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코시안에 대한 개방성과 고정관념 연구

Title
코시안에 대한 개방성과 고정관념 연구
Other Titles
A Study on Openness and Streotype Towards Kosians : For the Multicultural Education in Korea
Authors
변선영
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기에 들어서 세계화 시대의 도래로 사람들의 의식 구조, 가치관, 생활양식이 변화하고 있으며, 이 변화는 사회과에서의 민주시민 교육에도 큰 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 세계화와 관련하여 사회과교육에서 고찰해볼 수 있는 다문화 현상에 대하여 초점을 맞추어 보았다. 다민족·다문화 사회의 도래로 국제결혼가정과 이주노동자들의 자녀가 증가함으로써 다문화 가정의 자녀들에 대한 연구가 증가하면서 이들이 겪고 있는 어려움이 사회적인 문제점으로 지적되고 관심이 높아지고 있다. 이 연구의 목적은 아시아계 국제결혼가정의 자녀와 이주노동자들의 자녀인 코시안(Kosian)에 대한 일반 중학생들의 인식을 살펴봄으로써, 앞으로 우리나라 학생들을 위한 다문화교육의 기초 자료가 되고자 하는데 있다. 본 연구는 우리나라 일반 중학생들의 코시안에 대한 경험 유형 및 기간에 따라서 개방성 및 고정관념에 대해서 살펴본다. 코시안에 대한 접촉 가능성에 따라서 우리나라에서 대표적으로 이주노동자가 거주하고 있는 지역인 경기도 안산시와 일반 지역인 서울시에서 각각 한 학교를 선택하여, 코시안에 대한 개방성과 고정관념, 다문화사회에 대한 인식 및 다문화교육의 필요성에 대해서 알아보았다. 연구문제를 중심으로 분석한 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 일반 중학생들의 코시안에 대한 경험 유형에 따라서 직접경험 집단, 간접 경험 집단으로 나누어 개방성을 알아본 결과 직접 경험 집단이 간접 경험의 경우에 비해서 개방적인 태도를 가지는 것으로 나타났다. 직접 경험을 한 집단의 경우 관계 정도가 가까울수록 친밀감의 수준이 높을수록 개방성이 높게 측정되었으며, 접촉 시간이 장기적인 2년 이상인 경우에 개방성이 높게 나타났다. 둘째, 코시안에 대한 경험 유형 및 기간에 따라서 고정관념의 차이를 살펴본 결과 직접 경험 집단이 간접 경험 집단에 비해서 긍정적인 인식을 하고 있는 것으로 분석되었다. 직접 경험을 한 경우 긍정적 인식 영역과 인식 총점에서 관계의 정도가 가까워지고 친밀해질수록 코시안에 대해서 긍정적으로 인식을 하는 것으로 나타났으며, 접촉한 시간에 대해서는 유의미한 차이가 확인되지 않았다. 셋째, 코시안 거주 지역과 일반 지역 학교의 학생들의 코시안에 대한 개방성의 차이를 살펴본 결과 행동적 개방성, 인지·정서적 개방성 및 개방성 총점에서 모두 코시안 거주 지역 학생들보다 일반 지역 학생들의 개방성이 높은 것으로 나타났다. 고정 관념 부분에서는 일반 지역의 학생들이 코시안 거주 지역의 학생들보다 높은 수준의 긍정적 인식을 나타냈으나 부정적 인식에서도 코시안 거주 지역의 학생들보다 일반 지역의 학생들이 코시안에 대해서 더 부정적으로 생각하는 것으로 나타남으로써 결론적으로 고정 관념 전체에서는 두 집단 간에 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 코시안 거주 지역과 일반 지역 학교 학생들의 다문화 사회에 대한 인식 및 다문화교육의 필요성에 대해서 살펴보면 두 영역 모두에서 코시안 거주 지역의 학생들보다 일반 지역의 학생들의 평균이 더 높은 것으로 분석되었다. 즉, 일반 지역의 학생들이 코시안 거주 지역의 학생들보다 한국이 다문화사회가 되었다고 생각하고 있었으며, 다문화교육에 대해서도 그 필요성을 더 인식하고 있었다. 이 연구 결과를 통해 코시안에 대해서 직접 관계를 맺고 지속하는 학생들이 단순히 보기만 하는 간접 경험 집단보다 높은 개방적인 태도를 가지고 있으며, 코시안에 대해서 긍정적인 인식을 함으로써 편견적인 태도를 지양할 수 있음을 실증적으로 보여준다고 할 수 있다. 또한 코시안과 친밀도가 높아질수록 그리고 접촉 기간이 장기간인 경우에 개방적이고 긍정적인 태도를 나타낸 것도 생활 속에서 실제로 코시안과 관계를 맺고 경험을 지속했는지의 여부가 중요한 변인이 될 수 있다는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구는 세계화의 시대에 이주 노동자들의 유입과 국제결혼가정의 증가로 다민족 다문화 사회로 진입하고 있는 한국 사회에서 새로운 구성원으로 등장한 코시안과 함께 어울리고 공존할 수 있도록 일반 우리나라 학생들에게 사회과 교육의 기초 자료로 제공되고자 하였다. 본 연구를 기초로 우리나라 청소년들이 다민족·다문화 사회의 새로운 구성원들에 대해서 개방적이고 관용적인 태도를 가질수 있는 진정한 민주시민으로 육성될 수 있도록 다문화교육에 대한 후속 연구가 이루어지길 기대한다.;People's awareness, values, and lifestyles have been changing with the coming of globalization of the world in the 21st century, and this change is influencing the education of democratic citizens in our society. This study is focused on the multicultural phenomenon that we can think about in the social studies in relation to globalization of the world. As the advent of multiracial and multicultural society caused an increase in families of international marriage and offsprings of migrant workers, studies about the children of multicultural families have increased and the difficulties that the children of migrant workers face have been pointed out as a social problem and caused an increased interest in this area. The objective of this study is to examine the awareness of regular middle school students regarding the children of Asian international marriage families and Kosians, the children of migrant workers, and to provide the basic material for the multicultural education of Korean students. This research examines Korean middle school students' type of experiences regarding Kosians and looks at their openness and stereotypes over a period of time. After selecting one school each from Ansan, a place that represents most foreign migrant workers' residence, and regular area Seoul (according to the possibility of contact regarding Kosians), this study looked at openness and stereotypes towards Kosians, awareness of multicultural society, and the need for multicultural education. The conclusions made based on data analysis of this research are as follows. First, as a result of finding out the openness of regular middle school students based on types of experience regarding Kosians, in groups of direct experience, indirect experience, it was found that the group with direct experience had a more open attitude than the group with indirect experience. For the group with direct experience, higher level of openness was measured as the degree of relationship was closer and the degree of intimacy was higher, and high level of openness was measured when time of contact was more than two years. Second, difference in stereotype was examined according to the type of experience regarding Kosians. Looking at stereotype in total, it was analyzed that there was positive awareness in the order of ones with direct experience and indirect experience, with those with direct experience having the most positive awareness, and in the case of negative awareness adjectives there was no considerable difference depending on types of experience. From the point of positive awareness domain and awareness total point, students with direct experience perceived Kosians positively as the degree of relationship got more intimate, and no considerable difference was detected regarding duration of contact. Third, as a result of surveying the difference in openness toward Kosians between students in Kosian-residing areas and students outside Kosian-residing areas, the latter was shown to be more open in all aspects of openness, including behavioral, cognitive and emotional openness. In the case of stereotypes, students in general areas showed higher levels of positive awareness than students in Kosian-residing areas, but in the matter of negative awareness, students in general areas also tended to think more negatively about Kosians than students in Kosian-residing areas, which led to the conclusion that there was no difference between the two groups in the case of stereotypes. Fourth, looking at the awareness of multi-cultural society and the need for multi-cultural education, analysis showed that in both areas students in Kosian-residing areas had a higher average than students in general areas. Therefore, students in general areas believed more strongly than students in Kosian-residing areas that Korea has become a multi-cultural society, and they were more aware of the need for multi-cultural education. As a result of this research, it can be concluded that students who acquire and maintain a direct relationship with Kosians have a higher degree of open attitude toward Kosians than the group with indirect experience, and this can act as a proof showing that positive awareness of Kosians can refrain people from having a stereotypical attitude. Also, the fact that higher intimacy level and longer period of contact with Kosians showed open and positive attitude, can be interpreted to mean that whether or not a person has experienced Kosians is an important variable. This research was intended as basic data for general students in Korea so they can mix and coexist with Kosians who are new members of the Korean society, with an influx of immigrant workers and increase in international marriage families that are leading Korea into a multi-cultural society. It is anticipated that this research will lay the groundwork for Korean youths to become true democratic citizens who have an open and tolerant attitude towards new members of our society that is growing increasingly multiracial and multi-cultural.
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