View : 548 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이창애-
dc.creator이창애-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000049918-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177129-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000049918-
dc.description.abstract상황 학습이란 학습자가 지식이 발생되고 구성되는 상황에 능동적로 참여함으로써 지식과 기술이 자발적으로 이루어지는 학습을 말한다. 이는 전통적 학습 방법에 의해 일방적으로 학습 내용을 전달받는 방법과는 달리 학습자가 스스로 수업에 참여하여 경험하므로 자신의 지식으로 만드는 것이다. 7차 교육과정에서는 이러한 학습 방법을 강조하고 있다. 즉 학습자 스스로 문제를 발견하고 해결하는 학습자 중심의 교육과정을 지향한다. 빠르게 변화하는 정보 사회 속에서 학습자들은 다양한 문제 상황 속에서 자신이 습득한 지식을 활용 할 수 있어야 한다. 이를 위해서 학습자들이 문제에 대해 스스로 탐구하고 적용할 수 있는 수업 환경을 만들어 주어야 한다. 현대 사회는 컴퓨터 및 모바일 기술의 발달에 급격한 변화가 이루어지고 있다. 정보화 사회로 변화 되면서 기하급수적으로 증가하는 정보는 학습자들에게 신속한 정보의 습득을 요구된다. 이러한 패러다임의 변화에 발맞추어 교육 현장에서도 교육 매체의 패러다임을 가져왔다. 컴퓨터 기술의 발달로 이러닝 관련 기술이 증가되고 현대인의 필수품이 된 모바일 기기로 ‘모바일 학습’ 이라는 교육방법이 대두되었다. 본 연구에서는 7차 교육과정에서 요구하고 있는 학습자가 능동적 참여함으로 지식과 기술을 이루어 가는데 교육 매체의 변화를 가져왔던 웹과 모바일을 이용한 시스템 구현을 통해 지원하고자 한다. 학생들의 주도적인 참여와 반성적 사고가 이루어질 수 있도록 교사는 웹을 통해 지원을 할 수 있으며, 모둠 단위의 상황 학습을 통해 협동학습까지 이끌어 냄으로서 다양한 상황 학습을 통해 교육의 효과를 높이고자 한다.;Situated learning is a learning method that the acquirement of knowledge and ability is accomplished voluntarily by learner's active joining in the situation of knowledge occurring and organizing. In contrast to the traditional learning method that the study contents are transformed to the learners one-sidedly, this method let them acquire their own knowledge by experiencing through the active participation in class. The seventh national education curriculum emphasizes above learning method. In other words, it seeks the learner-centered curriculum that can make the learners find the problems and solve them by themselves. In current information-oriented society that changes rapidly, the learners should be able to utilize their acquired knowledge in various situations of problem. To achieve this, the class condition which can allow the students to research and apply their own way for solving problems must be provided. In modern society the rapid advance and change are shown in computer and mobile technology. As a result of the change toward the information-oriented society, the enormous volume of information that increasing by geometric progression requires the learners to collect the information promptly. In the field of education, the paradigm of learning is changed to follow the social changes. The technology for e-learning is progressing with the advance of computer technoloy while m-learning education system is rising by the influence of the mobile gadgets which are essential for modern life. In this study, the acquirement of knowledge and ability, that the seventh educational curriculum requires, through the active participation in study will be supported by establishing a system using web and mobile that have brought the change of education media. The teachers can support the students' active participation and reflective consideration by using the web. In addition, by leading them to the cooperated study through the situated learning by groups, various situated learning will be tried in order to improve the effectiveness of the education.-
dc.description.tableofcontents1 서론 = 1 2 이론적 배경 = 4 2.1 상황 학습 = 4 2.1.1 상황 학습 이론 = 4 2.1.2 상황 학습을 위한 교수 설계 = 5 2.1.3 상황 학습의 교수-학습 방법 = 6 2.1.4 기존 상황 학습 지원 시스템의 연구방향 = 7 2.2 모바일 학습 = 8 2.2.1 모바일 기기와 무선 인터넷 = 8 2.2.1.1 모바일 기기 = 8 2.2.1.2 무선 인터넷 접속 관련 기술 = 9 2.2.2 모바일 학습 = 10 2.2.3 모바일 학습을 위한 교수 설계 = 11 2.2.4 모바일 학습의 교수-학습 방법 = 11 2.2.5 모바일 학습 사회의 교육적 패러다임 = 12 2.3 상황 학습과 모바일 학습 = 15 2.3.1 상황 학습과 모바일 학습의 관계 = 15 2.3.2 상황 학습을 지원하는 모바일 기기의 교육적 활용 가능성 = 16 3 학습 지원 시스템 설계 = 18 3.1 상황 학습 지원을 위한 모바일 시스템의 활용 및 타당성 = 18 3.2 상황 학습을 극대화 시킬 수 있는 시스템의 방향 = 19 3.3 시스템 개념도 및 데이터베이스 설계 = 23 4 학습 지원 시스템 구현 = 25 4.1 시스템의 구현 환경 = 25 4.2 학습내용 선정 = 25 4.3 유선 환경에서의 시스템 주요 기능 및 화면 = 26 4.4 모바일 환경에서의 시스템 주요 기능 및 화면 = 33 5 결론 = 41 참고문헌 = 42 ABSTRACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1615262 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title모바일 기기를 활용한 상황 학습 지원 시스템 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and implementation of supporting system for situated learning by utilizing mobile equipment-
dc.creator.othernameLee, Chang Ae-
dc.format.pageviii, 45 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE