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아동의 외모에 대한 사회문화적 태도 및 신체이미지와 대인관계 성향

Title
아동의 외모에 대한 사회문화적 태도 및 신체이미지와 대인관계 성향
Other Titles
A Study on the sociocultural attitudes toward the physical appearances, physical images and interpersonal relations among children
Authors
이종숙
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 6학년 아동의 외모에 대한 사회문화적 태도와 신체 이미지 그리고 대인관계 성향의 관계를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 서울시 소재의 초등학교 3곳에 재학 중인 6학년 남학생 218명과 여학생 222명, 총 440명의 아동을 대상으로 설문을 실시하였다. 아동의 외모에 대한 사회문화적 태도를 측정하기 위해 Heinberg와 동료들(1995)이 개발하고, 이상선&오경자(2003)가 번안한 외모에 대한 사회문화적 태도 척도(SATAQ)를 사용하였다. 또한, 신체이미지를 측정하기 위해 Cash(1990)가 개발하고 이수경(2003), 조선명 & 고애란(2001)의 연구 등에서 타당도가 입증된 신체-자아에 대한 다차원척도(MBSRQ) 중 신체적 외모와 관련된 하위척도인 외모평가와 외모 지향성만을 사용하였다. 대인관계 성향을 측정하기 위해 안범희(1985)가 제작한 대인관계 성향 척도를 사용하였는데 이 척도는 지배-우월, 독립-책임, 동정-수용, 사교-우호, 경쟁-공격, 과시-도취, 반항-불신 등 7가지 하위 요인으로 구성되어 있으며, 각각의 요인은 대인관계 상황에서 개인이 취하는 태도를 나타낸다. 본 연구에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동의 사회문화적 태도와 신체이미지, 대인관계 성향에 있어 성별에 따른 차이를 분석한 결과 남학생은 사회문화적 태도에서 인식 수준과 대인관계 성향의 하위 요인 중 지배-우월 성향이 여학생보다 높은 것으로 나타났으며, 여학생은 사회문화적 태도의 내면화 요인, 신체이미지의 하위 요인인 외모평가와 외모지향성, 대인관계 성향 중 동정-수용, 사교-우호, 과시-도취적 성향의 평균이 남학생보다 높았다. 곧, 여학생은 남학생보다 TV 등의 매체를 통해 노출되는 사회문화적 가치를 자신의 가치로 내면화하는 경향이 강하고, 따라서 외모의 중요성을 의식하고 중요하게 여기는 정도를 나타내는 외모평가 및 외모 지향성도 유의미하게 높음을 알 수 있다. 또한, 대인관계 성향 측면에서 볼 때, 남학생은 지배-우월 성향이 강하고, 여학생은 동정-수용 성향이 강하게 나타난 것은 우리나라에서 전통적으로 인식되어 온 성 역할의 차이를 반영하는 결과라고 볼 수 있다. 둘째, 사회문화적 태도, 신체이미지, 대인관계 성향의 상관관계를 성별에 따라 분석해 본 결과 여학생, 남학생 모두 사회문화적 가치를 인식하고 내면화 정도가 클수록 신체 이미지의 외모 지향성이 높았고, 대인관계 성향은 과시-도취적, 경쟁-공격 성향이 강하게 나타났다. 하지만 외모평가와 외모 지향성의 경우 남학생, 여학생 사이에 차이가 있었는데, 남학생은 외모 평가가 높은 것과 대인관계 성향의 하위 요인들과 큰 상관관계를 보이지 않은 반면, 여학생은 외모를 높게 평가할수록 대인관계 성향의 지배-우월, 동정-수용, 사교-우호, 과시-도취 성향이 높게 나타났다. 또한, 외모 지향성에 있어서도 남학생은 과시-도취 성향 한 가지 요인만 상관을 보인 반면, 여학생은 지배-우월, 경쟁-공격, 과시-도취 성향과 높은 상관을 보였다. 이를 종합해 볼 때, 여학생은 자신의 외모에 대한 관심과 평가, 타인의 시선을 의식하는 수준이 남학생보다 높은 것으로 보이며 이러한 성향은 대인관계 성향의 각 하위 요인에 영향을 미친다. 셋째, 대인관계 성향의 7가지 하위 요인을 예측하는 변인을 찾기 위해 중다회귀 분석을 실시한 결과 대인관계 성향의 하위 요인 중 과시-도취 성향이 약 33%의 높은 설명력을 보였다. 또한, 과시-도취 성향과 관련된 변인은 외모지향성, 외모 평가, 사회문화적 태도의 인식 순으로 나타났다. 이상과 같은 연구결과에 비추어 볼 때 청소년 초기에 들어선 초등학교 고학년 아동이 바람직한 신체 이미지를 형성하고 사회에서 제공하는 미의 기준에 대해 올바르게 판단할 수 있도록 도와야 하며 이와 관련된 상담 프로그램에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 특히, 성별에 따라 신체 이미지 및 대인관계 성향에 영향을 미치는 변인이 다르다는 점에 유의하여 남학생과 여학생에 대한 적절하고 차별화된 접근 방법을 모색할 필요가 있다.;This research is designed to make the reviews on sociocultural attitudes toward the physical appearances, physical images and interpersonal relations among children in the sixth grades at elementary schools. To do it, a survey was conducted of the total 440 children including 218 school boys, and 222 school girls in the sixth grades at the three elementary schools in Seoul. In order to measure sociocultural attitudes toward the physical appearances among children, SATAQ( Sociocultural Attitude Toward Appearance Questionnaire ) was employed on physical appearances, which was developed by Heinberg and his colleagues (1995) and was modified by Lee Sang-sun and Oh Kyong-ja(2003) Also, for the purpose of measuring physical images, only appearance evaluations and appearance-oriented tendency sub scales in relation to physical appearances were used as the MBSRQ( Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire) developed by Cash(1990) and verified as having validity in the researches by Lee Su-kyong(2003) and Choi Sun-myung & Kho Aai-ran(2001) In order to measure the tendencies for interpersonal relations, the interpersonal relation tendency scales devised by Ann Byum-hee(1985) were employed. Such scales are composed of the seven sub factors including dominance-superiority, independency-accountability, sympathy-acceptance, sociability-friendliness, competition-attack, self-confidence-narcism , and rebellion-distrust. Each factor represents individual attitudes in interpersonal relations. The research results can be summarized as the following. Firstly, the analytic result of the gender difference from sociocultural attitudes, physical images, and interpersonal relation tendencies shows that most school boys have had the higher rate in the aspect of dominance-superiority among the sub factors of perception levels and interpersonal relation tendencies in sociocultural attitudes, compared with school girls. Most school girls have had the higher average rate in sympathy-acceptance, sociability-friendliness, self-confidence- narcism in sociocultural inner attitudes, and physical image sub factors- appearance evaluation, appearance-oriented tendencies and interpersonal relation tendencies, compared with school boys. This result evidences that most school girls have a stronger tendency to internalize sociocultural values widely-known through TV media, compared with school boys. Thus, it indicates that the appearance evaluations and appearance-oriented tendencies to represent the degree of perceiving and considering the important physical appearances account for the significant high rate. In the aspect of interpersonal relation tendencies, most school boys have had a stronger tendency in dominance-superiority, while most school girls have had a stronger tendency in sympathy-acceptance. These developments reflect the difference in the gender role traditionally accepted in Korea. Secondly, the analytic result of the gender difference from the relations with sociocultural attitudes, physical images, and interpersonal relation tendencies, shows that the greater the both school boys and girls perceive and internalize the sociocultural values, the higher they have the appearance-oriented tendencies in physical images, while, the tendencies of self confidence-narcism and competition-attack in interpersonal relation tendencies have been discovered to a more noticeable extent. But, for appearance evaluation and appearance-oriented tendencies, school boys and girls have made a difference. For example, school boys have showed little relation with the sub factors of high appearance evaluation and interpersonal relation tendencies. But, the higher evaluation school girls make on physical appearances, the higher tendencies they have in the aspects of dominance-superiority, sympathy-acceptance, sociability-friendliness, and self-confidence and narcism. Also, in relation to appearance-oriented tendencies, most school boys have showed the relation in just one of self-confidence-narcism tendencies, while, most school girls have showed the high relation in all the tendencies of dominance-superiority, competition-attack and self confidence-narcism. In conclusion, most school girls have the higher level in "the interest in and evaluation on their own appearances", and "perception on others' perspectives". These tendencies have influences on each sub factor. Lastly, the MRA(Multiful Regression Analysis) result as part of a bid to review the variable factors of the seven sub factors related to interpersonal relation tendencies, indicates that the tendencies of self confidence-narcism have accounted for the high rate of about 33%. Also, the variable factors in relation to the tendencies of self confidence-narcism have been determined by appearance-oriented tendencies, appearance evaluations and awareness of sociocultural attitude. In order to help senior pupils at elementary school reaching the early adolescent phase form their desirable physical images and make the right judgements on the standards of beauty from the social perspective, on the basis of the above-stated research results, the research on the relevant counselling programs will be made. In particular, noting that gender determines each different variable factor to affect physical images or interpersonal relations, it is needed to seek right and different approach methods appropriate for each school boy and girl.
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