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도덕교과와 역사교과의 통합인물학습 가능성 방안 연구

Title
도덕교과와 역사교과의 통합인물학습 가능성 방안 연구
Other Titles
A Study on Possibility for Integrated Figure Study of History Subject and Ethics Subject
Authors
김성심
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 다중지능을 이용한 도덕교과와 역사교과의 통합인물학습 가능성을 모색해 봄으로써 통합교육이 학문 간의 연계를 깊이 있게 지도할 수 있는 기회를 마련할 수 있음을 파악하고, 궁극적으로는 통합인물학습이 학생들의 도덕성 발달 및 역사적 사실에 대한 이해에도 기여할 수 있음을 파악하는 것이다. 이를 위해서 우선, 선행 연구와 관련된 문헌을 분석하여 이론적 고찰을 통해 통합교육에 대해 알아보고, 인물학습의 통합지도 및 다중지능에 대한 이론적 배경을 통해서 다중지능을 이용한 통합인물학습의 가능성 방안을 제시하였다. 본 연구는 인천 서구에 위치한 중학교의 도덕 교사들을 대상으로 도덕교과와 역사교과의 통합인물학습 가능성에 대한 의견을 조사하였으며, 다중지능을 이용한 통합인물학습의 가능성을 모색해 보기 위해서 중학교 2학년 도덕 교과서 상의 인물학습 단원인 ‘쑨원’과 중학교 2학년 사회 교과서의 세계사 부분인 ‘중국의 근대화 운동’ 단원을 대상으로 통합인물학습 지도안을 개발하여 2차시 수업을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학생들의 선행학습 내용 활용을 통한 통합인물학습은 학생들의 지적 수준에 맞는 수업 전개에 도움이 된다. 둘째, 도덕교과 인물학습의 경우 한 인물의 개인적인 도덕적 업적만을 강조하기 보다는 그 인물이 살던 시대적 배경 속에서 인물이 겪었던 수많은 사건들로 인해 나오게 된 인물의 사상과 업적을 살펴보는 것이 인물에 대한 이해에 도움이 된다. 셋째, 역사교과에서 배운 내용을 가치화 및 행동변화로 이끌어 내기 위한 방안으로 도덕교과의 인물학습을 활용하는 것은 매우 의의가 있다. 넷째, 통합인물학습 수업 계획을 짤 때 교사의 철저한 준비와 노력이 필요하다. 특히 역사교과의 내용을 단순히 도덕교과 인물학습의 배경만으로 취급할 것이 아니라 좀 더 거시적인 안목을 가지고 역사적 사건의 전개에 대한 이해와 역사의식 향상을 통한 인물학습으로 도덕성의 민감성을 촉진시켜야 한다. 따라서 본 연구는 단지 도덕교과의 인물학습만을 위한 수업에 그치지 않고 학생들의 역사 이해력 향상 및 가치관 발달에도 도움을 줄 수 있다. 다섯째, 다중지능 수업모형을 활용하여 통합인물학습을 전개할 경우 학생들 개개인의 특성 및 장점을 계발할 수 있으며, 학생들로 하여금 다양한 방법의 활동들을 직·간접적으로 체험할 수 있는 기회를 제공함으로써 학생들의 수업 만족도 및 흥미도를 높일 수 있다. 본 연구를 통해 살펴본 바와 같이 통합인물학습은 학생들의 흥미도를 높이는데 기여하였으며 도덕성 함양에도 도움이 되었고, 역사 이해력의 신장에도 효과적이었다. 따라서 이와 같은 통합인물학습에 대한 연구가 더욱 더 많이 이루어져서 인물학습의 효과가 증대되기를 바란다. 또한, 이러한 노력들로 인해 실제 교육현장에서 교사들에게 활용가능하고 교과의 목적 달성에 효과가 있는 수업 모형들이 많이 개발되기를 바란다.;This study aims to examine the possibility of integrated figure study of history subject and ethics subject using multiple intelligent so that integrated education can prepare the opportunity for in-depth teaching between studies and ultimately that integrated figure study can contribute to understanding on historical facts and development of morality among students. For this purpose, I analyzed literature on precedent students to examine the theory on integrated education and presented the plans for possible integrated figure studies using multiple intelligent through theoretical background on multiple intelligent and integrated instruction on figure study. This study examine the opinion of ethics teachers of middle schools located at Seo-gu, Incheon, Korea, regarding on possibility of integrated figure study of history subject and ethics subjects; and to explore the possibility of integrated figure study using integrated intelligence, developed teaching plan of integrated figure study with "Modernization Movement of China" lesson, world history of Ethics Textbook of 2nd year, Middle School and performed 2 classes. Results of this study can be analyzed as follows: First, integrated figure study through utilization of advanced study contents by students will be helpful in unfolding classes suitable for level of students' intelligence. Second, in case of ethics and figure study, examine the thoughts and achievement of figures from many incidents that the figures should go through under the background of the time he lived, is much helpful in understanding the figure, rather than emphasizing the personal ethical achievement. Third, it is very meaningful in utilizing the figure study of ethics subject as a way to encourage change in behavior and to make it as a value the contents learned at history lesson. Fourth, thorough preparation and efforts of teachers are required for preparing study plan for integrated figure study. In particular, rather than simply dealing with contents of history class from background of figure study of ethics subject, it is required to facilitate the ethical viewpoint through understanding on expansion of historical incidents and consciousness of history from macroscale. In this regard, this study may be helpful in improving understanding of students on history and developing sense of values rather than providing class just for figure study of ethics subject. Fifth, if expanding integrated figure study using multiple intelligence class model, it is possible to develop characters and strength of each students and provide opportunity for students to experience various activities directly and indirectly, thereby enhancing class satisfaction and degree of interest among students. As shown above, integrated figure study contributed to enhancing degree of interest among students, helpful in improving morality and effective for improvement in understanding of history. In this regard, it is more desirable if more and more studies will be carried out on integrated figure study to improve and reinforce its effects. In addition, it is more desirable if such efforts may result in class models that can be utilized at actual sites by teachers and are proven effective in achieving goal of such subjects.
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