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매킨타이어(A. MacIntyre) 덕 윤리론에 의거한 중학교 도덕교육 방안 연구

Title
매킨타이어(A. MacIntyre) 덕 윤리론에 의거한 중학교 도덕교육 방안 연구
Other Titles
A Study on Moral Education Methods for Middle school students based on MacIntyre's Virtue Ethics
Authors
신경희
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
개인주의적 인간관을 취하고 있는 현대 자유주의 사회에서는 개인의 자율성과 가치관의 다양성을 중시한다. 개인의 권리, 자유, 선택과 판단이 중시되는 자유주의는 인간의 존엄성을 강조하고 삶의 모습 또한 풍족하게 하였지만, 가치 상대주의로 인해 각각 다른 선택과 판단에도 어떠한 합의점을 찾을 수 없는 도덕적 불일치의 상태를 초래하였으며, 개인과 공동체의 관계가 단절되면서 공동체가 붕괴되고, 이기주의 현상이 나타나는 등의 부작용을 낳게 되었다. 이러한 도덕적 위기는 도덕 교육에도 영향을 미친다. 자유주의 문화의 문제점을 극복하기 위해 현대 공동체주의와 덕교육의 부활을 주장하는 연구가 활발하게 일어나고 있다. 제 7차 중학교 도덕과 교육과정에서도 이러한 시대적 요청을 수용하여 덕 윤리적 접근 방식의 교육이 이루어지고 있다. 하지만 덕 윤리가 오늘날 현대 사회의 도덕적 위기와 교육이 갖고 있는 문제점을 해결할 수 있는 요소들을 지니고는 있으나 덕의 상대주의 문제와 구체적인 교육 방법이 정형화되어 있지 못한 문제 등에 대한 지속적인 연구가 여전히 필요하다고 생각한다. 따라서 본 연구에서는 현대의 도덕적 위기의 대안으로서의 덕의 개념을 확립하고 이를 함양하기 위한 도덕교육에서의 개선방향과 구체적 방법을 탐구해보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 매킨타이어(A. MacIntyre)의 덕 윤리론을 살펴보았다. 그의 자유주의 비판과 덕 윤리의 회복에 관한 주장은 도덕 교육에서 덕 윤리적 관점의 교육의 필요성을 인식시켰으며, 그의 덕 이론은 덕 윤리 교육을 정당화 하고, 앞으로의 도덕교육에 올바른 방향과 방법을 제시해 줄 수 있을 것이라 본다. 그리하여 본 연구는 현행 중학교 도덕 교육을 수정 · 보완하는 측면에서 중학교 도덕교육에서 매킨타이어의 덕 윤리론이 가지는 의의와 이것을 토대로 한 개선방향과 구체적 방법에 대해 밝힌 것이다. 논의의 전개방법은 우선, 매킨타이어의 덕 윤리의 등장 배경을 설명하기 위해 오늘날까지 도덕교육의 흐름을 살펴보았고, 그의 덕 윤리론을 구체적으로 검토하였다. 다음으로 현행 제 7차 도덕 교육과정의 내용 체계와 일반적 특징을 검토하여 현재 중학교 도덕교육의 현황과 문제점을 살펴보고, 매킨타이어의 덕 윤리론이 도덕교육에 주는 시사점을 살펴보았다. 마지막으로 도덕교육의 본래의 목적을 달성하기 위하여 그의 이론을 기초로 한 도덕교육의 개선방향을 제시하였으며, 이것의 구체적 적용 방안으로 교사의 역할과 교수-학습 영역에서 실제 수업모형을 제시하였다. 매킨타이어는 현대의 도덕적 위기의 근본적인 원인을 근대 계몽주의 기획의 실패와 그 결과로 인해 나타난 정의주의(情意主義, emotivism)에 두고 있다. 그는 계몽주의자들이 전통적인 목적론적 관점을 상실한 채 도덕을 합리적으로 정당화하려고 함으로써 공동선이 상실되어 현대사회는 뿌리 없는 도덕문화를 갖게 되었다고 말한다. 또한 정의주의는 모든 도덕적 판단을 단지 개인의 선호와 감정 및 태도의 표현으로만 보는 것으로, 이는 도덕적 불일치를 초래하였으며 이것을 해결하기 위한 어떠한 합리적인 방식도 존재할 수 없게 만들었다고 주장한다. 그리하여 그는 현대의 도덕적 위기에 대한 대안으로서 아리스토텔레스의 덕론을 재해석하여 덕의 전통을 재건할 것을 주장한다. 그는 덕 개념을 세 가지 단계로 나누어 설명하고 있다. 먼저 실천(practice)의 개념을 통해 개인의 여러 활동과 덕의 관계를 설명하고, 두 번째 단계인 서사(narrative)는 덕이 인간의 전체 삶에서 어떻게 관계되는지를, 마지막으로 개인적 차원의 통일성뿐만 아니라 공동체와 역사 속에서 모두와 관계 맺을 수 있기 위한 전통(tradition)의 단계를 말하고 있다. 이러한 논의를 바탕으로 매킨타이어의 덕 윤리론이 도덕교육에 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 그의 전통의 합리성에 관한 논변을 통해 덕 교육의 상대주의의 한계를 어느 정도 극복할 수 있다. 둘째, 매킨타이어의 덕 개념은 인간의 삶을 하나의 통일된 이야기로 이해하는 방식과 관련지어 정의하고 있는데 이것은 도덕적 이야기를 통해 개인이 공동체 속에서 자신의 역할을 깨닫고, 그에 따른 덕과 책임을 배울 수 있음을 시사하고 있다. 셋째, 전통이 그 자체로 합리성을 담보한다는 매킨타이어의 분석은 우리가 우리의 전통적 윤리학과 도덕교육의 가치를 발견하고 우리가 회복시켜야 할 전통의 덕들을 서사적으로 재구성해야 함을 시사하고 있다. 본 연구에서는 이러한 시사점을 토대로 현재 도덕교육의 문제점을 극복하고 앞으로의 도덕교육에서 올바른 덕 윤리 교육이 이루어질 수 있도록 개선방향을 제시하였다. 실천적 습관 형성을 위한 도덕교육이 이루어지고, 공동체 안에서 서사적 관계를 맺을 수 있도록 대화와 이야기 중심의 교육방법이 필요하며, 전통의식 형성을 위한 도덕교육이 이루어져야 함을 들 수 있다. 마지막으로, 연구자는 이것이 교육현장에서 올바르게 실현되기 위해서는 교사 또한 전문성과 책임감을 가지고 덕의 모델로서 학교와 학급을 하나의 덕 공동체로 구성하는데 노력해야 함을 제시하였고, 덕 윤리를 근거로 한 실제 교수-학습 과정안을 모색해 보았다. 매킨타이어의 덕 윤리론에 관한 논의는 오늘날 도덕 교육에 많은 시사점을 주며, 도덕과 교육이 가지고 있는 문제점을 극복할 수 있는 요소들을 지니고 있다. 앞으로 지속적으로 그의 이론을 토대로 구체적인 실천적 방안들이 연구된다면, 이 시대의 진정한 대안으로 평가받을 수 있을 것이다.;In a modern libertarian society for individualistic viewpoint of the human being, people are more concerned with the independence of an individual and diversity of values. Liberalism valuing an individual right, liberty, choice and judgement put emphasis on human dignity and made people's life affluent, but value relativism caused moral disagreement because people were unable to reach an agreement due to each making a different judge and choice, and the community collapsed, causing the relations between individuals and the community to break off and side effects like egoism to appear, etc. This moral crisis has an effect on moral education. To overcome the problems with libertarian culture, Studies insisting on the revival of communitarianism and virtue education has been making much progress lately. The 7th moral education curriculum at middle schools has accepted the demands of the times, and the education approaching ethics of virtues is being given. I think though ethics of virtues today has the elements for solving the moral crisis of the modern society and the problems with education, constant studies on solving the problems with relativism of virtues and concrete teaching methods of it not being standardized should be done. Accordingly, the object of this study is to try defining the concept of virtues as an alternative for resolution of the modern moral crisis and seeking for the direction of improvement of moral education and concrete methods to cultivate it. For this, I reviewed MacIntyre's Virtue Ethics. I think his argument over criticism about liberalism and recovery of virtue ethics made me recognize the need for education in the view of ethics of virtues, and will suggest a proper direction and concrete method for moral education in the future. Thus, this study, in terms of correcting and supplementing the present moral education at middle schools, showed the meaning of MacIntyre's Virtue Ethics in the moral education of middle schools and the direction and concrete method of improvement based on it. First of all, to explain the background of appearance of MacIntyre's Virtue Ethics, I reviewed the current of moral education till now, and I examined his study in moral theory specifically. Next, I checked the system and general characteristics of the present 7th moral education curriculum, the present conditions and problems with the moral education at middle schools, and the suggestions of MacIntyre's study in virtue theory for moral education. Finally, to achieve the primary purpose of moral education, I suggested the direction for improving moral education based on his theory, and an actual teaching model in teachers' role and teaching and learning as a concrete application plan. MacIntyre attributes the basic cause of the modern moral crisis to emotivism brought about by the failure and result of the modern enlightenment project. He argues that common good disappeared because philosophers of the enlightenment tried to justify moral reasonably, with the traditional teleological viewpoint lost; as a result, the modern society has a rootless moral culture. Also, he argues that emotivism is what is regarded only as the expressions of individual emotions and attitudes, which caused moral disagreement, and prevented all the reasonable ways to solve it from existing. So he argues that Aristoteles' Theory of Virtue be reinterpreted to rebuild the tradition of virtues as an alternative for resolution of the modern moral crisis, He explains the concept of virtue dividing it into three stages. In the first stage, he explains the relations between individual activities and virtues through the concept of practice; in the second stage, what narratives have to do with the whole life of the humans; and in final stage, not only unity at the personal level, but also tradition to have relations with all the others in the history. Based on this argument, the suggestions of MacIntyre's Virtue Ethics for moral education are as follows. First, through his argument over the rationality of tradition, we can overcome the limitation of relativism of virtue education to a certain extent. Second, MacIntyer's concept of virtues is defined related to a way of thinking that human lives are understood to be a story everyone can share, which suggests through the moral story, that individuals realize their own role in the community and can learn virtues and responsibilities accordingly. Third, MacIntyre's analysis, 'tradition itself guarantees its rationality' suggests that we should discover the value of our traditional ethics and moral education, and narratively restructure the traditional virtues to recover. In the study, I suggested, based on these suggestions, that the direction for improvement so that schools can overcome the present problems with moral education, and give proper education of virtue ethics to students hereafter; and that moral education for forming practical habits can be given, teaching methods focussing on conversations and narratives can be used for students to make narrative relationships with others in the community, and the moral education for forming Traditional Will can be given. Finally, I suggested that to translate this study into practice in schools, teachers should try to help classes make good relationships with one another for forming a community, with expertise and responsibility as a model of virtue; and tried exploring an actual teaching and learning guidance plan of moral education based on ethics of virtues. The argument over MacIntyre's Virtue Ethics offers many suggestions for today's moral education, and has elements to overcome the problems with moral education. Hereafter, if a study on a specific action plan is constantly conducted based on his theory, the plan will be appraised as a true alternative for the solution in this century.
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