View : 26 Download: 0

지구적 소양의 함양을 위한 고등학교 지구온난화 교육과정 개발

Title
지구적 소양의 함양을 위한 고등학교 지구온난화 교육과정 개발
Other Titles
Development of global warming in the high-school curriculum for cultivating earth literacy
Authors
문윤영
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 학생들이 지구적 소양을 함양할 수 있도록 하기 위해 , 지구온난화 교육과정을 개발하고 이와 관련된 교수·학습 자료를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 문헌연구를 바탕으로 지구적 소양을 함양시키기에 적합한 지구계 교육의 틀을 적용하여, 지구온난화 교육과정을 개발하였다. Tyler(1949)의 ‘합리적 교육과정 개발’에 준하여 지구온난화 교육과정의 큰 목표를 제시하였다. 지구계 교육(Earth Systems Education)의 7가지 목표와 4가지 교육과정 기준, 활동프로그램의 조건, 탐구 기본요소를 기준으로 총 6차시의 교수·학습 프로그램을 개발하였으며 각 활동들은 지구적 소양을 함양할 수 있는 지구계 교육(Earth Systems Education)에 초점을 맞추어 개발되었다. 개발된 지구온난화 교육과정은 전문성 지향 교육과정 평가를 통하여 타당도를 검증 받았다. 지구적 소양 함양의 측면에서 67.5%, 지구계교육의 반영 측면에서 75.7%, 탐구의 기본요소 반영 측면에서 82%, 과학과 교육과정의 준거 측면에서 80% 의 평가를 받음으로써, 개발된 지구온난화 교육과정의 타당도를 구축하였다. 개발된 프로그램은 다음과 같은 특징을 갖는다. 첫째, 지구온난화를 중심으로 교육과정을 개발하였고, 지구계 교육을 바탕으로 학생들의 지구적 소양의 함양을 위해 개발된 교육과정이다. 둘째, 고등학교 1학년이 대상이며 학생 활동자료와 교사용 자료로 구성되었다. 셋째, 개발된 프로그램은 지구계를 구성하는 하위계간의 상호작용을 이해하는데 도움을 주며, 지구를 중심으로 한 거시적인 안목을 기르고 지구적 소양을 함양하는데 도움이 될 것이라는 점의 타당도를 검증 받았다. 따라서 이 프로그램은 학생들의 지구적 소양의 함양을 기르고 고등학교에서의 정규 수업시간, 특별 활동, 재량 활동, 특기 적성 등에서 활용하기에 적절할 것이라 생각된다.;The purpose of this study was to develop a global warming curriculum to cultivate the earth literacy based on Earth Systems Education (ESE) for the first-year high school students. The curriculum includes various teaching and learning materials. It consists mainly of ESE programs based on seven goals of ESE, four criteria and eleven conditions of student's and teacher's activities, and five basic elements of exploration ESE model. Each program is aimed to develop ESE for cultivating the earth literacy. In addition, the curriculum developed in this study was evaluated for its validation by ten experts in that fields. The developed curriculum was based on global warming topics in terms of ESE for first-year high-school students who are required fostering the earth literacy in the Earth science class. The program is composed of student's and teacher's activity materials that can provide suitable basic scientific concepts on global warming phenomena. Also, the program was found to be helpful for students to understand the interaction among the lower ranks of the earth system, and to enhance the macroscopic view of the Planet Earth, and to cultivate the earth literacy. Furthermore, it can be useful for students to learn difficult scientific concepts about global warming phenomena, and for teachers to adopt in various types of high-school classes, for instance, traditional class, special activities and self-development programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE