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1999학년도~2008학년도 대학수학능력시험 과학탐구영역에서 생물 문항의 탐구상황요소와 STS 내용 분석

Title
1999학년도~2008학년도 대학수학능력시험 과학탐구영역에서 생물 문항의 탐구상황요소와 STS 내용 분석
Other Titles
Analysis for Inquiry context Elements and STS contents in the biological questions of the CSAT 1999-2008
Authors
김지선
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1999학년도-2008학년도에 실시된 대학수학능력시험의 과학 탐구 영역 생물 문제를 과학 탐구 능력에 대한 3차원 평가틀에 기초하여 탐구 상황 요소를 분석하여 각 요소별 출현 빈도와 STS 내용 포함정도를 분석해 봄으로써 더 반영되어야 할 요소를 점검하여 대학수학능력시험의 생물Ⅰ과 생물Ⅱ 평가 문항의 개선 방향을 제시하고자 하는데, 그 목적이 있다. 따라서 그 기준으로 대학수학능력시험 평가 문항 출제 시 사용된 구창현의 탐구 상황 요소를 분석틀로 선정하였으며, 그 중 STS 내용에 해당하는 부분은 STS 내용을 Piel의 주제 영역별, Yager의 주제 영역별로 분석하여 대학수학능력시험에 STS와 관련된 내용이 어느 정도 반영되고 있으며, 어떤 형태로 반영되고 있는지 알아보았다. 탐구 상황 영역에 의해 분석한 결과, 순수 과학적 상황 요소와 관련한 문제가 가장 많은 출제 비중을 보였다. STS 교육의 경향을 반영하여 다양한 상황에 관련된 문항이 도입되었고, 일상적 상황 요소, 자연 환경적 상황 요소, 기술 산업적 상황요소를 다룬 문제가 꾸준히 출제되었지만 사회적 상황 요소와 관련된 문제는 거의 출제되지 않았다. 종합적인 탐구력 측정을 위해서는 다양한 상황과 관련되어있는 복합적 유형의 문제를 개발해야 한다. STS 내용을 주제영역별로 분석해 보았을 때, Yager 기준에 따르면, 과학의 응용에 대한 문제가 대부분 출제되었으며, 정보선택 및 이용에 대한 평가가 다음으로많은 비율을 차지하였고, 나머지 내용은 거의 언급되고 있지 않았다. Piel 기준에 따르면, 기술 발달 영향의 주제영역에 대한 문제가 대부분 출제되었으며, 인간공학 주제영역이 두번째로 많은 비율을 차지하였고, 나머지 주제영역은 거의 출제되지 않았다. 현 사회는 과학과 관련된 문제나 상황에 의해 의사결정을 해야 하는 경우가 점차 증가하므로 이러한 문제 상황을 다양하게 제시할 필요가 있다고 사료된다. 대학수학능력시험의 문항 출제시, 단기간에 출제되는 기존의 형식을 지양하고, 장기적인 계획아래 여러 상황들을 고르게 반영하여 문제가 출제되도록 해야 할 것이며, 좀 더 다양한 상황요소의 출제를 통하여 이공계 학생들에게 결여되기 쉬운 이들 영역에 대한 능력 개발이 요구된다.;The purpose of this study is to analyze and evaluate the biological questions in The College Scholastic Ability Test(CSAT), in order to suggest appropriate of biological education in field of high school. It was to investigate for the directions of the evaluative questions of actual study and biological questions in CSAT. The management of high school curriculum in Korea is under the influence of the CSAT. And this influence has both of positive aspects and negative ones. In this view point, this study analyzed the biological questions in the CSAT carried out from 1999 to 2008 school year through Koo, Chang-Hyuns inquiry context Elements which was used to set questions of CSAT was chosen as analysis tool. And then STS material was analyzed by Piel's standard and Yager's standard. The goal of the STS education is to develop individuals who understand how science, technology and society interrelate and who are able to use this knowledge in everyday decision making. First, inquiry context Elements, the questions are taken from the pure scientific situation except for the questions on social situation. Moreover, questions about the pure scientific situation have been take a great portion of the CSAT. It is necessary to make questions related to integrated situation, because of the importance of making decision based on the scientific problems and situations. Therefore, the questions of CSAT should be made by many experts in a long term plan. Second, based on the STS topics by Yager's standard, most of STS contentis focused on science application by analysis of Yager's standard. However, there is no content such as practice for decision making ability cultivation and the multi dimensional awareness of science in any CAST. Further more, by analysis of STS topics by Piel's standard, it was shown that most of STS contentis focused on technological development and human engineering. However, there is no content such as socialogy of science and problem of energy in any CSAT. It is necessary to present such routine, techno-industrial, natural environmental and social contexts for students because of the importance of making decision based on the scientific problems and situations. The questions of CSAT should be made under a long term plan in due consideration of above suggestions.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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