검사 결과는 SPSS win 12.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 t검증을 실시하였고, 양적인 평가의 한계를 보완하고자 학습자의 프로그램 과정에서 나온 결과물을 질적으로 제시하였다. 프로그램의 적용 결과 고차적 사고기술을 활용한 독서 감상문 쓰기 프로그램은 문학수용능력 중 1. 인물이해, 2. 구성이해, 3. 주제이해, 4. 생활적 차원의 감상, 5. 상상적 차원의 감상 영역에 긍정적인 영향을 주었다. 즉, 고차적 사고기술 적용 독서 감상문 쓰기 프로그램은 문학수용능력 향상에 효과적이며 수업에 활용 가능한 유의미한 활동이라는 것을 알 수 있다. 한편 본 연구는 아동의 문학수용능력향상을 위해 고차적 사고기술을 적용한 독서 감상문 쓰기 프로그램을 실시함에 있어 몇 가지 제한점이 있다. 첫째, 본 연구는 비교집단을 두지 않고 초등학교 3학년 33명의 한 학급을 대상으로 하였기 때문에 그 결과를 일반화하는데 제한이 있다. 따라서 보다 많은 학생을 대상으로 한 연구를 통해 종합적이고 일반적인 결론을 얻어내는 차후 연구가 요구된다. 둘째, 본 연구는 8주라는 단기간에 걸쳐 프로그램이 실행되었기 때문에 결론을 일반화하는데 제한이 있다. 따라서 좀 더 장기간에 걸친 프로그램 적용을 통해 문학수용능력의 변화양상을 면밀히 알아보는 것이 필요하다. 셋째, 본 연구의 프로그램에서 사용한 동화는 교과서에 제시된 것을 중심으로 프로그램으로 계획하고 실행한 것을 제시하였다. 그러나 독서 감상문이라는 특성상 아동들은 보다 다양한 장르의 동화와 여러 종류의 도서를 접하고 독후활동을 해야 하므로 아동들이 보다 보편적으로 적용할 수 있는 독서 감상문 쓰기 프로그램과 프로그램에 맞는 적절한 동화의 선택기준을 세워 제시하여야 한다.;The purpose of this research is to apply the high-order thinking skill, which Lipman utilized from the IAPC program for children's philosophy education, to a book report program for elementary students in third grade - in order to find out what effects it has on children's literature-acceptance ability. For this process, there was a preliminary examination to look over the literature-acceptance ability, an input of a book report program to which the high-level thinking skill had been applied and lastly, observation and analysis on how literature-acceptance ability had changed, to verify the effect of the program. The literature-acceptance ability can be defined as the ability with which a reader accepts literature through comprehension and sentiment. This is the most basic literary ability. The comprehension and sentiment here can be seen as a continuous mental process dealing with a literary work cognitively and emotionally. In this research, a book report program had been devised by utilizing the high-level thinking skill presented by Lipman in a thinking faculty education, to improve such literature-acceptance ability. The high-level thinking skill itself already contains function that induces thoughts and establishes directions for such thoughts. This helps students in their thinking and also can make it possible to think high-level during a real problematic situation. For these reasons, students in this research were to express this high-level thinking skill through movement, sound and image. This way, the live literary experience and the literature-acceptance ability were to be improved and book reports were projected as consequential work for this. The general process for the book report program, to which the high-level skill had been applied, is : 'expression through movement → expression through image → expression through sound → written book reports → assessment' The research had, through a preliminary examination for 33 students in third grade in Y-elementary school located in Young Deung Po Gu, Seoul, examined the literature-acceptance ability and conducted a post examination after putting in a book report program to which the high-order thinking skill had been applied and collecting data. The collected examination results used SPSS win 12.0 program and through it, conducted a t-verification according to the research subjects. To complement the limits of quantitative assessment, the results from the learner's program process were presented qualitatively. As a result of the application of the program, the book report program that utilized the high-level thinking skill had positive effects on first, character comprehension, second, organization comprehension, third, theme comprehension, fourth, life-level sentiment and fifth, imaginative-level sentiment among the literature-acceptance abilities. In other words, the high-order thinking skill applied book report program can be viewed as effective in improving literature-acceptance ability and meaningful in a way that it is possible to utilize it during class. However, this research has several limitations in conducting the high-order thinking skill applied book report program for the improvement of a child's literature-acceptance ability. First, the research did not include a comparative group and only had a class of 33 students in their third grade in an elementary school. Therefore, there exist a limitation to generalizing the conclusion. Indeed, a research that derives an integrate and general conclusion from a research that involves a number of children is necessary. Second, the research had been carried out during a short period of time - 8 weeks - and therefore, a limitation exists in generalizing the conclusion. Accordingly, it is essential that through an application of the program based on a longer period of time the variation phase of the literature-acceptance ability be scrutinized. Third, the fairy tales used in this research had been presented by stories in the textbooks that were planned and carried out as a part of the program. However, considering the feature of a book report, children should contact with fairy tales from various genre and books of numerous kinds - and do post reading activities based on it. Taking this into consideration, book report programs that children can comprehensively apply and standards for choosing proper stories that are in accord with the program must be established and presented.
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