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현장체험학습을 통한 다문화교육의 적용 효과에 관한 연구

Title
현장체험학습을 통한 다문화교육의 적용 효과에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Effects of Multi-Cultural Education by Actual Experience Learning
Authors
성지현
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교통 및 정보통신의 발달에 따른 세계화는 국가 간 인적·물적 자원의 교류를 활발하게 만들어 다양한 문화, 인종, 국가의 문화들과 접촉하는 기회를 증가시켰다. 한국 사회는 최근 외국인 이주 노동자의 증가, 국제결혼의 증가에 따라 인종·문화적 측면에서 다양성이 증가하고 있다. 이에 따라 한국 이외의 다른 민족, 국가에 대한 관심이 높아지고 그들의 문화를 이해할 필요성 또한 커졌다고 할 수 있다. 한국 사회가 다문화 사회로 변화하고 있는 현실에 적극적으로 대처하고, 다양한 문화배경을 가진 사람들과 그들의 문화를 개방된 시각으로 이해하고 더불어 사는 지혜를 갖도록 학교 현장에서는 이를 교육할 필요가 있다. 지리교과는 세계 여러 지역의 고유한 지역성에 대한 이해를 바탕으로 문화의 다양성을 이해할 수 있는 교과이기 때문에 다문화교육의 중심에 서야하는 근거를 제공한다. 학습자의 지식, 기능, 가치?태도의 측면을 함께 도모할 수 있는 경험의 중요성을 반영하여 효과적인 학습이 되기 위해 교실 현장이 아닌 현장체험학습으로 구성하였다. 따라서 본 연구는 현장체험학습을 통한 다문화교육을 설계하고 적용한 후 그 효과를 확인하고자 하였다. 본 연구의 대상은 연구자가 근무하고 있는 서울시 성동구 소재 일반계 고등학교 2학년 여학생들로, 다문화에 관심이 많은 희망자를 중심으로 ‘다문화 체험반’을 구성하였다. 체험학습은 특별활동 중 계발활동시간을 활용하거나 수업 이외의 시간을 활용하였으며, 서울 시 내 다문화 경관이 나타나고 이를 체험할 수 있는 지역을 선정하여 5차시의 체험학습을 설계하고, 이를 적용하였다. 체험학습 절차는 사전활동, 현장체험활동, 사후활동으로 구성하여 체험학습의 효율성을 높이고자 하였다. 교수학습과정에서 학습자들의 문화 혹은 대상에 대한 지식·기능, 가치·태도에 어떤 변화가 있는지 살펴보기 위해 질적인 분석방법을 사용하였다. 다문화교육의 효과를 평가하기 위해 먼저 학생들이 체험학습을 통해 얻어진 가치·태도의 측면을 성찰적으로 서술한 소감문을 통해 분석하였으며, 지식·기능의 측면은 체험학습 전반에 걸친 경험을 바탕으로 학습한 지식을 구성하는 장면들을 분석하여 학습목표에의 도달 여부를 확인하였다. 본 연구에서 현장체험학습을 통한 다문화교육의 교수학습 절차를 설계·적용한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역을 통한 다문화 체험학습은 실제 지역을 경험하는 역동성을 기할 수 있었으며, 이를 통해 긍정적인 ‘장소’ 혹은 ‘지역’ 이미지가 형성되었다. 또한 학생들은 그들의 지역을 바탕으로 역사와 문화, 산업, 당면한 지역 문제 등을 종합적으로 파악하고 있었다. 둘째, 교수학습 적용 시 학생들은 직·간접적으로 경험한 지식들을 연결시켰으며 경험을 통한 지식은 오감을 통해 습득한 지식으로, 교과 상의 지식 뿐 아니라 자기 주도적으로 얻은 지식이 함께 구성됨을 보였다. 사후토론을 분석하는 과정에서 학생들은 지식의 구성 과정을 거치며 이를 구체화시키고, 잘못된 개념은 정정하며, 새로운 지식을 형성하는 모습을 보였으며 교과서 수준 이상의 심도있는 개념을 형성하기도 했다. 셋째, 다문화교육에서의 가치·태도 면은 지식 전달을 위주로 하는 교실수업에서 그 목적을 달성하기가 어려우며, 체험학습 이후 학생들은 문화, 종교, 민족·인종에 대한 오해와 편견을 인식하게 되었고, 그 원인을 분석하여 바람직한 시각을 견지하려는 자세를 지니게 되었다. 넷째, 학생들은 다른 문화의 체험에 있어 의사소통의 필요성을 절감했으며, 그 과정에서 ‘언어’의 중요성을 깨닫고, 교사가 의도하지 않은 ‘언어교육에 대한 관심’을 보여 긍정적인 외부효과가 나타남을 확인할 수 있었다.;The globalization driven by the rapid growth of transportation and the innovated communication technology, has expedited the mobility of both people and goods between countries, which eventually boosted the opportunities of experiencing the various cultures of different countries and races. Also, it has been noticed that variety of races and cultures in Korea has increased rapidly by the immigration of foreign laborers and the increase of inter-marriage. As a consequence, it is observed that people are trying to understand more about the other races and countries than before, as they became to have more chances of experiencing other cultures. Under the circumstance that our society is transforming to multi-cultural society, it is required to educate students at school about the way of how to keep an open perspectives about the cultural differences and how to accept the foreigners as our neighbors. And it will be understandable that Geography may take a major role in providing with education about the multiple cultures since Geography is the subject that deals with cultural varieties in connection with the various localities of different geographical regions of the world. To achieve a most effective education effect, it has been planned to utilize the 'actual experience learning' instead of 'lecture method' as it will reflect the importance of teacher's experience as well as his knowledge, function, value and attitude. Consequently, it was aimed to evaluate the education effect after the educating students with focus on cultural varieties through actual experience learning. The object group of this study is the school girls of 'multi-culture experience group' that was formed as one of 'extra curricular activities' among students in the second grade of high school located in Sungdong district, Seoul, where this researcher teaches geography. For 'experience learning', a separate lecture was organized five times by utilizing the allocated time for 'development activities'. And the location of 'experience learning' was chosen among locations within Seoul where students may encounter and experience the multi-cultures. To enhance the effectiveness of field experience the process was programed to be consisted of preliminary planning actives, field experience activities and review of post-activities. A qualitative analysis was applied in order to examine any changes in the knowledge level, functions, value and attitude of learning group in the process of teaching the experience learning. In order to assess the effect of education about multi-cultures, the impression report of students describing their value and attitude obtained through the field experience, were collected for analysis. In order to assess the educational achievement from this program, it was analyzed from the way how students recollect the knowledges obtained from the field experience in the area of knowledge and functions. The results of designing and applying the experience learning for education of multi-cultures may be summarized as below. Firstly, it was observed that the field experience of multi-cultures at different locations, gave students a dynamic experience about the localities and a positive image about location and region. It was, also, observed that students participated in the experience learning program, became to have a comprehensive knowledge about the history, culture, industries and present local problems of regions they visited. Secondly, students showed their ability of connecting the knowledges obtained from their direct;in-direct experiences in the process of field experience about multi cultures, which may lead to a conclusion that the knowledge obtained from their experience, is the knowledge taken through the five senses and that students interconnect knowledges obtained from a normal curriculum with the knowledge obtained from their own experience. In the process of assessment of discussion about post-activities, it was observed that students went through a process of forming the knowledge and concretization as well as a process of correcting any mis-concepts and re-forming the new knowledge, which was more deeper concept than the one that students normally could learn from the text book. Thirdly, it was noticed from this study that the effect of field experience about multi-cultures in the area of values and attitude, was recognizable, while the same effect was not achievable from the classroom education. It was observed, also, that students realized the existence of mis-concept and prejudices about cultures, religions and races. Thus, students showed their efforts to analyze the cause of mis-concept and prejudices and to maintain a balanced perspectives about multi-cultures. Finally, students realized the importance of communication ability in the process of experiencing multi-cultures, and became to be interested in language capability, which was an additional education effect observed from this study, though it was not planned.
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