View : 761 Download: 0

비판적 역사 읽기를 위한 영화 활용 수업모형 연구

Title
비판적 역사 읽기를 위한 영화 활용 수업모형 연구
Other Titles
A Study on the Development of History Instruction Model by Historical Films : Focused on the KWL Chart
Authors
진향기
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purposes of this study is to develop a history teaching models through a movie '300' describing the war between Sparta and Persia and to use KWL Chart learning model in which students can understand the subject easily and then verify the reasonability of this learning model. KWL Chart(K-what I KNOW, W-what I WANT to know, L-what I LEARNED)is before the students' new information 'K' in the process of the knowledge already known to activate the ' W' in the process of thinking that you need to know the ' L' in the process know what happened to find a new activity. The primary teachers, students are represented in the film without any explanation about the historical events and figures have questions, with answers to questions that feed on themselves and resolve. This research is history teaching models through films with students learning through a critical perspective, watching a movie that you want to validate that the kidney had been preceded, rather than study abroad students based on learning models to develop sensitive film and it is effective in the class can be leveraged to determine whether to concentrate on. The utilization of existing KWL Chart, which was reading study in class the students are learning how to understand the utilization of film history. Firstly, those topics associated with the movie '300' to make it easier for students to understand editing. Secondly, KWL Chart of the K, W, L each step in the process students had to write to the appropriate level of historical material-based selection in the use of KWL Chart writing. Finally in order to evaluate whether this history teaching models through films we developed could be applied to real classes and the students could analyze the KWL Chart, we conducted classes in actual school situations. After conducting 1-hour classes to students who are studying world history in middle schools, we investigated about the degree of students' interest in the question items and the difficulty of the class and the accomplishment of students' learning the subject matter presented in the class. And after analyzation of the results, we have obtained the following conclusions: Firstly, compared to the traditional history teaching models through films the students in the classes using our using film learning model showed higher interest in learning. because this learning method could reduce the difficulty and dislike students have in learning history films and could induce students to participate actively. Secondly, KWL Chart of the K, W, L, while the historical facts about each step to answer a simple escape from the limitations of memorizing the history appeared in a movie critical of learning to understand the attitude could have. Finally, the students who attended the classes could have deeper study compared to traditional lecture method classes and could develop a positive learning attitude that help them to understand the whole process and the result of the Sparta and the Persian while learning the history films instead of just memorizing subjects that are difficult to understand. Consequently, we could verify that our using history films learning model which is different from existing other models could help students to develop an attitude that enables them to understand and analyze historical materials, and also could have a possitive effect on accomplishment of students' learning by enabling students to understand subject matters.;본 연구는 스파르타와 페르시아 간의 전쟁을 주제로 하는 영화 ‘300’ 을 활용한 역사 수업에서 KWL Chart를 이용한 학습 모형을 개발하고 그 타당성을 검증하는데 그 목적이 있다. KWL Chart (K-what I KNOW, W-what I WANT to know, L-what I LEARNED)는 학생이 새로운 정보를 접하기 전 ‘K' 과정에서 이미 알고 있는 지식을 활성화 시키고 'W' 과정에서 알고 싶은 것을 생각하며 ’L' 과정에서 새롭게 알게 된 것이 무엇인지 알도록 하는 활동이다. 기존의 KWL Chart는 읽기 수업에 활용되었던 학습 전략 이였으나 본 연구에서는 학생들이 영화 속 역사를 이해하는데 활용하였다. 학생들은 교사의 주된 설명 없이도 KWL Chart 학습지를 이용하여 영화 속에 표현된 역사적 사건과 인물에 대해 이미 알고 있는 것(K)과 알고 싶은 것(W), 알게 된 것(L)에 대해 이해하고 영화 속 역사에 대해 비판적인 안목을 기르게 된다. 본 연구는 국내외 선행연구를 기반으로 학생들에게 맞는 영화 학습 모형을 개발하고 이것이 실제 학교 수업 현장에서 효과적으로 활용할 수 있을 것인지를 검정하는데 그 중점을 두고 있다. 먼저 해당 주제와 관련된 영화 ‘300’ 을 학생들이 이해하기 쉽도록 편집하였다. 다음으로 KWL Chart 학습지의 K, W, L 각 단계를 작성하도록 하였고 그 과정에서 학생들 수준에 맞는 사료를 선정하여 KWL Chart 학습지 작성에 이용하도록 하였다. 마지막으로 연구자가 개발한 수업 모형이 실제 수업에서 활용이 가능하고 학생들이 KWL Chart를 이용해서 영화 속에 나타난 역사를 비판적으로 볼 수 있는지의 여부를 확인하기 위해 실제 학교 현장에서 수업을 진행해보았다. 현재 중학교에서 세계사를 배우는 학생들을 대상으로 하여 1차시에 걸친 수업을 진행해 본 후 학생들의 선호도를 조사하기 위해 KWL Chart에 대한 학생들의 흥미와 수업의 난이도 여부, 학습 주제의 성취도 등에 대해 알아보았다. 학생들의 설문 조사를 실시하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 기존의 영화를 활용한 학습에 비해 본 연구자가 개발한 영화 활용 학습 모형을 이용한 수업은 학생들이 영화에 대해 가지고 있던 단점을 줄여주어 학습의 흥미를 높이고 능동적 참여를 유발할 수 있었다. 둘째, 학생들은 KWL Chart의 K, W, L 각 단계에 따라 학습지를 작성해 봄으로써 역사적 사실에 대한 단순 암기의 한계에서 벗어나 영화 속에 나타난 역사를 비판적으로 이해할 수 있는 학습 태도를 가질 수 있었다. 마지막으로 객관식 문항을 개발하여 학생들에게 풀어보게 한 결과 학생들이 영화를 통해 객관적인 역사적 사실을 이해하는데도 많은 도움을 받을 수 있었다. 따라서 본 연구자가 개발한 영화를 활용한 학습 모형은 기존의 영화를 이용한 학습과 차별화 되어 KWL Chart를 접목시켜 학생들의 이해 정도를 단계적으로 제시하였기 때문에 학생들이 영화 속 역사를 이해하고 분석할 수 있는 단계에 도달할 수 있는 태도를 길러줄 수 있고, 나아가 학습 주제를 이해하여 객관적인 역사적 사실 이해에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 확인 할 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE