View : 27 Download: 0

Beethoven Piano concerto no.4(op58) 소고

Title
Beethoven Piano concerto no.4(op58) 소고
Authors
유지숙
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to ensure more complete performance by understanding the right formation of compositions through an accurate analysis and study. Beethoven's piano Piano Concerto No.4 OP 58, one of the works he composed in the middle period, displays most vividly his individuality and lyris composition. Most of the works he composed in his early years had been an limitation of other senior musicians' works and in the form of classical sonata. And these works are no comparison with those works in the middle and last parts of his years in terms of magnitude and depth of contents. In the works he wrote in the middle and last years, however, it is understood that an independent creative world of Beethoven quite different from Haydn and Mozart was being formed gradually. Looking at the contents of the works, he preferred four movements in the form, emphasized particularly the contrast of subject of the first movement, and substituted scherzo for menuet. In this thesis Beethoven's turbulent life covering poor childhood, musical education in vienna, partron, personality, suffering from ear disease, human victory overcoming physical and mental sufferings in his later years and others is described. And then the characteristics of all his works are classified into early, middle and last days. Of his works, the characteristic of Piano Concerto No.4 is studied, and comparison is made as to the time, formation and contents of composition, and others for five pieces of Piano Concerto. Lately analysis is also made into Piano Concerto No.4 OP 58. In the analysis, it is found that though the first movement imitated the old sonata form, its form was much more expanded than other senior musicians' works, and that the repeated exposition was composed of exposition I and II, development, recapitulation and coda. The subject which was composed of simple and explicit matters, shows an introduction of impromptu ones and a bold symptom, also the piano shares orchestral music. The second movement as a monotone, is a lyric Intermezzo in a dialogic form of a string ensemble and piano without a wind instrument. The third movement, which was composed of A.B.A.C.B.A.coda in a large-scale Rondo sonata form, is impressed by the beginning with TV chord in the first subject, notation like counterpoint in the part B, and change of tempo in coda part. Having completed the analysis of his works, it is found that he had imitated not only other senior musicians' works but also improved the form flexibly and made sonata a large-scale form of musical piece, and that his musical style is independent and creative, slightly free form the basic concept of classical music by adapting a notation of counterpoint and impromptu theme.;이 논문의 목적은 정확한 분석과 연구를 통하여 올바른 악곡구성을 이해하므로서 보다 철저한 연주의 밑바탕이 되기 위함이다. Piano Concerto No.4 op 58은 Beethoven의 작품중 중기에 속하는 작품으로 Beethoven의 개성이 가장 뚜렷이 나타나있으며 한편으로는 서정적인 곡이다. Beethoven의 초기작품들은 선배작품의 모방에서 시작해서 기본적인 고전소나타형식의 테두리안에서 머물고 있으며 중기와 후기소나타의 규모나 내용의 깊이를 따를수는 없다. 그러나 중기와 후기작품들은 Haydn과 Mozart와는 다른 Beethoven의 독창적인 세계가 개척되고 있음을 볼 수 있다. 그 내용을 보면 형식면에서 4악장형식을 즐겨썼으며 제1악장의 두주제의 대조성을 특히 강조하였고 메누엣악장을 스케르쪼로 대체한 점이다. 본 논문은 Beethoven의 생애, 즉 독일 본(Bonn)의 가난한 가정에서 태어난 Beethoven이 비엔나에서의 음악교육, 후원자, 성격, 귓병에 의한 고통을 파란많은 그의 생애를 헤쳐나가는 과정과 말년의 신체적 정신적고통을 극복하고 인간적승리를 거두기까지의 그의 일생을 살펴보았다. 이어 그의 작품전반에 걸친 특징을 초기, 중기, 후기로 나누어 기술하였다. 그리고 그의 작품중 Piano Concerto의 특징과 Piano Concerto No.4의 위치를 알아보았는데 Beethoven의 Piano Concerto 5곡의 작곡시기와 악곡구성, 형식, 내용, 관련성등을 비교하였다. 그리고 Piano Concerto No.4 op.58의 악곡분석에 들어가게되는데 제1악장은 종래의 Sonata형식을 그대로 따르고 있으나 형식면에 있어 선배들의 작품보다 상당한 확대를 보여주고 있는 것으로 제시부가 반복되어 제시부 I, II 발전부 재현부 coda의 형태로 되어있는 점이다. 주제는 단순하고 명쾌한 것을 사용하였으며 즉흥적인 소재의 도입이 나타나고 대담한 전조도 보이고 있다. 그리고 피아노와 관현악과의 융합이 훌륭하게 처리되고 있다. 제2악장은 단조의 곡으로 관악기가 빠진 현악합주와 피아노와의 대화형태로서 서정적인 Intermezzo이다. 제3악장은 큰 규모의 Rondo sonata형식으로 A,B,A,C,B,A,coda로 되어 있는데 특히 제1주제가 IV화음으로 시작되고 있는점과 B부분에서의 대위법적인 기법이 응용된점, 그리고 Coda부분에서의 Tempo의 변형등이 인상적이다. 이상 그의 작품들을 관찰해본 결과 Beethoven은 선배들의 모방에서 그치지 않고 융통성 있는 형식의 개조를 단행하였을 뿐만아니라 sonata를 하나의 큰 규모의 악곡형식으로 완성시켰다. 그리고 고전음악의 기본개념에서 약각씩 벗어난 조성의 사용, 대위법적 기법의 사용, 즉흥적 악상의 첨가등 그의 독창적인 음악양식을 파악할수있게 되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE