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지각된 부모의 양육행동과 자녀의 법태도 관계 연구

Title
지각된 부모의 양육행동과 자녀의 법태도 관계 연구
Other Titles
Influence of Recognized Parenting Behave on Children's Legal Attitude
Authors
주세미
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
For maintain the democracy society, constituent of the society must observe the law and order. If all the people offend the law for themselves good, neither would the society develop nor preserve. Distrust of law and lack of the spirit of obeying law are the obstacle of state development. Therefore improving affirmative and upright legal attitude is important. Affirmative legal attitude is cultivated through legal education at school, furthermore influence from parents at home is great. For improving affirmative legal attitude, various information interchange and cooperation are necessary. This paper aims to aid constituting contents and method of legal education through research relation of parenting behave and children's legal attitude and investigate teenager's legal attitude. The subject of study was made up of coeducation middle school 6 classes 238 persons(female 129 persons, male 109 persons), middle school 6 classes 220 persons in Gyeonggi Province. In other words the respondents were made up of first grade 178 persons, second grade 125 persons, third grade 155 persons. Among the distributed 480 questionnaire, 462 questionnaire were get back and finally 458 questionnaire were analyzed. Statistical analysis was carried out using Frequency analysis, T-test, One way ANOVA. Parenting behave was classified into Acceptance, Rejection, Autonomy, Control and average of each group's legal attitude marks was compared. The results show that in father's parenting behave case, acceptive parenting behave group(72.41 marks) have more affirmative legal attitude compared with rejective parenting behave group(63.95 marks)(P<.001). In mother's parenting behave case, acceptive parenting behave group(72.35 marks) have more affirmative legal attitude compared with rejective parenting behave group(61.87 marks)(P<.001). In father's parenting behave case, autonomous parenting behave group(72.49 marks) have more affirmative legal attitude compared with controlling parenting behave group(67.15 marks)(P<.001). In mother's parenting behave case, autonomous parenting behave group(71.85 marks) have more affirmative legal attitude compared with controlling parenting behave group(68.42 marks)(P<.001). In conclusion, the results show that in parenting behave, acceptive group rather than rejective group, autonomous group rather than controlling group, have more faith in law social environment and less rationalize illegality and have unfriendly feeling in illegality and then have more affirmative legal attitude. By the way most students thought that if had money they could do anything and would be unpunished even though commit a crime. Accordingly for enhance affirmative legal attitude and achieve substantial legalism, law education must be strengthened at school and efforts to bring up love and autonomy at home are necessary.;민주주의 사회를 유지하기 위해서는 그 사회구성원들이 법과 질서를 지켜야 한다. 만약 모든 사람들이 자신의 이익추구에만 급급한 나머지 법을 어긴다면 그 사회는 발전할 수도 유지할 수도 없게 될 것이다. 법에 대한 불신과 준법정신의 결여는 국가 발전의 걸림돌이라 할 수 있다. 그렇기 때문에 긍정적이고 올바른 법태도를 증진시켜주는 것은 중요한 일이다. 긍정적인 법태도는 학교에서 법교육을 통해 길러지기도 하지만 가정에서 부모로부터 받는 영향도 크다. 그리고 긍정적인 법태도 증진을 위해서는 가정과 학교의 다양한 정보교류와 협력이 필요하다. 따라서 본 연구는 부모의 양육행동과 자녀의 법태도의 관계를 알아봄과 더불어 현재 청소년들의 법태도는 어떠한 지 조사해 봄으로써 사회과 법교육의 내용과 방법을 구성하는 데 도움이 되고자하였다. 본 연구의 조사대상은 경기도에 위치한 남녀공학 중학교 6개 학급 238명(여자 129명, 남자 109명), 남자중학교 6개 학급 220명이다. 학년별로는 1학년 178명, 2학년 125명, 3학년 155명으로 구성되어 있다. 배포한 480부의 설문지 중에서 462부를 회수하였고, 최종적으로 불성실한 응답을 제외한 총 458부를 분석하였다. 통계분석은 SPSS WIN 12.0을 사용하여 빈도분석, t-test, 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였다. 부모의 양육행동을 아버지와 어머니 각 각 수용과 거부, 자율과 통제로 나누어 집단 간 법태도 점수의 평균을 비교하였다. 그 결과는 다음과 같다. 아버지의 양육행동의 경우 자녀의 법태도에서 수용적 양육행동 집단이 72.41점으로 거부적 양육행동 집단의 63.95점 보다 높아 긍정적인 법태도를 지니고 있다는 것을 알 수 있었다 (p<.001). 어머니의 경우 전체 법 태도에서 어머니가 수용적 양육행동인 집단이 72.35점, 거부적 양육행동 집단이 61.87점으로(p<.001) 어머니가 수용적인 집단일수록 전체적으로 법태도에 긍정적인 것을 알 수 있었다. 또, 아버지의 양육행동을 자율적인 집단과 통제적인 집단으로 나누어 두 집단의 자녀들의 법 태도를 비교해 본 결과, 전체 법 태도에서 자율적인 집단이 72.49점, 통제적 집단이 67.15점으로 자율적인 집단이 법태도에 있어서 긍정적이라고 할 수 있다.(p<.001). 어머니의 양육행동을 자율적인 집단과 통제적인 집단으로 나누어 두 집단의 자녀들의 법 태도를 비교해 본 결과, 전체 법 태도에서 자율적인 집단이 71.85점, 통제적인 집단이 68.42점으로 차이를 보여 양육행동이 자율적인 집단이 법태도에 긍정적인 것을 알 수 있다. 결론적으로 부모의 양육행동이 수용적인 집단이 거부적인 집단보다, 자율적인 집단이 통제적인 집단보다 법사회환경에 대한 신뢰감이 높고, 위법을 합리화하는 정도가 낮으며, 위법에 비우호적인 감정을 가져 전체적으로 긍정적인 법태도를 지녔다는 것을 알 수 있었다. 한편, 대다수의 학생들은 우리 사회가 돈만 있다면 무엇이든 할 수 있으며 죄를 지어도 처벌받지 않는다는 생각을 가지고 있었다. 따라서 긍정적인 법태도를 증진시키고 실질적인 법치주의를 이루기 위해서는 법 앞에서 누구나 평등하고 공정한 사회를 바탕으로 학교에서는 법교육을 강화하고, 가정에서는 긍정적인 법태도를 기를 수 있도록 사랑과 자율성을 길러주는 등의 노력이 필요하다.
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