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독서치료가 초등학생의 학업적 자기효능감에 미치는 영향

Title
독서치료가 초등학생의 학업적 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Bibliotherapy Program on Academic Self-Efficacy of Elementary School Children
Authors
함수희
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 독서치료가 아동의 학업적 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위하여 독서치료 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과를 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구대상은 서울시에 소재한 H초등학교 6학년 2개 학급으로 한 학급은 실험 집단으로, 다른 학급은 통제 집단으로 선정하였다. 본 독서치료 프로그램은 실험집단 30명을 대상으로 연구자가 직접 시행하였으며, 교사의 재량으로 사용할 수 있는 창의적 재량활동시간과 특별활동시간 중 적응 영역 시간을 활용해 주 2회, 6주 동안 총 12회기가 진행되었다. 본 연구에 사용된 독서치료 프로그램은 Hynes와 Hynes-Berry의 인식, 고찰, 병치, 자기적용의 독서치료 4단계를 적용하여 구성하였다. 측정도구는 김아영·박인영(2001)이 문헌연구와 학업적 자기효능감 및 자기조절학습과 관련된 국내외 척도 문항들을 토대로 개발하여 타당화한 학업적 자기효능감 척도를 사용하였다. 실험설계는 실험집단과 통제집단의 사전-사후 검사를 채택하였다. 실험집단과 통제집단에 사전 검사를 실시한 후, 실험집단에만 프로그램을 실시하고, 프로그램 종료 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였으며, 실험-통제 집단 간의 차이를 비교하기 위해 SPSS 12.0을 이용하여 사전-사후 평균 차에 대한 t검증을 실시하였다. 그리고 양적검사의 한계를 보완하기 위하여 각 회기별로 실험자의 연구일지, 아동들의 활동지 및 소감문을 토대로 회기 과정을 분석하였다. 본 연구의 결과를 분석하면 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램은 아동의 학업적 자기효능감에 긍정적인 영향을 주어 프로그램을 실시한 실험집단 아동들은 프로그램을 실시하지 않은 통제 집단 아동들보다 학업적 자기효능감 점수가 유의미하게 향상되었다. 둘째, 독서치료 프로그램을 적용한 실험집단은 통제 집단에 비해 학업적 자기효능감의 하위 요인 중 자기조절효능감, 과제난이도 선호 점수에 있어서 유의미한 차이를 보였다. 그러나 자신감 영역에서는 근소한 차이로 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 못했다. 셋째, 독서치료 프로그램을 실시하며 연구자의 활동일지, 아동의 활동지 및 과정 평가지 등을 통해 아동들의 학업적 상황에 대한 자신감 및 자기조절효능감, 과제 난이도에 대한 태도에서 긍정적인 변화가 있었음을 회기 과정 분석을 통해 확인할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 학급 단위로 실시된 독서치료 프로그램이 아동의 학업적 자기효능감을 향상시켰음을 알 수 있고, 이는 아동의 학교생활 전체로 전이되어 아동이 긍정적인 자기상을 형성하고 자신감 있게 학교생활을 하는데 긍정적으로 기여하였다고 볼 수 있다. 본 연구 결과를 바탕으로 아동의 문제 예방 및 중재에 효과적인 상담방법으로 독서치료를 학교 현장에서 활용할 수 있음을 제언한다.;The purpose of this study is to analyze the effect of bibliotherapy program on academic self-efficacy of elementary school students. The subjects are 2 classes of 6th graders in H elementary school, Seoul; one is served as an experimental group and the other is as an controlled one. The bibliotherapy program was put into practice for the experimental group at Independent Activity and Special Activity. The number of the practice was totally 12, that is twice a week for 6 weeks. The bibliotherapy program was arranged as the application of Hynes and Hynes-Berry's 4 steps (recognition, examination, juxtaposition, application to self) of bibliotherapy. For measuring the results, the researcher validly developed the items which were based on prior research of Kim, A-young & Park, In-young(2001) and many internal and external items with relation to academic self-efficacy. In designing the research, pre-test and post-test were conducted to both groups for comparing their results. To verify the difference of the means, T-test was used as a statistical tool with SPSS 12.0. Furthermore, to complement the limits quantitative researches have, the results of this study were qualitatively analyzed with researcher's diary, students' worksheets and their diaries. The followings are the analyzed results. First, the bibliotherapy program gave academic self-efficacy to the experimental group. The level of academic self-efficacy in the experimental group was significantly more enhanced than in the controlled group. Second, the experimental group was better in self-regulatory efficacy which is one of the lower factors of academic self-efficacy, and in the points which indicated the task difficulty preference. However, there was not any significant figures in self-confidence. Third, through the bibliotherapy program there was significant changes in academic self-confidence, self-regulatory efficacy and task difficulty preference. This was qualitatively identified in researcher's and students' diaries, worksheets. In conclusion, this study showed the bibliotherapy program improved academic self-efficacy of elementary school students, and this efficacy made them build up their positive egos and live their school lives confidently. This research suggests the bibliotherapy program can be put to practical use as effective counsel approach to prevent and arbitrate some problems.
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