View : 32 Download: 0

어린이집 영아반 실외놀이에 대한 부모의 인식

Title
어린이집 영아반 실외놀이에 대한 부모의 인식
Other Titles
Parent's recognition of the outdoor play for infants in the daycare center.
Authors
송미경
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 어린이집에서의 영아반 실외놀이에 대한 부모의 인식을 알아봄으로써 영아기 실외놀이가 활성화되기 위한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 어린이집에서의 영아반 실외놀이 환경에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 어린이집에서의 영아반 실외놀이 운영에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 3. 영아기 실외놀이의 교육적 가치에 대한 부모의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 어린이집에 재원 중인 만 1, 2세 영아의 부모 328명이며, 연구방법으로는 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 위해 선행 연구 및 참고문헌을 기초로 본 연구자가 영아기 실외놀이에 대한 부모의 인식 설문지를 작성하였다. 설문지는 총 4개 범주, 34문항으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 케이스 백분율로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모들은 어린이집 내 영아전용 실외놀이 공간이 필요하고, 영아의 신체 발달에 적합한 실외공간의 구성과 놀이시설 및 놀잇감이 제공되어야 한다고 인식하고 있었다. 실외놀이 공간은 어린이집 울타리 내에 위치하여야 하고, 충격이 적은 우레탄, 고무소재 바닥으로 이루어지기를 희망하여, 영아의 안전성을 최우선으로 고려한 환경이 필요하다고 인식하고 있었다. 부모들은 영아를 위한 놀이 영역으로 대근육 활동 영역과 감각놀이 영역을 선호하고 있었다. 대근육 활동을 위한 고정놀이 시설 및 기구로 낮은 미끄럼틀과 잔디밭․운동장을, 대근육 활동을 위한 이동놀이 시설 및 기구로 공, 탈 것을 선호하였다. 감각놀이를 위한 놀이 시설 및 기구로 모래․물놀이를, 정적놀이를 위해서는 실외 그늘에서 동화책보기를, 역할놀이를 위해서는 작은 놀이집과 각종 주방용품을 선호하였다. 이 외에 부모들은 영아를 위해 민속놀이 기구 등 다양한 시설 및 놀잇감의 필요성도 제기하였으며, 개수대(세면대), 실외 구급함을 구비함으로써 영아의 건강과 안전을 고려해야 한다고 인식하고 있었다. 둘째, 부모들은 영아반 실외놀이 운영 시간에 있어 주 1-2회, 하루 중 오후 1회, 30분 내외로 실시되어야 한다고 인식하고 있었다. 실외놀이 시간의 편성은 영아들의 건강과 신체리듬을 고려하여 일과 중 점심식사 후와 일과 진행에 따라 융통적으로 운영해야 한다고 보았다. 영아들의 실외놀이는 봄, 가을의 따뜻하고 맑은 날씨에, 영아의 질병 정도에 따라 융통적으로 실시하여야 한다고 인식하고 있었다. 또한 실외놀이 시 가장 우려되는 점으로는 안전사고 발생을 꼽았다. 교사 대 영아의 비율에 대해서는 교사 1인당 3명 이내가 적합하며, 실외놀이 시 교사의 역할로 영아들의 안전 지도가 가장 중요하다고 인식하고 있었다. 또한 부모들은 실내놀이와 연계하여 실외놀이 활동이 계획되어져야 한다고 봄으로써, 실외놀이 계획과 운영에 대한 교사의 역할을 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모들은 영아기 실외놀이가 영아의 성장과 발달에 도움을 주기 때문에 반드시 필요하며, 영아기의 실외놀이가 교육적 가치가 있다고 인식하고 있었다. 그 이유로는 실외놀이가 영아의 신체발달을 돕고, 창의성․인지발달, 사회성 발달을 돕기 때문이라고 하였다. 영아반 실외놀이 활성화를 위한 개선점으로 부모들은 영아기 실외놀이에 있어 안전에 대한 지속적인 관리가 필요하고, 영아에게 적합한 다양한 실외놀이 프로그램이 개발되어 적극적인 실외놀이가 이루어져야 한다고 인식하고 있었다.;The purpose of this research is to understand the parent’s recognition over the outdoor play for infants in the daycare center. The study questions are as follows: 1. How is the parent’s recognition about the environments of outdoor play infants in the daycare center? 2. How is the parent’s recognition about the managements of outdoor play infants in the daycare center? 3. How is the parent’s recognition about the value of outdoor play infants in the daycare center? This study surveyed 328 parents of infant, age between 1 and 2 whom attending daycare center. The collected data were analyzed in frequency, percentage, case percentage and multiple responses. These are the summary of this research. Firstly, parents recognize that infants need an outdoor playground inside the daycare center for their use only, and organizing appropriate outdoor space, play facility and material are required for developments in infant age. Safety of the infants were most high priority of the parents, hoping outdoor playground in inside the fence of daycare center and grounds covered by soft material such as urethane or rubber. And also, preferred gross motor activities and sense play for their child. For gross motor equipments, parents preferred a low slide and grassplot/playground as the fixed equipments, and balls or something to ride on as non-fixed equipments. And also, sand/water play for sense play, reading storybook in the shade for inactive play, mini house and various kind of kitchenware for role play were preferred. Other preferences were folk play equipments and various facilities or materials and a washstand and a first-aid kit to keep infants clean and safe. Secondly, according to parent’s recognition, once or twice in a week, once a day in afternoon, less than 30minutes were suitable:- schedules for outdoor play should change flexibly after the meal(lunch) depending on infant’s condition. Infant’s outdoor play preferred in warm and fine weather of spring and autumn, and flexibly change depends on infant’s sickness. And accidents were most concerns parents have for outdoor play. Suitable ratio between staff and children are 1 staff for every 3 children and their most important role is safety directions. Parents respected that plan outdoor play so indoor play is related each other, indicating that they think staff’s roles between outdoor play plan and management are important. Thirdly, parents think that the outdoor play is compulsory because it helped infants for their growth, and have educational value. It is because, outdoor play helped infant’s physical, creativity & cognitive and social developments. For required improvements to revitalize the infant’s outdoor play, parents recommended that staff have to sustain the safety direction and developing suitable outdoor program to build active outdoor play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE