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학문 목적 한국어 듣기·말하기 필요 분석 연구

Title
학문 목적 한국어 듣기·말하기 필요 분석 연구
Other Titles
A Needs Analysis on Academic Listening and Speaking Skills in Korean for International Students and Korean Instructors
Authors
윤신애
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 외국인 유학생과 한국어 교사를 대상으로 대학 수학 상황에서 요구되는 학문 목적 한국어 듣기·말하기 과제의 필요를 분석하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 외국인 유학생이 학업 상황에서 직면하는 듣기·말하기 과제의 필요성, 어려움 및 중요도를 알아보고, 한국어 교사들의 듣기·말하기 과제 교수 및 교재 개발에 관한 요구가 어떠한지 살펴보았다. 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 그동안의 학문 목적 한국어 연구가 읽기· 쓰기 중심의 문어 능력을 다룬 연구에만 집중되어 있는 반면, 구어 능력에 관해서는 유학생들이 인식하는 요구가 충분히 확인되지 않은 상황을 지적하며 연구의 필요성과 목적을 밝히고 기존의 필요분석 논의를 검토한 후 연구 문제를 제시하였다. Ⅱ장에서는 기존 외국어 교수법 및 언어 습득에 관한 접근법의 대안으로서 과제중심 접근법에 대해 다루었고 이를 통해 과제를 중심으로 학습자의 요구가 분석되어야 할 필요성을 설명하였다. 또한 필요분석 방법론에 대한 이론적 근거를 제시하였고 학문 목적 듣기·말하기의 특징과 학업 전략에 대해 살펴보았다. Ⅲ장은 제시한 연구 문제에 대한 답을 이끌어내기 위한 연구 방법의 실제로서, 먼저 본 설문에 들어가기에 앞서 설문에 담을 실제 과제 내용을 확인하고 양적 연구를 보완하기 위하여 실시한 비구조화 면접의 결과를 살펴보았다. 또한 외국인 유학생 및 한국어 교사를 대상으로 실시할 질문지 제작 방법과 내용, 자료 수집 절차 및 분석 방법에 대해 다루었다. Ⅳ장에서 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, 교차분석, T-검정, 일원분산분석 및 사후검정을 실시하였고 분석 결과 다음과 같은 연구 문제에 대한 답을 도출하였다. 첫째, 유학생들은 ‘노트필기’ 와 ‘교수가 학생에게 질문하기’ 과제가 수업 중에 가장 빈번히 요구되는 과제라고 인식하였다. 그 다음으로는 ‘수업 참여’와 관련된 토론과 구두 발표 순으로 나타났다. 반면 낮은 필요성을 보고한 과제는 ‘예고 없이 즉흥적으로 이루어지는 토론이나 발표’와 ‘교수 연구실을 방문하여 수업 관련 질문·면담하기’로 조사되었다. 또한 이러한 개별 과제의 필요성에 대한 인식은 모국어, 전공, 학년, 수업 규모, 유학생 비율에 따라 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 유학생들은 듣기·말하기 과제 중에서 ‘발표하기’가 가장 어렵다고 인식하는 것으로 나타났으며 그 뒤를 이어 ‘강의 이해’와 ‘발표 후 다른 학생이나 교수의 질문에게 대답하기’로 조사되었다. 반면 ‘팀 과제 수행시 다른 학생들과 의사소통’, 및 ‘강의 내용 외 일상적 주제나 대화 이해’ 과제에서는 크게 어려움을 느끼지 않는 것으로 나타났다. 과제의 어려움 인식에서도 모국어, 전공, 학년, 수업 규모의 변인별로 유의미한 차이를 보여주었다. 셋째, 수업 중 진행되는 듣기·말하기 과제의 중요성 정도를 조사한 결과 유학생들은 ‘강의 이해’, ‘정확히 발음하기’, ‘노트필기’의 순으로 중요하다고 인식하였다. 상대적으로 가장 낮은 중요도를 보인 과제는 ‘교수를 방문하여 수업 관련 질문·면담하기’였고, 그 다음으로 ‘수업 후 교수에게 질문하기’를 꼽았다. 변인별 각 과제의 중요성 인식에서는 전공별, 학년별, 및 수업 규모별로 유의미한 차이가 나타났다. 넷째, 한국어 교사들을 대상으로 학문 목적 듣기·말하기 교육용 과제 교수에 대해 어떠한 요구가 있는지를 조사한 결과, ‘발표 후 다른 발표자에게 질문하거나 질문을 받고 대답하는 활동’, ‘토론’, ‘발표 자료를 활용한 구두 발표 연습’의 순으로 필요성이 높게 조사되었고, 유학생들과는 대조적으로 ‘노트필기’에 대한 교육의 필요를 가장 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 통해 얻은 결론을 종합적으로 논의하였고 이를 바탕으로 학문 목적 듣기·말하기 교육에 대한 시사점을 살펴보았다. 또한 연구가 가진 한계점을 밝히고, 이를 보완하기 위한 후속 연구로서 교육 방안 연구 및 교재 개발, 전공 수업 강의자를 대상으로 한 필요분석 연구 등을 제안하였다.;The present study is designed to analyze international students' needs for listening and speaking tasks in their academic contexts. For this end, this study identified the necessity of academic aural and oral skills in lectures, students' difficulties in meeting required tasks and their perceived importance of those tasks. It also examined how Korean language teachers perceive teaching listening and speaking skills as well as designing aural/oral materials for academic purposes. A number of studies on Korean for academic purposes had been conducted and mainly focused on academic literacy skills such as reading and writing, however, studies on academic listening and speaking skills had been investigated insufficiently until recently. In this regard, it explained the necessity of the study on listening and speaking needs for academic purposes and then presented research questions reviewing the prior needs analyses in chapter 1. Chapter 2 dealt with task-based analysis as an alternative approach over the previous second language acquisition and language methodology, and thus explained why ‘task’ should be chosen as a unit of the needs analysis. It also presented the theoretical backgrounds of methodological issues on a needs analysis as well as characteristics and study skills for listening and speaking skills in academic settings. In chapter 3, the unstructured interviews were carried out as one of the methods in this study to identify the authentic listening and speaking tasks to be included in the main questionnaires for both foreign students and Korean teachers. After that, it explained how to design the survey instruments and also added the procedures of data collection and analyses. In chapter 4, the statistical software package SPSS for Windows (Version 12.0) was used for all data analysis. The statistical procedures employed included descriptive statistics, a chi-square test, t-tests, One-way ANOVA and LSD for the various items on the survey to examine overall requirements, difficulties and importance. The findings are as follows: First, students felt that 'strong note taking skills' was the most frequently required task and 'answering instructors' questions' was the second most required. ‘Participation in class discussions’ and ‘giving oral presentations in front of the whole class’ were also reported as commonly-required tasks. However, the least required task was 'spontaneous oral presentations and class discussions without preparation notice', followed by 'talking to professors in their offices about questions students have about the class'. Students' requirement of perceptions on each aural/oral task showed significant differences by first language, academic major, academic level, class size and the percentage of international students in the class. Second, students reported that 'giving an oral presentation' was the most difficult among listening and speaking academic tasks, followed by 'understanding lectures'. They were concerned about 'answering questions from the audience after their own presentation' as their third most difficult task. On the other hand, students felt 'communication with other students in doing team projects' was the least difficult task. Students' views on the difficulty of listening and speaking skills also showed significant differences by first language, academic major, academic level and class size. Third, for the importance of academic aural/oral tasks, students reported 'understanding lectures' as their most important task, followed by 'pronunciation' and 'taking notes'. The relatively most unimportant task for students was 'talking to professors in their offices about questions they have about the class'. 'Raising questions after class' was the second least important task. There were significant differences by major, academic level and class size in students' perception on importance. Fourth, findings for Korean instructors' expectations of teaching pedagogical tasks showed that teachers felt 'preparation for skills to answer an audience's questions after an oral presentation' was the most required activity, followed by 'participating in discussions'. They reported that 'preparation for a formal presentation using its materials’ also needed as the third. Interestingly, in contrast to international students' needs, Korean instructors felt 'taking notes' was the least required task to teach. Chapter 5 concluded with the study's significance and limitation and also pointed out the pedagogical implications for academic aural and oral skills instruction, suggestions for further studies on materials development, teaching methodology for academic listening/speaking skills and a needs analysis for subject-matter instructors in universities.
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